:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De drie Maria's aan het graf

De drie Maria's aan het graf

Toegeschreven aan: Jan van Eyck (in 1425 - 1435)

Vraag maar raak

  • Kim vroeg

    Hoe kun aan de voorstellings- en vormgevingsaspecten je zien dat dit schilderij niet in de vroege middeleeuwen maar in de 15e eeuw is gemaakt?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Kim,
    Jan Van Eyck is a Flemish artist born in the late 14th century. During the first half of the 15th century great changes took place in the artistic field both because of the greater exchange between schools (Flemish artists were greatly influenced by the early Italian Renaissance masters posthumous to Giotto's compositional revolution, here you can see how Van Eyck worked in perspective for the landscape in the background) and because new artistic techniques allowed a more truthful rendering of reality. Van Eyck was for centuries the painter who democratized oil painting on panel, and in this painting in particular, we undoubtedly notice the softness of the forms and the ethereal appearance of the landscape. In medieval art, on the other hand, such a technique had not yet been developed, and people worked mainly with powdered pigments of natural origin (stones, spices, plants etc.) mixed with egg yolk, and the color was spread on wooden boards using the technique of veiling (the different shades of color were gradually layered on top of each other to give it texture and either darken or lighten it). What distinguishes the early Italian Renaissance from the Flemish painters, however, is certainly the late Gothic tradition. The Flemings in fact within this tradition drew on very complex iconographic cycles with a meticulous and detailed narration of religious events. Other more visible elements that allow us to say that this painting belongs to the 15th-century Flemish tradition are also the clothing and the type of city in the background.
    Best,
    Mara

  • Buse vroeg

    waar komt het schilderij vandaan wanneer is het geschilderd
    door wie is het geschilderd

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Buse, het schilderij is geschilderd tussen 1425 en 1435 door de beroemde Vlaamse schilder Jan van Eyck. Hij is een van de eerste kunstenaars in Noord-Europa die met olieverf werkte. Het schilderij is in de museumcollectie gekomen met de verzameling van D.G. Van Beuningen en daarvoor was het in een Engelse collectie. Als je meer wilt weten dan kun je deze video bekijken op Vimeo: The Greatest Picture in the World Stop (https://vimeo.com/51517690).

  • Marijke Heslenfeld vroeg

    Beste,
    Graag zou ik een hoge resolutie afbeelding van het kunstwerk willen ontvangen. Kan dat?

    Vriendelijke groet,

    Marijke Heslenfeld

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Marijke,

    Vanaf 2021 verstrekt Museum Boijmans Van Beuningen gratis beeldmateriaal van werken uit de collectie die professioneel gefotografeerd zijn. Hiermee draagt het museum bij aan een nog grotere toegankelijkheid van de wereldberoemde collectie. Op deze pagina kun je alles vinden over hoe je een afbeelding kunt aanvragen; https://www.boijmans.nl/en/image-requests

    Groetjes,
    Gianni

  • Rebecca vroeg

    Hoi,
    Ik zou graag wat willen weten wat het formaat is van dit schilderij.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hi Rebecca, deze en andere informatie kan je bekijken als je naar beneden scrolt en op de blauwe knop ‘toon alle details’ klikt. De afmetingen van het schilderij zijn 90cm breed en 71.5cm hoog.
    Groeten, Lisa

  • Henriette Meursing vroeg

    Tussen de Maria’s staat een soort ‘steenman’. Zoiets zag ik niet eerder.
    Is hier een betekenis voor ?
    Komt zo’n afbeelding vaker voor ?
    Heel mooi gedaan, het ziet er naar een werkelijke steenformatie uit.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Henriette, ik ben niet zeker wie de steenman zou kunnen zijn in dit schilderij. Wel kon de conservator van oude kunst me vertellen dat Van Eyck inderdaad heel accuraat rotsformaties weergaf. Zelfs in die mate dat onderzoekers vandaag kunnen bepalen om wat voor geologisch type het gaat. Daar is bijvoorbeeld uitgebreid naar gekeken in het geval van Van Eyck’s H. Franciscus (in Philadelphia en Turijn) – zie: https://archive.org/details/janvaneycktwopai00eyck/page/88/mode/2up?view=theater.
    Groeten, Lisa

  • Francesca vroeg

    Hallo:)

    Ik schrijf een paper over de bergen in de achtergrond van de schilderijen van van Eyck en vroeg me af of bekend is of hij ze naar waarneming geschilderd heeft.

    Met vriendelijke groet,
    Francesca

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Francesca, dit kunnen we niet met zekerheid zeggen. De conservator van oude kunst zei me dat het gedetailleerde stadszicht van Jeruzalem uitzonderlijk is voor de vroege 15de eeuw. Het is geweten dat Jan van Eyck voor de Bourgondische hertog Filips de Goede verschillende geheime reizen maakte naar verre (helaas niet nader gespecificeerde) bestemmingen. Op basis van bepaalde details die hij in zijn schilderijen verwerkt, zoals bijvoorbeeld bepaalde bomen en planten, wordt ervan uitgegaan dat hij in elk geval in het Middellandse Zeegebied is geweest, en sommige kunsthistorici gaan ervan uit dat hij ook naar Jeruzalem ging. Schriftelijk bewijs is daar echter niet van.
    Groeten, Lisa

  • Hanneke vroeg

    Wat heeft de engel voor een staf in zijn hand?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Hanneke,
    Ik heb het even nagevraagd bij onze (nieuwe) conservator oude kunst, hij zei hierover het volgende: "De engel in De drie Maria’s aan het graf draagt vermoedelijk een soort herautenstaf die hem identificeert als boodschapper (cf. de caduceus van Hermes). Je kan hem vergelijken met degene die de Aartsengel Gabriël draagt in Jan van Eyck’s Annunciatie in Washington." Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord! Groet, Sofie

  • Aebele vroeg

    Hallo, Het lukt me niet om de identiteit van de twee staande Maria's vast te stellen. Welke van de twee is nu Maria Cleophas en welke Maria Salomé? Weten jullie hoe het zit? Alvast hartelijk dank voor de moeite!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Aebele, het is niet gek dat je het moeilijk vindt om de identiteit van de Maria's vast te stellen want beide vrouwen hebben een zalfpot in de hand en als je zoekt op andere visuele kenmerken van Maria Cleophas en Maria Salomé komt daar niets concreets uit. Misschien zou een heiligenlexicon of een lexicon over christelijke iconografie iets opleveren. Die publicaties vindt je in gespecialiseerde bibliotheken. Gelukkig heeft een van onze conservatoren, Alexandra van Dongen, onderzoek gedaan naar de potten die de vrouwen vasthouden en zij weet dat de vrouw in de groene jurk, met de oosterse pot, Maria Salomé is. Dit betekent dat de vrouw in de blauwe jurk Maria Cleophas is. Groeten, Els

  • Vita Filippini vroeg

    Hallo, ik had een vraag over een van de gebruikte pigmenten in dit werk, namelijk lapis lazuli. Eigenlijk is mijn vraag dezelfde als de hierboven genoemde vraag over loodwit: is er meer bekend over hoe van Eyck zijn pigmenten (en dan specifiek) lapis lazuli verkreeg, bewerkte, en gebruikte voor zijn werken?
    Dank voor uw antwoord!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Vita,
    Dat is een lastige vraag. Voor het antwoord hierop verwijs ik je naar dezelfde bronnen als bij de vraag over loodwit. Je kunt de publicatie van Nynke van der Wal, ‘Het Heilige Graf en Jeruzalem: een studie naar de Drie Maria’s aan het graf van Jan van Eyck uit het Museum Boijmans Van Beuningen’, in onze bibliotheek vinden. Wellicht kan dit filmpje over de schildertechniek van Van Eyck je ook helpen: https://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag.
    Groet,
    Esther

  • Nienke vroeg

    Ik zou graag wat dingetjes willen vragen over de drager. Wat zit er onder al die verf en preparatielagen? Wat is de staat van het eikenhout? Is de eikenhouten drager zoals Van Eyck deze heeft gebruikt representatief voor de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen? Bij voorbaat dank, mvg

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Nienke,

    Is dit misschien een schoolopdracht? ;) Ik heb een aantal bronnen voor je opgezocht die je verder zouden kunnen helpen. Zo wordt in het volgende filmpje http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag het maakproces stap voor stap uitgelegd. Ook dit filmpje, over de restauratie van het schilderij, http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3729/De-drie-Maria%27s-aan-het-graf/Jan-van-Eyck biedt een hoop inzicht.

    Ik heb helaas geen informatie over de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen. Hiervoor kun je deels de filmpjes gebruiken en deels meer algemene (historische) bronnen raadplegen.

    Groetjes,
    Jephta

  • Lotte vroeg

    Dag,
    Ik doe een klein onderzoek naar het gebruik van het pigment loodwit in dit schilderij van Van Eyck. Zouden jullie mij misschien wat informatie kunnen verstrekken over de manier waarop en waar Jan van Eyck loodwit heeft gebruikt voor dit werk..? Of kunnen jullie mij enkele bronnen aanraden die mij hierover meer informatie kunnen geven?
    bvd,
    mvg.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Lotte,
    Dit is een vrij lastig en specifiek onderzoek! Over de technieken van Van Eyck in meer algemene zin kun je op deze site informatie vinden: http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T027196pg2?q=van+eyck&search=quick&pos=6&_start=1#T027206 (Wel even inloggen via je universiteit). Over het werk is verder een hoop geschreven, maar ik ben bang dat de meeste auteurs niet ingaan op het gebruik van loodwit. Mogelijk helpt een studie van Nynke van der Wal uit 2007, beschikbaar in de bibliotheek van ons museum, je verder. Succes!
    Groetjes,
    Jephta

  • Aline Schollaart vroeg

    Hallo

    Ik had graag geweten welke kleuren/pigmenten Jan van Eyck gebruikte om dit werk te verwezenlijken?
    Is de opbouw van de verflagen van dit schilderij laag op laag aangebracht of is er een andere techniek toegepast?

    Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten,
    Aline

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Aline,
    De pigmenten die geïdentificeerd zijn, zijn: azuriet, lapis lazuli, loodwit, koperresinaat, rode lak, bladgoud. Voor de schildertechniek verwijs ik je graag naar deze video: http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag. Hartelijke groeten, Friso Lammertse

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie
  • Wat is er te zien?

Na de begrafenis van Christus gaan drie vrouwen samen naar het graf om zijn lichaam te zalven. Bij het graf aangekomen zien ze dat de steen weg is en een engel vertelt hen dat Christus is herrezen. Dit moment wordt in de vier evangeliën beschreven en hier door de gebroeders Van Eyck uitgebeeld. De soldaten die de wacht houden bij het graf zijn verzonken in een diepe slaap.

