:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
t/m 23 januari 2011

De grote ogen van Kees van Dongen

De tentoonstelling ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ heeft in vier maanden tijd ruim 205.000 bezoekers naar Museum Boijmans Van Beuningen getrokken. Hiermee is de tentoonstelling op zondag 23 januari 2011 afgesloten als een van de meest succesvolle tentoonstellingen van de afgelopen jaren.

Al vanaf de opening op 18 september 2010 liep de tentoonstelling ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ storm. In de openingsweek ontving het museum al meer dan 10.000 bezoekers: een verdrievoudiging van het reguliere bezoekersaantal. Dit liep op naar meer dan 6.000 bezoekers op de laatste woensdag van 2010 en maar liefst 17.000 bezoekers in de sluitingsweek. In totaal zijn 205.225 mensen naar de kunstwerken van Kees van Dongen in Museum Boijmans Van Beuningen komen kijken. Directeur Sjarel Ex: “Het bezoekersaantal is boven verwachting hoog. We hadden gerekend op 130.000 dus we zijn bijzonder blij met deze enorme belangstelling.”

Heel veel vrouwen

De tentoonstelling ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ liet circa tachtig internationale topwerken zien van de befaamde schilder Kees van Dongen. Maar liefst zestig schilderijen en een selectie tekeningen, keramiek, affiches en fotomateriaal werden speciaal voor de tentoonstelling overgevlogen uit internationale topcollecties, van New York tot Monaco en van Genève tot Moskou. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ toonde de weidse blik van de in Nederland geboren kunstenaar, die in Parijs wereldberoemd werd met zijn kleurrijke vrouwenportretten. Vrouwen met grote ogen, acrobates, naakte vrouwen, vrouwen gekleed in de couture van de ontwerper Paul Poiret en vrouwen die hij schilderde tijdens zijn verre reizen. Ook zijn eigen geliefden en goede vriendinnen – zoals de minnares van Pablo Picasso, met wie Van Dongen in Parijs een atelier deelde – werden door de schilder vereeuwigd. Soms schilderde Van Dongen ook mannen, waaronder zijn vader, de bokser Jack Johnson en enkele jazz artiesten.

Van Delfshaven naar Parijs

Cornelis Theodorus Maria van Dongen werd op 26 januari 1877 geboren in Delfshaven, dat toen nog een zelfstandig havenstadje was naast Rotterdam. De jonge Kees begon op zijn vijftiende met tekenlessen aan de huidige Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Drie jaar later kon hij als tekenaar de kost verdienen en werkte hij voor verschillende bladen waaronder Het Rotterdamsch Nieuwsblad. In 1897 vertrok Van Dongen voor de eerste keer naar Parijs om zich daar als tekenaar verder te ontwikkelen.

Societykunstenaar en bohemien

In zijn nieuwe woonplaats Parijs ontwikkelde Van Dongen zich van links geëngageerde illustrator tot gevierde kunstenaar. Hij brak hier door via de avant-garde stroming het fauvisme. Van Dongen was niet alleen spraakmakend vanwege zijn eigentijdse gebruik van kleur, verf en elektrisch licht, maar ook vanwege zijn levensstijl. Zijn uitbundige atelierfeesten in de jaren twintig en dertig werden bezocht door filmsterren, beroemde politici, en kunstenaars. Wat Andy Warhol in de jaren zestig was voor New York, was Kees van Dongen vanaf de jaren twintig voor Parijs; een societykunstenaar en bohemien die de stad extra kleur en allure gaf.

Extravagante werken

Op de tentoonstelling waren schilderijen te zien die Van Dongen maakte tijdens een verblijf in Rotterdam in 1907, zoals het felgekleurde ‘Modjesko’. Ook de schilderijen geïnspireerd door de Folies-Bergères en de meest ge-durfde Parijse werken, waaronder het naakt van zijn vrouw Guus, waren te zien. Belangrijk waren ook de stukken die hij schilderde naar aanleiding van zijn reizen naar Spanje, Marokko en Egypte. Deze experimentele en verleidelijke vrouwenportretten, met oriëntaalse invloeden, intensieve kleuren en decoratieve accenten, behoren tot zijn beste werken. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ bleek een unieke kans om alle topstukken van de schilder bijeen te zien.

Parijs

Vanaf 25 maart 2011 zal de tentoonstelling te zien zijn in Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. De werken van Kees van Dongen zijn daar van 25 maart - 17 juli 2011 te bewonderen met de titel: ‘Kees Van Dongen, Fauve, anarchiste, mondain’. De interesse vanuit Parijs voor overname van de tentoonstelling komt niet geheel als een verrassing; Kees van Dongen heeft het grootste deel van zijn leven in Parijs gewerkt en gewoond. Het is de tweede keer dat het Parijse museum een tentoonstelling van Museum Boijmans Van Beuningen overneemt, de eerste keer was in 2009 met de biografische tentoonstelling over Charley Toorop.

De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Unilever, hoofdbegunstiger de Turing FoundationOC&C Strategy ConsultantsBank Giro Loterij, een bijdrage uit het door het Prins Bernhard Cultuurfonds beheerde Straver Fonds, Ploum Lodder PrincenStichting Bevordering Van VolkskrachtStichting Gifted Art  en het Ministerie van OCW  vanwege het toekennen van indemniteit. ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ was hoofdonderdeel van het officiële programma van Holland Art Cities 2009-2010.