:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Interieur van een kerk

Vraag maar raak

  • Julia vroeg

    Waar woonde Emanuel de Witte in 1670?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Julia,
    Emanuel de Witte woont dan in Amsterdam. Hij verhuist in 1652 naar deze stad en blijft er wonen tot zijn dood in 1692.
    Groetjes,
    Jephta

  • Marlies vroeg

    Weten jullie welke kerk op dit schilderij is afgebeeld? Het lijkt op de Sint Janskerk in Gouda.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Goedemiddag Marlies, bedankt voor je vraag. Het lijkt inderdaad bijna alsof Emanuel De Witte dit schilderij in een bestaande kerk heeft geschilderd. In werkelijkheid heeft De Witte echter op een creatieve manier zijn eigen kerkinterieur samengesteld. De zware houten zuilen van de Sint Bavo in Haarlem combineert hij in dit schilderij met de houten overkapping van de Oude Kerk van Amsterdam. Ook het kleine orgel tegen de noordelijke zijbeuk is daar uit afkomstig. In tegenstelling tot Saenredam, die wel bestaande interieurs naschildert, interesseert de Witte zich vooral in sfeer. In zijn geschilderde fantasie-interieurs met elementen uit verschillende kerken kon hij deze sfeer optimaal weergeven. De nadruk ligt op het perspectief en de werking van licht en schaduw. Zo wist hij een overtuigend beeld te scheppen. Groetjes, Tanja

  • Anthony vroeg

    Klopt het dat de uitdrukking: rijke stinkerd komt van de rijken die in de kerk werden begraven?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Anthony, dank voor je leuke vraag. Over de herkomst van de uitdrukking wordt veel gegist. Het is inderdaad zo dat de allerrijksten vroeger onder de vloer van de kerk begraven werden en het is niet ondenkbaar dat dit onprettige geuren met zich meebracht wanneer de graven niet goed afgesloten werden. Het is echter de vraag of de uitdrukking 'rijke stinkerd' of 'stinkend rijk' haar oorsprong daaraan te danken heeft, of dat het toch een broodjeaapverhaal is. Het woord 'stinkend' zou in dit geval ook simpelweg uiting kunnen geven aan een gevoel van afkeer: als iemand stinkend rijk is, is iemand zo rijk dat het tegenzin wekt. Groeten, Anne-Rieke en Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Aanvankelijk schilderde De Witte bonte kerkinterieurs met krachtige kleuren. In de jaren 1660 temperde hij zijn palet. Dit 1668 gedateerde schilderij is één van de beste voorbeelden van deze nieuwe fase in De Witte zijn ontwikkeling. Het opvallende kleuraccent op de voorgrond ontbreekt en het heldere, koele licht is veranderd in een warm en gedempt coloriet. De Witte heeft in dit schilderij op ingenieuze wijze het interieur van de kerk gemanipuleerd. De zware houten zuilen van de Sint Bavo in Haarlem zijn hier gecombineerd met de houten overkapping van de Oude Kerk te Amsterdam. Ook het kleine orgel tegen de noordelijke zijbeuk is daar uit afkomstig. Het zal duidelijk zijn dat het kerkinterieur geen aanspraak op natuurgetrouwheid kan maken.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Interieur van een kerk
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 111,5 cm
Hoogte 98,5 cm
Makers Schilder: Emanuel de Witte
Inventarisnummer 1993 (OK)
Credits Aankoop met steun van kunstvrienden. Uit de nalatenschap van J.P. van der Schilden, 1927
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1927
Vervaardigingsdatum in 1668
Signatuur datering : rechtsonder op kerkbank ; # * Ao 1668 signatuur: rechtsonder op kerkbank; # * E.DE.Witte
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Architectural Painting in Delft - nr. 143 Catalogus der schilderijen, teekeningen en beeldhouwwerken tentoongesteld in het Museum Boymans te Rotterdam <1927> - nr. 517 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 157 De Witte and the imaginative nature of Dutch art - afb. Dutch Painting in the Seventeenth Century - 249 Emanuel de Witte (1617-1692). Interieur van een kerk - afb. Emanuel de Witte 1617-1692 - nr. 112 Frans Hals en zijn tijd - afb. Het materiaal tot de geschiedenis der Oude Kerk te Amsterdam - 87 Mortality and Faith: the Figural Motifs within Emanuel de Witte's Dutch Church Interiors - afb. \Das \\Niederländische Architekturbild, 2. Auflage - nr. 631a Rembrandt en zijn tijd - 411 \De \\schilderkunst in de tweede helft van de zeventiende eeuw - nr. 291 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 228
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Emanuel de Witte

Alkmaar 1617 - Amsterdam 1692

In de jaren 40 ging Emanuel de Witte in de leer bij de Delftse stillevenschilder Evert van Aelst. In 1652 verhuisde hij naar Amsterdam. De Witte schilderde...

Bekijk het volledige profiel