Maria Magdalena, herkenbaar aan haar rode jurk, zit geknield. Ze kijkt naar de engel die op de stenen deksel van het graf zit en wijst tegelijk naar het lege graf. De engel maakt een begroetend gebaar. Wie de andere twee vrouwen zijn is niet helemaal duidelijk. De Maria in de blauwe mantel zou de moeder van Christus kunnen zijn, maar de evangelist Johannes noemt haar Maria Cleophas. De derde vrouw wordt meestal aangeduid als Maria Salome. Op de achtergrond is een middeleeuwse stad te zien. Het is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van Jeruzalem in de 15de eeuw. Dit grote paneel is het enige werk van de gebroeders Van Eyck in Nederland.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De drie Maria's aan het graf
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 90 cm
Hoogte Error: 71,5 is not a valid BCD value cm
Makers Toegeschreven aan: Jan van Eyck
Inventarisnummer 2449 (OK)
Credits Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958. De restauratie van dit schilderij in 2012 is mogelijk gemaakt door Nedspice
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in 1425 - 1435
Verzamelaar D.G. van Beuningen
Interne tentoonstellingen Van Eyck tot Bruegel (1994)
De weg naar Van Eyck / The Road to Van Eyck (2012)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945)
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Van Eyck. Een optische revolutie (2020)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur W.H. James Weale, Hubert and John van Eyck, their life and work, London & New York 1908, pp. 153-157, cat. 28 en pp. 201-202 (als Hubert van Eyck); W.H. James Weale & M.W. Brockwell, The Van Eycks and their art, London 1912 (reprint 1928), pp. 69-74, cat. III, en p. 251 (als Hubert van Eyck); J.A.B.M. de Jong, 'Mag het paneel, voorstellende de "Drie Maria's aan het H. Graf" wel aan Van Eyck worden toegeschreven?" in J. Duverger (ed.), Handelingen van het 3e congres van Algemeene Kunstgeschiedenis, Gent 1936, pp. 21-24; L. van Puyvelde, Die alten Flämischen Meister, Amsterdam (Meulenhoff & Co.) 1941 (als Hubert van Eyck); D. Hannema, Catalogue of the D.G. van Beuningen collection, Rotterdam 1949, pp. 23-25, cat. 11 (als Jan van Eyck); L. Baldass, Jan van Eyck, Keulen (Phaidon) 1952, p. 263, cat. 2; E. Panofsky, Early Netherlandish painting, its origins and character, Cambridge, MA 1953, vol. 1, pp. 230-231, en vol. 2, pl. 153-154 (als "Hubert and Jan van Eyck (?)"); W. Schöne, 'Die drie Marien am Grabe Christi, ein neugewonnenes Bild des Petrus Christus,' Zeitschrift für Kunstwissenschaft 8 (1954), pp. 135-152, op pp. 136-142 (als “früheyckisch”); J. Squilbeck, 'Une oeuvre énigmatique: "Les Trois Maries au tombeau" du Musée Boymans à Rotterdam,' Revue Belge d'Archéologie et d'Histoire de l'Art 28 (1959), pp. 3-27 (als Maître des Trois Marie au Tombeau, c. 1485-1525); F. Lyna, 'L'oeuvre présumée de Jean van Eyck et son influence sur la miniature flamande,' Scriptorium 16 (1962), pp. 93-94; M.J. Friedländer, Die Frühen Niederländischen Maler. Von van Eyck bis Bruegel, Keulen 1965, pp. 14-15 (als Jan van Eyck); C.H. Krinsky, 'Representations of the temple of Jerusalem before 1500,' Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 33 (1970), pp. 1-19, op pp. 14-17; C. Gould, Failure & success. 150 years of the National Gallery, 1824-1974, London 1974, pp. 10-11, cat. II (als Jan (? and Hubert) van Eyck); C. Sterling, 'Jan van Eyck avant 1432,' Revue de l'Art 33 (1976), pp. 7-82, op pp. 49 (fig. 76) en 52-53 (als Jan van Eyck); E. Dhanens, Hubert en Jan van Eyck, Antwerpen (Mercatorfonds) 1980, pp. 355-358, fig. 222 (als anonieme Van Eyck-epigoon); J. Giltay, boekbespreking E. Dhanens, Hubert en Jan van Eyck, Antwerpen (Mercatorfonds) 1980, Simiolus 13, 1 (1983), pp. 54-57, op p. 57; J.R.J. van Asperen de Boer & J. Giltaij, 'Een nader onderzoek van 'De drie maria's aan het H. Graf' - een schilderij uit de 'Groep van Eyck' in Rotterdam,' Oud Holland 101, 4 (1987), pp. 254-176 (als Groep van Eyck); F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 34-39, cat. 2 (als “Jan van Eyck (group)”); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 60 (als "Hubert en Jan van Eyck”); T.-H. Borchert, "Introduction. Jan van Eyck's workshop," in idem (ed.), exh. cat. The age of Van Eyck. The Mediterranean world and early Netherlandish painting 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, pp. 8-31, op p. 12 (fig. 6) en p. 14 (als Jan van Eyck); T.-H. Borchert (ed.), exh. cat. The age of Van Eyck. The Mediterranean world and early Netherlandish painting 1430-1530, Brugge (Groeningemuseum) 2002, p. 259 (als Jan van Eyck); R.H. Marijnissen, The masters’ and the forgers’ secrets. X-ray authentication of paintings, from Early Netherlandish till modern, Brussel 2009, pp. 179-181 (als Group van Eyck); S. Kemperdick & F. Lammertse (eds.), exh. cat. De weg naar Van Eyck, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 2012, pp. 293-295, cat. 82 (tekst Nynke van der Wal en Friso Lammertse; als “Jan van Eyck (?), ca. 1430-1435”); A. Châtelet, ‘Trois Marie au tombeau d’Hubert van Eyck,’ Dossier de l’art 203 (2013), pp. 100-103 (als Hubert van Eyck); L. Nys, ‘A posse ad esse non valet consequentia. Jean van Eyck s’est-il rendu à Jérusalem? À propos des Trois Marie au Tombeau de Rotterdam,’ in C. Cannuyer (ed.), Entre Orient et Occident. Circulation des hommes, porosité des héritages, Brussel 2016, pp. 193-224 (als "Jean Van Eyck (ou entourage), c. 1430-35"); M. Martens et al. (eds.), exh. cat. Jan van Eyck. Een optische revolutie, Gent (MSK) 2020, pp. 317-321 en 494 (als "atelier van Jan van Eyck, c. 1440"); M. Sugiyama, 'Jan van Eyck's New York Diptych: a new reading on the skeleton of the Great Chasm,' Arts 11, 4 (2022), pp. 1-18, op pp. 8-9 (als Jan van Eyck, workshop, ca. 1440); D. Martens, S. Zdanov & A. López Redondo, ‘Nouvelles recherches sur le Maître brugeois de la légende de sainte Godelieve, ses relations avec Hans Memling et avec l’Espagne,’ Belgisch Tijdschrift voor Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde 91 (2022), pp. 5-59, pp. 12-15 (“attribuée au jeune Jan van Eyck”).
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Jan van Eyck

Maaseik circa 1390/1399 - Brugge 1441

Jan van Eyck (ca. 1390-1441) werkte aan verschillende vorstenhoven, onder meer als hofschilder van Filips de Goede van Bourgondië. Er wordt gezegd dat Jan van...

Bekijk het volledige profiel