:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
View of a River with Ships and a Church Tower

View of a River with Ships and a Church Tower

Cornelis Claesz. van Wieringen (in circa 1613)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title View of a River with Ships and a Church Tower
Material and technique Pen and brown ink, brush in gray, washes in brown and gray-blue, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 166 mm
Width 275 mm
Artists Draughtsman: Cornelis Claesz. van Wieringen
Accession number CCW 2 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1613
Signature none
Watermark Crowned coat of arms with Strasburg Bend (in mirror image), unidentified, with initials BBL (in ligature) below (99x54mm, on P3-4 from the top, in the centre; vV, 7P, heavily cropped folio), similar to Heawood 136 (doc. Venice 1606). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Condition foxing, the ink leaking trhough to the reverse
Inscriptions '916' (verso, at lower left, in pencil, underlined)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions Rotterdam 1954, no. 58; Göteborg 1954, no. 56
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 1084 (as Simon de Vlieger); cat. 1869, no. 1486 (S. de Vlieger); cat. 1901, no. 916 (fl. 100,-); Brussels/Rotterdam/Paris/Bern 1968, p. 180 (n. 4, as Cornelis van Wieringen); Keyes 1979, p. 13, p. 40, cat. 58; Stefes 2011, p. 627 (under no. 1197), Cat. Hamburg 2011, vol 2, under no 1197
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit riviergezicht met binnenvaartschepen toont volop bedrijvigheid, kenmerkend voor de tekeningen van Van Wieringen waarop meestal allerlei activiteiten plaatsvinden. Links ligt een met zakken en tonnen geladen binnenschip. Op de oever in de voorgrond wordt door twee mannen een roeiboot gelost of geladen. Een ander tweetal kijkt toe, gezeten op zakken onder een hijsconstructie met een katrol. Aan de overzijde staat een kerk tussen bomen en is een gezicht op een rivier te zien.

De tekening werd door Hannema aan Van Wieringen toegeschreven, wat door Keyes werd bevestigd.1 De voorstelling is tamelijk los getekend, maar de schepen en werkende mannen zijn overtuigend getypeerd. Keyes bracht de tekening in verband met een tekening van Van Wieringen in Chatsworth en met de ets Havengezicht van Claes Jansz Visscher naar ontwerp Van Wieringen, uit zijn prentenreeks van dertien landschappen uit 1613.2 Alle drie de voorstellingen hebben een vergelijkbare compositie: op de voorgrond fungeert een donkere strook met figuurtjes als een repoussoir voor het havengezicht daarachter. De compositie en de schetsmatige tekenstijl van de Rotterdamse tekening komt bovendien overeen met een tekening in Weimar, waar ook rechts op de voorgrond mannen aan de oever van een rivier staan, met links grote schepen en bebouwing, en rechts een doorkijk over het water.<3

Dit Rotterdamse havengezicht ontstond vermoedelijk ongeveer gelijktijdig met de genoemde de ets uit de prentenserie van Visscher, dus omstreeks 1613.4

Footnotes

1 Toeschrijving door Hannema volgens de (ongedateerde) informatie op de inventariskaart.

2 Keyes 1979, pp. 13-15. Tekening in Chatsworth, The Chatsworth Settlement, zie Keyes 1979, cat. 21. Voor de ets zie Hollstein XXXVIII, 1991, p. 150, nr. 336.

3 Weimar, Kunstsammlungen zu Weimar (Schlossmuseum), inv. nr. KK 5649; Amsterdam 1999, pp. 120-121. Enigszins vergelijkbaar wat betreft opbouw van de compositie is ook een Havengezicht met scheepswerf in Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 2207; Keyes 1979, cat. 27.

4 Keyes 1979, pp. 13-15.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Cornelis Claesz. van Wieringen

Haarlem circa 1576 - Haarlem 1633

Bekijk het volledige profiel