:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Thuisonderwijs Primair onderwijs

Door COVID-19 zijn scholen lange tijd dicht geweest, met als gevolg dat er veel ouders en scholen een lastige taak voorgeschoteld kregen: hoe zorg je ervoor dat onderwijs toegankelijk blijft voor iedereen?

Museum Boijmans Van Beuningen heeft veel video's die hierbij hebben kunnen helpen en nog steeds een waardevolle aanvulling kunnen zijn op regulier onderwijs. Deze video's zijn speciaal voor leerlingen, soms ook vergezeld van leuke vragen en opdrachten. We hebben alle video’s en het lesmateriaal verzameld, zodat het gemakkelijk terug te vinden is op deze pagina.

Babels bouwen: vanaf groep 3

Emily neemt je mee de toren van Babel op. Kijk samen met haar naar de vele geweldige details in dit schilderij en leer meer over Bijbelse verhaal dat bij dit schilderij hoort. Bouw vervolgens zelf de allerhoogste en stevigste toren van plakband en papier (samenwerken mag!). Wil jij je toren met ons delen? Dat kan via bhome@boijmans.nl of op Instagram met #homeboij en #boijmansindeklas.

Babels Bouwen: vanaf groep 3

De 17e eeuwse molensteenkraag: groep 6-8

Kijk samen met museumdocent Femke naar het Portret van Aletta Adriaensdochter geschilderd door Rembrandt van Rijn. Zag iedereen er in de 17e eeuw in Nederland zo uit? In deze video vertelt Femke je dit en nog veel meer én ze daagt jou uit om je eigen molensteenkraag te maken. Deel je resultaat met ons via bhome@boijmans.nl
of op social met #homeboij en #boijmansindeklas.

De 17e eeuwse molensteenkraag: groep 6-8

Delfts Blauw: groep 6-8

Femke vertelt in deze video nog wat meer over de Gouden Eeuw, was die wel zo goud voor iedereen? Hoe kwamen de rijken in deze tijd aan hun geld en waar gaven ze het graag aan uit? Zelf maak je samen met Femke een Delfts Blauw tegeltje maar dan met daarop speelgoed of kleding van nu. 

Delfts Blauw: groep 6-8

Paulo met Mondriaan: groep 1-2

Papegaai Paulo woont in het museum en gaat vaak op ontdekkingstocht. Deze keer maakt hij kennis met een schilderij van Mondriaan, vol kleuren, vormen en lijnen. Wat gebeurt er als er een lijn verplaatst wordt? Deze video is gemaakt in het kader van het Boijmans taal- en rekenprogramma, een onderzoek naar hoe kunstlessen kunnen bijdragen aan taal- en rekenvaardigheden van kinderen.

Kijk- en doe-opdrachten over 'kleuren en sorteren'
Paulo met Mondriaan: groep 1-2

Kunstpraat met Paulo: groep 3-4

Papegaai Paulo woont in het museum, hij kent er goed de weg. Maar toch blijft hij telkens dingen tegenkomen die hem verbazen, hij leert er nieuwe woorden en ziet er dingen die hij nog niet kent: een kunstwerk in een gat in de vloer? Deze video is gemaakt in het kader van het Boijmans taal- en rekenprogramma, een onderzoek naar hoe kunstlessen kunnen bijdragen aan taal- en rekenvaardigheden van kinderen.

Kijk- en doe-opdrachten over 'vierkant en kubus'
Kunstpraat met Paulo: voor groep 3-4

Tijd met Paulo: groep 5-6

Papegaai Paulo gaat dit keer op onderzoek uit: waar komt dat tikkende geluid toch vandaan? Onderweg ziet hij allerlei kunstwerken die op een of andere manier te maken hebben met (het voortgaan van de) tijd. Deze video is gemaakt in het kader van het Boijmans taal- en rekenprogramma, een onderzoek naar hoe kunstlessen kunnen bijdragen aan taal- en rekenvaardigheden van kinderen.

Kijk- en doe-opdrachten over 'tijd'
Tijd met Paulo: voor groep 5-6

Perspectief in de kunst: groep 7-8

Kunst, wiskunde en rekenen, wat hebben die met elkaar te maken? Alles. Veel technieken die kunstenaars gebruiken, komen zó uit de wiskunde: afmetingen, verhoudingen, perspectief, enzovoort. Onderstaande video is gemaakt voor de Grote Rekendag in samenwerking met de Universiteit Utrecht en Malmberg, en gaat over perspectief in de kunst.

Kijk- en doe-opdrachten over 'ruimte en verhoudingen'
Perspectief in de kunst: groep 7-8