Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
t/m 01 september 2019
Kunsthal

De duizelingwekkende verbeelding van Piranesi

‘De duizelingwekkende verbeelding van Piranesi’ is de tweede tentoonstelling in een serie van drie die de Kunsthal in het kader van ‘Boijmans bij de Buren’ laat zien. Tijdens de grootschalige renovatie en vernieuwing van het museum is de collectie te zien bij acht buurlocaties waaronder de Kunsthal. Een grootse samenwerking tussen Rotterdamse instellingen.

Kunsthal Rotterdam toont ruim 70 werken van de Italiaan Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), de grootste prentkunstenaar van zijn tijd, uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Tijdgenoten kenden hem vooral van zijn serie stadsgezichten van Rome (‘Vedute’). In zijn reeks ‘Carceri’ (kerkers) heeft Piranesi, die van origine architect was, vorm gegeven aan zijn duizelingwekkende ruimtelijke fantasieën. Hij schiep een onderwereld van onheilspellende spelonken vol trappen, hekken, bruggen en kettingen.

Beklemmende voorstellingen en denkbeeldige kerkers

De werken in deze tentoonstelling komen uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, dat vele honderden prenten van Piranesi bezit. Bij leven wordt hij al beroemd met zijn ‘Vedute di Roma’: een reeks etsen met indrukwekkende gezichten op de ruïnes en monumenten van Rome. Maar het is een andere serie waarmee hij eeuwige faam verwerft: ‘Carceri d’Invenzione’. Prenten met beklemmende voorstellingen van denkbeeldige kerkers.

“Er zijn niet veel oude prenten zo beklemmend als de "Carceri" van Piranesi: angstaanjagende kerkers met trappen, kettingen en marteltuig. Dit alles met woeste, gitzwarte etslijnen uitgebeeld, met een vrijheid die je bijna niet voor mogelijk houdt voor prenten van drie eeuwen geleden. Zoiets had geen prentkunstenaar meer gedurfd sinds de dagen van Rembrandt. En dan heb je ook nog dat andere meesterwerk van Piranesi: de "Vedute", met gezichten op de beroemde monumenten van Rome. Daar wordt je dan weer heel vrolijk van, zeker als je de fabelachtig mooie afdrukken ziet die we in onze collectie hebben. Je raakt niet uitgekeken”.

Peter van der Coelen, conservator prenten en tekeningen Museum Boijmans Van Beuningen.

Giovanni Battista Piranesi, Gezicht op het Sint-Pietersplein te Rome, circa 1771-1773, collectie Museum Boijmans Van Beuningen.
Giovanni Battista Piranesi, Gezicht op het Sint-Pietersplein te Rome, circa 1771-1773, collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Meer informatie

Giovanni Battista Piranesi

Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) is de grootste prentkunstenaar van zijn tijd. Zijn vader was een steenhouwer, zijn oom bracht hem architectuur bij en van zijn broer leerde hij meer over de klassieke geschiedenis. In 1740 trekt Piranesi van Venetië – waar hij is opgeleid tot architect – naar Rome. Daar raakt hij betoverd door de architectuur en geschiedenis van de stad. Hij ontwikkelt zich tot een briljant etskunstenaar, met een oeuvre van meer dan duizend prenten. Daarnaast schrijft hij over de architectuur van het oude Rome, wat hem een internationale reputatie als geleerde archeoloog oplevert. Talloze generaties architecten en ontwerpers raken door zijn werk geïnspireerd.

Boijmans bij de Buren

De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waaiert uit over Rotterdam. Zo’n 500 topstukken vinden, onder de noemer ‘Boijmans bij de Buren’, bij acht buurlocaties een plek in elf bijzondere tentoonstellingen. Bij de gastlocaties ontstaan nieuwe dwarsverbanden en ontmoetingen tussen de collectie van Boijmans en die van de buur. Zo laat het Maritiem Museum in 2022 een selectie zeegezichten zien en zijn topstukken van onder andere Kandinsky in 2019 te zien bij het Chabot Museum aan de overkant van de straat. Zo hoef je de collectie niet te missen tijdens de renovatie van het museumgebouw. 'Boijmans bij de Buren' wordt mogelijk gemaakt door stichting droom en daad.

Meer over Boijmans bij de Buren

Boijmans in Transit

Museum Boijmans Van Beuningen gaat vernieuwen. In 2019 gaat het museum een grootschalige renovatie in om het imposante pand te vernieuwen tot een museumgebouw van de 21ste eeuw. Dit zal naar verwachting zeven jaar in beslag nemen en start vanaf de zomer van 2019, direct nadat het monumentale gebouw sluit. Het programma loopt door en de beroemde museumcollectie blijft zichtbaar bij acht buren, in Rotterdamse schoolklassen, wellicht in een locatie op Rotterdam Zuid en vanaf 2021 in Depot Boijmans Van Beuningen. Ook reist de collectie naar de wereldtop van (internationale) musea.

Meer over Boijmans in Transit

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door