Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
t/m 12 augustus 2018

Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude

'Welkom bij Gelatin, en een fijne dag gewenst!' De Bodonzaal (1500m2) van Museum Boijmans Van Beuningen is overgenomen door de opzienbarende en internationaal bejubelde kunstenaars van Gelatin. Het aanstekelijk enthousiaste werk van het in Wenen woonachtige viertal nodigt het publiek nadrukkelijk uit tot deelname. Een van de 101 handgemaakte naaktpakken aantrekken is niet verplicht, maar mag wel. De kunstwerken aanraken mag ook.

In de sculpturententoonstelling 'Vorm – Fellows – Attitude' onderzoekt Gelatin op ogenschijnlijk speelse wijze ‘la condition humaine’. Uitgangspunt is de waarde van taboedoorbrekende vervreemding, maar vooral van de vrije, lichtvoetige blik die in de vroege kinderjaren nog aanwezig is. Gelatin nodigt bezoekers uit, om samen in deze onbevangen wereld te stappen, hun volwassen identiteit achter zich te laten en zich weer kind te voelen. 

'Vorm – Fellows – Attitude' is een viering van de nieuwsgierigheid, de open blik, het oordeelvrij ervaren en de afwezigheid van hiërarchie en sociale conventies. De tentoonstelling zet de reguliere gang van zaken in het museum op een directe en humoristische manier op zijn kop. Een bezoek aan 'Vorm – Fellows – Attitude' belooft dan ook een regelrechte belevenis te worden.  

Gelatin is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende kunstenaars van dit moment. Sinds 1993 weten de kunstenaars een internationaal publiek aan te spreken met spraakmakende tentoonstellingen over de hele wereld. Museum Boijmans Van Beuningen haalt Gelatin naar Rotterdam voor een eerste grote solotentoonstelling in Nederland. Met het speciaal voor de Bodonzalen gemaakte 'Vorm – Fellows – Attitude', voegt Gelatin een uniek werk toe aan hun absurde en ontregelende oeuvre.  ​

Gelatin en humor

Gelatins humoristische, aanstekelijk enthousiaste, niet-hiërarchische en subversieve werken vragen om nieuwsgierigheid, een open blik en actieve deelname van de bezoeker. Ze zijn van een absurditeit en directheid die confronteert door sociaal conformisme en taboes op de voorgrond te plaatsen én te doorbreken.

Gelatin werkt op de grens van schilderkunst, sculptuur en popmuziek, van architectuur en sport, performance en mode, van geënsceneerde evenementen en spontane conversaties, die als geheel ontsnappen aan elke poging tot categorisering. Ze spelen vanuit Wenen sinds jaren een vooraanstaande rol in de internationale hedendaagse kunstscene.

 

Transformatief karakter

Gelatin werkt op de grens van schilderkunst, sculptuur en popmuziek, van architectuur en sport, performance en mode, van geënsceneerde evenementen en spontane conversaties. Gelatin is dan ook moeilijk te categoriseren. Conservator Francesco Stocchi van Museum Boijmans Van Beuningen vergelijkt Gelatin met een stuk zeep: “Telkens wanneer je denkt grip op ze te hebben, glippen ze weer weg en houd je hun essentie in je handen.”

Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude, 2018, photo: Jason Schmidt
Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude, 2018, photo: Jason Schmidt
Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude, 2018, photo: Jason Schmidt
Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude, 2018, photo: Jason Schmidt
Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude, 2018, photo: Jason Schmidt
Gelatin: Vorm - Fellows - Attitude, 2018, photo: Jason Schmidt

Ontregelend en spraakmakend

Wolfgang Gantner, Ali Janka, Florian Reither en Tobias Urban ontmoetten elkaar tijdens een zomerkamp in 1978. Vanaf 1993 werkt het viertal samen en schudt het de internationale hedendaagse kunstwereld op met spraakmakend en ontregelend werk. Opzienbarende projecten waren onder meer Human Elevator (1999): een lift in Los Angeles die werkte met menselijke spierkracht; The B Thing, in 2000 in New York, waar Gelatin tijdelijk een balkon aanbracht op de 91ste verdieping van het World Trade Centre; Nellanutella (2001) waarvoor ze in de kanalen van Venetië doken als onderdeel van de Biënnale; True Love IV (2002), een houten raket in Zuid-Korea; Gelatin at the Shore of Lake Pipi Kacka (2003): een menselijke verjaardagstaart in Londen; en Otto Volante (2004), een zelf gebouwde, werkende achtbaan in Galleria Massimo De Carlo in Milaan.

In de afgelopen jaren maakte Gelatin een gigantisch menselijk kopieerapparaat voor objecten (Tantamounter 24/7, 2005); een vijftig meter lang, roze pluchen konijn op een berghelling in Italië (Hase / Rabbit / Coniglio, 2005). Ook creëerde Gelatin samen met het publiek een sculptuur van bevroren urine op de 1ste Biënnale van Moskou (Zapf de Pipi, 2005). Opvallend was ook een roeivijver compleet met bootjes, op het dak van de Hayward Gallery in Londen (Normally, Proceeding and Unrestricted with Without Title, 2008); een sculptuur van een reusachtige neus aan de Donau bij Sankt Lorenz in Oostenrijk (The Wachauer Nase, 2014) en honderd verlichte ballonnen in een grot in Puerto Rico (Cave Show, 2014). In Fondazione Prada in Milaan, gaf Gelatin een rebelse interpretatie van een drietal klassieke architectonische archetypes: een obelisk, een triomfboog en een Colosseum-achtige structuur (Pokalypsea Apokalypse Okalypseap, 2017).

Internationaal toptalent in Museum Boijmans Van Beuningen

Museum Boijmans Van Beuningen kent de vaste traditie om een podium en totale artistieke vrijheid te geven aan kunstenaars van internationale faam die voor het eerst in een grote Nederlandse instelling werk tonen. Eerder liet het museum werk zien van onder anderen Urs Fischer (2006), Erik van Lieshout (2006), Andreas Slominski (2007), Pipilotti Rist (2009), Carsten Höller (2010), Marijke van Warmerdam, Ugo Rondinone (2016) en Tal R (2017).

Gelatin wordt nu aan deze lijst toegevoegd. Hun rebelse, speelse en radicale manier van kunst maken geniet al enige bekendheid in Nederland vanwege shows bij Sonsbeek 9 en in de Rijksacademie van beeldende kunsten. 'Vorm - Fellows - Attitude' in Museum Boijmans Van Beuningen wordt Gelatins eerste solotentoonstelling in een Nederlands museum.

'Gelatin vindt dat de geest moet waaien. Ze zijn spannend, uiterst confronterend en zorgen altijd voor een ongemakkelijk gevoel. En toch blijft hun werk - de emotie uit hun werk - je nog lang bij, ook als het fysiek alweer verdwenen is. We bieden ieder jaar een belangrijke kunstenaar van internationale faam een podium. Deze vrije benadering is deel van Boijmans' DNA, van wie wij zijn.'

Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen

Over Gelatin

Gelatin is uitgegroeid tot het belangrijkste kunstcollectief van Oostenrijk. Hun spraakmakende en ontregelende performances, installaties en tentoonstellingen genieten grote internationale faam. In 2001 vertegenwoordigt Gelatin Oostenrijk op de 49ste Biënnale van Venetië. Het viertal neemt ook deel aan de edities van 2007 en 2009. In 2011 laat Gelatin het kunstwerk Some Like It Hot zien in het Gelatin Pavilion tijdens de 54ste Biënnale van Venetië, met Bice Curiger als curator. Ook op andere biënnales en internationale tentoonstellingen toont Gelatin werk, zoals op de Aichi Triënnale in het Nagoya City Art Museum in Japan (2010), de Anzengruber Biënnale in Wenen in Oostenrijk (2009), de Biënnale voor hedendaagse kunst in Moskou in Rusland (2005), de Joegoslavische Biënnale voor jonge kunstenaars in Servië (2004), de Biënnale van Gwangju in Korea (2002), de Biënnale van Shanghai in China (2002), de Biënnale van Liverpool in het Verenigd Koninkrijk (1999, 2002) en op de In Between EXPO 2000 in Hannover, Duitsland (2000).

Recente tentoonstellingen en performances waren onder meer: New York Golem in Greene Naftali in New York, Gelatin Gelitin Gelintin in de Galerie Perrotin in Hong Kong, The Guild of Giving tijdens Manifesta 11 in Cabaret Voltaire in Zürich en Prosospopoiea in de Massimo De Carlo Gallery in Londen.

Onlangs nam Gelatin ook deel aan de groepstentoonstellingen How To Live Together van curator Nicolaus Schafhausen in de Kunsthalle Wien in Wenen, Franz West  ARTISTCLUB in 21er Haus  Museum für zeitgenössische Kunst in Wenen, Home Improvements van curator John Waters in de Fraenkel Gallery in San Francisco, The AvantGarde Won't Give Up: Cobra and Its Legacy van curator Alison M. Gingeras bij Blum & Poe in Los Angeles, Punk. Its Traces In Contemporary Art in CA2M  Centro de Arte Dos de Mayo in Madrid en Tribute to Flux Labyrinth (1976/2015) voor Frieze Projects New York ter gelegenheid van de Frieze Art Fair in New York.