Zoals veel kunstenaars uit die tijd maakte ook Mair von Landschut gebruik van papier dat van een gekleurde preparatielaag was voorzien. Dat bood de kunstenaar de mogelijkheid om bij de feitelijke tekening hoogsels te tekenen met penseel en witte dekverf. Zo creëerde hij licht-donker effecten die de plasticiteit verhogen. Mair von Landschut was de eerste kunstenaar die ook kopergravures op getint papier afdrukte en is daarmee een directe voorloper van Albrecht Altdorfer.
Specificaties
Titel | De besnijdenis van Christus |
---|---|
Materiaal en techniek | Pen in zwarte inkt, wit gehoogd, op violet geprepareerd papier |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 152 mm Hoogte 207 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Mair von Landshut
|
Inventarisnummer | D I 232 (PK) |
Credits | Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 1987 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1987 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1495-1500 |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Prepareren
> Geprepareerd
> Vormtechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Duitsland > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje