:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op een rivier met schepen en kerktoren

Gezicht op een rivier met schepen en kerktoren

Cornelis Claesz. van Wieringen (in circa 1613)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gezicht op een rivier met schepen en kerktoren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, penseel in grijs, gewassen in bruin en grijsblauw, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 166 mm
Breedte 275 mm
Makers Tekenaar: Cornelis Claesz. van Wieringen
Inventarisnummer CCW 2 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1613
Signatuur geen
Watermerk Crowned coat of arms with Strasburg Bend (in mirror image), unidentified, with initials BBL (in ligature) below (99 x 54mm, on P3-4 from the top, in the centre; vV, 7P, heavily cropped folio), similar to Heawood 136 (doc. Venice 1606). [AE]
Conditie foxing, doorslag van de inkt naar de keerzijde
Inscripties '916' (verso, linksonder, in potlood, onderstreept)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Rotterdam 1954, no. 58; Göteborg 1954, no. 56
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 1084 (als Simon de Vlieger); Cat. 1869, nr. 1486 (S. de Vlieger); Cat. 1901, nr. 916 (fl. 100,-); Brussel/Rotterdam/Parijs/Bern 1968, p. 180 (nr. 4, als Cornelis van Wieringen); Keyes 1979, p. 13, p. 40, nr. 58; Stefes 2011, p. 627 (onder nr. 1197), Cat. Hamburg 2011, dl. 2, onder nr. 1197; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit riviergezicht met binnenvaartschepen toont volop bedrijvigheid, kenmerkend voor de tekeningen van Van Wieringen waarop meestal allerlei activiteiten plaatsvinden. Links ligt een met zakken en tonnen geladen binnenschip. Op de oever in de voorgrond wordt door twee mannen een roeiboot gelost of geladen. Een ander tweetal kijkt toe, gezeten op zakken onder een hijsconstructie met een katrol. Aan de overzijde staat een kerk tussen bomen en is een gezicht op een rivier te zien.

De tekening werd door Hannema aan Van Wieringen toegeschreven, wat door Keyes werd bevestigd.1 De voorstelling is tamelijk los getekend, maar de schepen en werkende mannen zijn overtuigend getypeerd. Keyes bracht de tekening in verband met een tekening van Van Wieringen in Chatsworth en met de ets Havengezicht van Claes Jansz Visscher naar ontwerp Van Wieringen, uit zijn prentenreeks van dertien landschappen uit 1613.2 Alle drie de voorstellingen hebben een vergelijkbare compositie: op de voorgrond fungeert een donkere strook met figuurtjes als een repoussoir voor het havengezicht daarachter. De compositie en de schetsmatige tekenstijl van de Rotterdamse tekening komt bovendien overeen met een tekening in Weimar, waar ook rechts op de voorgrond mannen aan de oever van een rivier staan, met links grote schepen en bebouwing, en rechts een doorkijk over het water.<3

Dit Rotterdamse havengezicht ontstond vermoedelijk ongeveer gelijktijdig met de genoemde de ets uit de prentenserie van Visscher, dus omstreeks 1613.4

Noten

1 Toeschrijving door Hannema volgens de (ongedateerde) informatie op de inventariskaart.

2 Keyes 1979, pp. 13-15. Tekening in Chatsworth, The Chatsworth Settlement, zie Keyes 1979, cat. 21. Voor de ets zie Hollstein XXXVIII, 1991, p. 150, nr. 336.

3 Weimar, Kunstsammlungen zu Weimar (Schlossmuseum), inv. nr. KK 5649; Amsterdam 1999, pp. 120-121. Enigszins vergelijkbaar wat betreft opbouw van de compositie is ook een Havengezicht met scheepswerf in Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 2207; Keyes 1979, cat. 27.

4 Keyes 1979, pp. 13-15.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Cornelis Claesz. van Wieringen

Haarlem circa 1576 - Haarlem 1633

Bekijk het volledige profiel