:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man met muts, in profiel naar rechts

Portret van een man met muts, in profiel naar rechts

Toegeschreven aan: Francesco Bonsignori (in circa 1485-1490)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man met muts, in profiel naar rechts
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 99 mm
Hoogte 127 mm
Makers Toegeschreven aan: Francesco Bonsignori
Vroegere toeschrijving: Giovanni Bellini
Vroegere toeschrijving: Gentile Bellini
Inventarisnummer I 197 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1485-1490
Watermerk geen (vH, 3P)
Inscripties '[...]' (verso, r.o., pen in bruine inkt, onleesbaar door doublure), 'Giovanni Bellini?' (oud passe-partout)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op de doublure)
Herkomst Aartshertog Frederik van Oostenrijk (1856-1936, L.960 deest), aangekocht in 1913, coll. in 1918/1923 gedeponeerd in de Albertina, Wenen; (?) kunsthandel Londen 1925; Kunsthandel Paul Cassirer, Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1925 (Gentile Bellini); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Haarlem 1926-1927, nr. 38; Amsterdam 1934, nr. 489 ; Parijs 1935, nr. 513; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 31; Venetië/Florence 1985, nr. 21; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Meder 1922, nr. 3 (Netherlandish); Haarlem 1926-1927, nr. 38 (Ant. da Messina); Amsterdam 1934, nr. 489 (toeschr. Gentile Bellini); Paris 1935, nr. 513 (Giov. Bellini?);Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. A 268 (afgewezen toeschr. Gentile Bellini); Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 31, pl. 26 (Giov. Bellini); Byam Shaw 1967, p. 45, fig. 1; Aikema/Meijer 1985, nr. 21, ill. (toeschr. Giovanni Bellini); Heinemann 1991, p. 95, nr. V. 477 bis. (kopie naar Gentile Bellini door Bonsignori)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Francesco Bonsignori, 'Portret van een Venetiaanse senator' (mogelijk Giovanni Cappello), 1487, zwart krijt, gehoogd met wit, op bruinachtig papier, 359 x 262 mm, Wenen, Albertina

In de literatuur verschillen de meningen over de maker van dit kleine profielportret. Door Meder (1922) werd het nog als Nederlands beschouwd, en wel van een onbekende medaillist. Niet veel later (Haarlem 1926-1927) kwam de tekening op naam te staan van Antonello da Messina (ca. 1430-1479), terwijl het werk vlak daarvoor, in 1925, nog door Koenigs als anoniem Italiaans vijftiende eeuw was verworven. Koenigs’ medewerker Helmuth Lütjens inventariseerde het op zijn beurt weer als van Gentile Bellini (ca. 1430/1434-1507), wat begrijpelijk was gezien overeenkomsten met mannenhoofden in de grote historische schilderijen van deze Venetiaanse kunstenaar. Die toeschrijving bleef met tussenpozen in stand, afgewisseld met een (Paris/Rotterdam/Haarlem 1962 en Aikema/Meijer 1985) aan diens broer Giovanni Bellini (ca. 1430-1516). In 1991 werd de tekening door Heinemann in het supplement van zijn standaardwerk Bellini e i Belliniani (1991) aangemerkt als een zekere kopie van de hand van Francesco Bonsignori, evenwel zonder aan te geven naar welk concreet voorbeeld.

Van de Veronese kunstenaar Bonsignori, een leerling en medewerker van Andrea Mantegna (ca. 1431-1506), is een aantal Bellineske schilderijen met Maria met Christuskind in een venster bekend, evenals een portret uit 1487 van een oudere man, mogelijk de Venetiaanse senator Giovanni Cappello, nu in Londen.[1] De voortekening daarvan wordt in Wenen (afb.) bewaard.[2] Hoewel in driekwart aanzicht weergegeven en in detail uitgewerkt op een blad papier dat veel groter is dan het Rotterdamse bladfragment, zien we eenzelfde vaardigheid in de realistisch uitgebeelde fysionomie. In Wenen bevindt zich bovendien een groot, aan Bonsignori toegeschreven profielportret van een onbekende man met muts.[3] Beide Weense portretten zijn uitgewerkte tekeningen. De Rotterdamse tekening daarentegen is een vlot neergezette studie waarin de aandacht van de tekenaar zich concentreerde op het gelaat met een enigszins geloken oog, een opgetrokken wenkbrauw en wijkende lippen. Vanwege zijn eenvoudiger opzet is het portret met zijn markante, expressieve fysionomie waarschijnlijk een voorstudie voor een te schilderen portret dat, net als de Weense tekeningen, bedoeld was als zelfstandig werk of als onderdeel van een grotere compositie.

Noten

[1] National Gallery, inv. NG736.

[2] Albertina, inv. 17672 (zwart krijt, 359 x 262 mm).

[3] Albertina, inv. 17612 (zwart krijt, 414 x 285 mm).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francesco Bonsignori

Verona circa 1455 - Caldiero 1519

Bekijk het volledige profiel