:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van de heilige Johannes de Doper

Studie van de heilige Johannes de Doper

Alessandro Maganza (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van de heilige Johannes de Doper
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt (ijzergallus corrosie)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 313 mm
Breedte 214 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 27 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Watermerk Kruisboog met initialen N en O, in een cirkel, bekroond door een drieblad (53 x 43 mm, in het midden, op P4 van 8P, vH, folio), gelijkend op Briquet 764, 765, 768 (Ferrara 1580-93) en Piccard Online DE5580-Codgraec271_97/98 (Beierse Ms., eind 16de eeuw). [zie afb.]
Inscripties T[intorett]o' (?, l.o., pen in bruine inkt), 'Jacopo Tintoretto' (montuur, r.o., potlood), '8m' (montuur, midden, potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. A 1754 en A 1757 (midden 17de eeuw); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Parijs 1996, onder nr. 61; Matarrese 2002, p. 67 n. 43
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Dit is een van de figuurstudies van Alessandro Maganza uit een groep van dertien bladen die deel uitmaakte van een album dat in het bezit was van verzamelaar Sir Archibald Alison (1792‑1867) in Glasgow en in 1935 met de Collectie Koenigs in het museum kwam (S 18‑30).[1] De tekening is typisch voor Maganza's vaardige penvoering, met wervelende lijnen over een uit de losse pols geschetste ondertekening in zwart krijt. Het werk is nauw verwant aan een compositiestudie van de doop van Christus, met in de wolken God de Vader vergezeld van engelen en links een aantal toeschouwers, een blad dat voor het laatst in 1995 op een veiling werd vermeld.[2] Die studie, met veel gewassen schaduwen, moet aan deze studie van een afzonderlijke figuur vooraf zijn gegaan.[3] In stilistisch opzicht is de Rotterdamse tekening nauw verwant aan een studie door Maganza, nu in Parijs, van Theresia van Avila die Christus' wonden kust.[4] Beide pentekeningen hebben de voor hem kenmerkende ondertekening in zwart krijt of grafiet, evenals eigenaardige details zoals de uitgewerkte voeten en het onderste uiteinde van het borstbeen dat summier met een krul tussen de twee tepels is aangegeven. Eenzelfde stijl en werkwijze, op de toegevoegde wassing na, is te zien in de drie elegante studies voor een heilige Sebastiaan in de János Scholz Collection, nu in New York.[5]

In de meeste tekeningen in de Rotterdamse groep[6] gebruikte Maganza ijzergallusinkt, die in dit geval op sommige plekken is aangetast door oxidatie (inktvraat) en tot het verlies heeft geleid van een klein fragment in de pols en de palm van de hand die de staf vasthoudt, en op de rechterkuit.

Noten

[1] Zie voor deze verwervingsgeschiedenis de beschrijving van inv. S 20.

[2] Collectie P. & N. de Boer, Amsterdam, geveild in Londen (Sotheby's) 09.07.1995, lot 36 (A. Maganza).

[3] Volgens Andrew Robison (e-mail 04-08-2014) is deze tekening waarschijnlijk van Giovanni Battista Maganza, maar hiertegen pleiten de stilistische kenmerken van Alessandro en het beperkt aantal tekeningen dat met zekerheid aan Giovanni Battista is toegeschreven. Er moet nader onderzoek worden verricht naar de handenscheiding tussen vader en zoon. Al in 1676 vermeldde Boschini, p. 9, dat de zoon het voorbeeld van zijn vader zo nauwgezet volgde dat velen werden misleid (en meenden dat de schilderijen door de vader waren gemaakt, al was dat in werkelijkheid door de zoon): 'Gio: Battista Maganza, figliuolo di Alessandro, che veramente s'avvicinò tanto alla maniera del Padre, che molti potrebbero rimanere ingannati'.

[4] Fondation Custodia, inv. 4199; Byam Shaw 1983, nr. 254, pl. 297; Meijer 2014a, p. 476, afb. 16; Meijer 2017, p. 257, n. 23, afb. 7.

[5] Morgan Library & Museum, inv. 1975.37; Meijer 2014a, p. 476, afb. 18; Meijer 2017, pp. 259‑261, afb. 9. Een vergelijkbare studie is een tekening van een man, van achteren gezien, in New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 1975.1.249 (Robert Lehman Collection).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel