Deze voorstelling van de profeet Jesaja was ooit onderdeel van een drieluik in de kathedraal van de Zuid Franse stad Aix en Provence. Het middenpaneel hangt daar nog steeds in de kerk. Het rechterluik, met de profeet Jeremiah, is in het Brusselse Museum voor Schone Kunsten. Het stilleven met boeken en spanen dozen werd in de 19de eeuw door een kunsthandelaar van de bovenkant van deze Jesaja voorstelling afgezaagd. Dit stilleven is nu van het Rijksmuseum.
Specificaties
Titel | De profeet Jesaja |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 67,5 cm Hoogte 101,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Barthélémy d' Eyck
Vroegere toeschrijving: Meester van de Annunciatie van Aix |
Inventarisnummer | 2463 recto (OK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in 1442 - 1445 |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Herkomst | opdracht : Corpici, Pierre VAN: Eyck, Barthélemy d' IN/OP: 1442 TE: Aix-en-Provence VOOR: OPM: schenking : Saint-Sauveur, kathedraal VAN: Corpici, Pierre IN/OP: 1445-1791 TE: Aix-en-Provence VOOR: OPM: : Cook, Sir Herbert VAN: IN/OP: 1791, na TE: Richmond, Surrey VOOR: OPM: : Kunsthandel D. Katz VAN: IN/OP: 1939 TE: Dieren VOOR: OPM: aankoop: Beuningen, D.G. van VAN: Kunsthandel D. Katz IN/OP: 1939 TE: Dieren VOOR: ¿ 140.000,- OPM: |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945) Konrad Witz (2011) |
Literatuur | Museum Boymans-van Beuinngen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 87; Agenda Museum Boijmans van Beuningen 1984 (Portretten), afb. 4; J. Chapuis & M. Faries, Duitse en Franse schilderijen, vijftiende en zestiende eeuw, Rotterdam 1995, pp. 92-111, cat. 10 (tekst J. Chapuis); A. Châtelet, 'L'Annonciation d'Aix,' in R. van Schoute, H. Verougstraete & A. Dubois (eds.), Le dessin sous-jacent et technologie de la peinture. Perspectives, Louvain-la-Neuve 1997, pp. 89-98; J.R.J. van Asperen de Boer, 'On the underdrawing and painting technique of the Master of Aix,' in R. van Schoute, H. Verougstraete & A. Dubois (eds.), Le dessin sous-jacent et technologie de la peinture. Perspectives, Louvain-la-Neuve 1997, pp. 99-102; T.-H. Borchert et al., exh. cat. The age of Van Eyck. The mediterranean world and Early Netherlandish Painting, 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, p. 248, cat. 65; A. Beyer, 'Princes, patrons and ecclecticism. Naples and the North,' in T.-H. Borchert et al., exh. cat. The age of Van Eyck. The mediterranean world and Early Netherlandish Painting, 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, pp. 119-127, passim; N. Goetghebeur & D. Verloo, 'Meester van de Boodschap van Aix (Barthélemy d'Eyck?), De profeet Jeremia, rechterluik van de Triptiek van de Boodschap van Aix, Provence, omstreeks 1442-1445,' Bulletin van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium 29 (2001/2002), pp. 241-251; D. Thiébaut, 'Barthélemy d'Eyck,' in idem, P. Lorentz & F.-R. Martin, exh. cat. Primitifs français. Découvertes et redécouvertes, Paris (Louvre) 2004, pp. 123-141. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Barthélémy d' Eyck
werkzaam / active Aix-en-Provence 1444 - 1472
Barthélemy d'Eyck werkte van 1447 tot 1470 voor René van Anjou, graaf van Provence en koning van Napels. Hij was zijn kamerheer vanaf 1449 en vergezelde hem...
Bekijk het volledige profiel