:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Folio uit het Gozzoli-album: jongenshoofd, buste van een man met muts (ondersteboven), beide in profiel naar links

Folio uit het Gozzoli-album: jongenshoofd, buste van een man met muts (ondersteboven), beide in profiel naar links

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Folio uit het Gozzoli-album: jongenshoofd, buste van een man met muts (ondersteboven), beide in profiel naar links
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 160 mm
Hoogte 229 mm
Makers Werkplaats van: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer I 562 16 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Inscripties '1' (l.o. en r.b., pen in bruine inkt), 'carte 85' (m.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Biblioteca Trivulziana, Milaan, Codex Triv. 2145; waarschijnlijk verworven door Don Carlo Trivulzio (1715-1789); door vererving aan Luigi Alberico Principe di Musocco Trivulzio (1873-1938); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in de jaren 1925-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 1-9)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 558B, fig. 52; Berenson 1938/61, p. 102, nr. 559 G-I (558 B); Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, nr. 434, vol. I-4, pl. 327a
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een folio uit een verondersteld verloren gegaan tekeningenboek waarvan een restant nu deel uitmaakt van een achttiende-eeuws album, genaamd het Gozzoli-album, dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Een algemene omschrijving is hier te vinden.

Uit het oude folionummer ‘1’ en de inscriptie ‘carte 85’, waarmee het totale aantal pagina’s wordt aangegeven, valt af te leiden dat dit de eerste pagina van het verondersteld verloren gegane tekeningenboek was. De vingervlekken in de rechter benedenhoek bevestigen dat dit oorspronkelijk een recto in het verloren gewaande boek (nu een verso in het album) was.

De afbeelding van het hoofd in profiel is afgeleid van verschillende voorbeelden uit de schilderijen van Fra Angelico (1387-1455), met name de figuur van Caspar, een van de drie wijzen, in De aanbidding door de drie wijzen in cel 39 van het Convento di San Marco, Florence.[1] Volgens Berenson (1938 en 1961) is er ook een treffende gelijkenis met het hoofd van een engel in een fresco van Paolo Uccello (1396/1397-1475) in de San Miniato al Monte, Florence (ca. 1435). Op het kapsel na doet het hoofd eveneens denken aan dat van een zittende figuur in De geboorte van de heilige Franciscus in Gozzoli’s cyclus in de apsiskapel van de San Francesco-kerk in Montefalco (scène 1, muur aan de noordzijde, 1450-1452). Er zijn ook typologische overeenkomsten met de fresco’s met knielende engelen in aanbidding die het altaar in de apsis van de Cappella dei Magi in Florence flankeren. Amoretti (1804) nam ten onrechte aan dat het hier om een portret van Leonardo da Vinci’s (1452-1519) leerling Francesco Melzi (1491-1570) ging.

De kleine figuur onderaan is van een andere hand en, zoals opgemerkt door Degenhart/Schmitt (1968), waarschijnlijk door een amateur in de late vijftiende eeuw getekend. Zij zagen het figuurtje bovendien als een verdere aanwijzing dat het hier gaat om de eerste pagina van het verloren gewaande boek, aangezien boeken wel vaker van dit soort krabbels voorin bevatten.

Noten

[1] New York 2005, pp. 187-188, afb. 109, 113.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel