:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van de boetvaardige heilige Hiëronymus

Studie van de boetvaardige heilige Hiëronymus

Alessandro Maganza (in circa 1600-1630)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van de boetvaardige heilige Hiëronymus
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 312 mm
Breedte 202 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 28 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1630
Watermerk onbekend vanwege gebrekkig doorzicht (vH, 6P)
Inscripties '15' (op de montuur, m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op ontbrekende verwijderde montuur?)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Venetië 1980, onder nr. 44; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Parijs 1996, onder nr. 61; Mason Rinaldi 1999, pp. 212, 215 n. 14 (verkeerde ref. inv. S 20); Matarrese 2002, pp. 60, 77 n. 117 (verkeerde ref. inv. S 20); Meijer 2017, p. 260 n. 31
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Om de een of andere reden werd deze tekening niet door Tietze/Tietze‑Conrat (1944) opgenomen in de groep van dertien bladen die in 1935 met de Collectie Koenigs in het museum kwam. De meeste van deze tekeningen, toen nog aan El Greco (1541‑1614) toegeschreven, werden door hen als midden zeventiende-eeuws beschouwd (S 18‑30).[1] Byam Shaw (1967, 1983) was de eerste die een toeschrijving van de hele groep aan Alessandro Maganza voorstelde. Stock (1980) koppelde onze tekening aan een vergelijkbare studie van een zittende Hiëronymus die zich toen in een Engelse privécollectie bevond, nu in Washington, en als een werk van Maganza werd beschouwd.[2] De gelijkenis betreft echter alleen de hoofden die door de pentimenti amper te herkennen zijn. Niet alleen verschilt de tekenstijl sterk, ook heeft de studie in Washington een ondertekening in rood krijt, wat in Maganza’s tekeningen niet voorkomt. Deze laatste tekening wordt ook niet langer als een werk van Maganza beschouwd, maar sinds kort aan de beeldhouwer Alessandro Vittoria (1525‑1608) toegeschreven.[3]

Onze tekening laat net als de andere bladen uit de Maganza-groep in Rotterdam een combinatie zien van pen en bruine inkt over een ondertekening in zwart krijt, naast een los, schetsmatig gebruik van de rietpen, die op sommige plekken zo sterk op het papier werd gedrukt dat de inkt er bijna van ging vlekken. Terecht beschouwt Matarrese (2002) deze tekening als een laat werk, gekenmerkt door een ruwe, grafische stijl die minder harmonieus is dan de bella maniera uit Maganza's jonge jaren.[4]

Noten

[1] Zie voor een bespreking van deze groep tekeningen en hun gezamenlijke verwervingsgeschiedenis de beschrijving van inv. S 20.

[2] National Gallery of Art, inv. 1995.8.1.

[3] Venetië 2014, nr. 24, afb.

[4] Andrew Robison (e-mail 04-08-2014) verwerpt de toeschrijving van deze tekening aan Maganza, vader of zoon.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel