:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Stadsgezicht met vesting

Stadsgezicht met vesting

Omgeving van: Giulio Campagnola (in circa 1490-1510)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Stadsgezicht met vesting
Materiaal en techniek Metaalstift op blauw-grijs geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 158 mm
Breedte 272 mm
Makers Omgeving van: Giulio Campagnola
Vroegere toeschrijving: Giorgione (Giorgio Barbarelli da Castelfranco)
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 122 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1490-1510
Watermerk geen (vH, ?P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Venetiaans, eerste helft 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venice 1955, nr. 2 (disegni)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze Conrat 1944, nr. 707, pl. 47.3 (toeg. Giorgione); Florisoone 1950, p. 38, ill.; Venice 1955, p. 278, nr. 2 (disegni); Zampetti 1968, p.102 (toeg. Giorgione/circle); Pignatti 1969, nr. A51, fig. 148 (stijl G Campagnola); Magugliani 1970, p. 148 (G Campagnola); Tschmelitsch 1975, pp. 286-287 (G Campagnola); Wethey 1987, nr. 56X, ill. 141 (forerunner of Giorgione)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Er zijn maar heel weinig tekeningen van de Venetiaanse schilder Giorgione bekend; het enige onbetwiste blad van zijn hand is een tekening van een landschap in rood krijt, eveneens in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.[1] Tietze/Tietze Conrat (1944) beschouwden de huidige vervaagde landschapstekening in metaalstift op grijsblauw geprepareerd papier als ‘een heel belangrijke tekening’ en schreven deze onder enig voorbehoud aan Giorgione toe.[2] Alleen zijn maar weinig andere kenners het met hun zienswijze eens en is de tekening vermoedelijk van een kunstenaar uit de kringen rond Giorgione of Giulio Campagnola (ca. 1482-na 1515).  

Tietze/Tietze Conrat baseerden hun toeschrijving op overeenkomsten die ze zagen tussen het landschap in deze tekening en dat in het schilderij Het vinden van Paris in Milaan, dat destijds aan Giorgione werd toegeschreven maar inmiddels niet meer algemeen als zodanig wordt erkend.[3] De landschappen lijken inderdaad erg op elkaar. Hoog op een heuvel links zijn twee muren of torens met kantelen te zien, met daarnaast een schuin aflopende muur en eronder een groep gebouwen rond een open plek of binnenplaats. In het midden staat een huis met een opvallende gevelpunt waar houten balken doorheen lopen. De steile heuvel rechts met her en der enkele struiken is ook in het schilderij te zien, zij het iets verder opzijgeschoven om ruimte te maken voor de figuren op de weg. Pignatti opperde dat dit net even andere standpunt er mogelijk op duidt dat het landschap ter plekke werd getekend.[4]  

Op de vraag wie de tekening in Rotterdam vervaardigde zal vermoedelijk pas definitief geantwoord kunnen worden als er meer zekerheid bestaat over de maker van het schilderij dat ook wel is toegeschreven aan Vittore Carpaccio (ca. 1460/1465-1525/1526),[5] Lazzaro Bastiani (vóór 1430-ca. 1512),[6] Vincenzo Catena/Vincenzo di Biagio (1480-1531),[7] Giulio Campagnola[8] en meer recent aan een anonieme kunstenaar van de Venetiaanse school.[9] Wat de tekening betreft opperde Pignatti als optie Giulio Campagnola, terwijl Wethey het werk omschreef als een ‘voortreffelijk blad, mogelijk door een voorganger van Giorgione’, zij het in zo’n deplorabele staat dat dit nauwelijks viel te beoordelen.[10] Bij gebrek aan concrete aanknopingspunten is het blad moeilijk te dateren: Wethey dacht aan omstreeks 1490, maar een verband met Campagnola of Vincenzo Catena zou een datering rond 1500-1510 aannemelijker maken. Een voorwerp in de voorgrond dat Wethey als een vogel in gewassen inkt omschreef, blijkt een toevallig glimmende plek te zijn, mogelijk lijm of een pasta die erop terechtkwam toen het blad ooit werd gemonteerd. Het blad is nu niet gelijmd en heeft geen watermerk.  

Hoewel de tekening in metaalstift is uitgevoerd en niet in penseel en gewassen inkt, kan het blad enigszins in verband worden gebracht met een tekening van een verzameling gebouwen op grijs geprepareerd papier die Peter Dreyer onlangs publiceerde als een eigenhandig werk van Giorgione.[11] Maar ook als deze toeschrijving geen stand houdt, maakt deze in ieder geval duidelijk dat meerdere Venetiaanse kunstenaars in de kringen rond Giorgione en Campagnola studies van groepen gebouwen op geprepareerd papier tekenden die ze vervolgens voor hun schilderijen gebruikten. 

Noten

[1] Inv. I 485. 

[2] Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 707. 

[3] Collectie van Conte Paolo Gerli, Milaan. Christian Hornig accepteerde als laatste de toeschrijving aan Giorgione en meende dat het schilderij een van diens oudste bewaard gebleven werken is, zie Hornig 1987, nr. 1, pp. 167-168. Zie voor dit schilderij ook Fiocco 1941, pp. 21-22; Venetië 1955, nr. 1, p. 2, afb.; Coletti 1955, pp. 64-65; Zampetti 1968, nr. 48A, afb.; Heinemann 1962, dl. 1, p. 231, onder nr. V.91; Tschmelitsch 1975, pp. 74, 286-287; Torrini 1993, p. 144; Lucco 2010, p. 150, nr. 59; Brucher 2013, pp. 33-38. Een tekening naar het schilderij bevindt zich in de Biblioteca di Verona, zie Monneret de Villard 1904, p. 26, afb., p. 106. 

[4] Pignatti 1969a, nr. A51. 

[5] Destijds in de Albarelli Collectie, Verona. Zie Venetië 1955, nr. 1, p. 2. 

[6] Venturi 1913, pp. 254-255. 

[7] Gronau 1908, p. 403; Morassi 1942, p. 44. 

[8] Fiocco 1941, pp. 21-22; Coletti 1955, pp. 64-65; Heinemann 1962, dl. 1, p. 231, onder nr. V.91; Pignatti 1969a, p. 133; Magugliani 1970, pp. 147-148; Tschmelitsch 1975, pp. 74, 286-287. 

[9] Lucco 2010, p. 150, nr. 59. 

[10] Wethey 1957, nr. 56X. 

[11] Dreyer 2015, p. 183, afb. 3. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giulio Campagnola

Padua circa 1481 - na 1515

Bekijk het volledige profiel