:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria met Christuskind

Maria met Christuskind

Anoniem (in circa 1580-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria met Christuskind
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, op lichtbruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 125 mm
Breedte 104 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Peter de Witte (I)
Inventarisnummer P de witte 1 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 4P)
Conditie inktvraat, foxing
Inscripties 'Petro Candidi' (verso, middenonder, in pen in bruine inkt), '33' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken J.P. Zoomer (L.1511), Museum Boymans (L.1857)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 2019 (A. Allori. "Maria met het kind Jezus. In het bruin"); Cat. 1869, nrs. 2286-2298 ("Dertien stuks door verschillende meesters"); Cat. 1901, nr. 33 (Pieter de Witte); Collection Catalogue 2012 (online); Parijs/Rotterdam 2014, p. 16, ill. 4
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Een ondertekening in zwart krijt van een Madonna en kind is nagetekend met een lichtbruine pen en die is, op een paar plooien na, nauwelijks verder uitgewerkt. Onder de figuurgroep zijn met een paar pennestreken wolken aangegeven. Vermoedelijk betreft het hier een studie voor een visioen van Maria of voor een Aanbidding van Maria en kind, waarbij in de uiteindelijke voorstelling zich één of meerdere heiligen beneden deze groep bevonden. Vanaf het begin van de vorige eeuw kent de tekening een toeschrijving aan Peter de Witte, genaamd Candido. Voorbeelden van dergelijke composities met vergelijkbare motieven zijn in het tekeningenoeuvre van deze kunstenaar voldoende terug te vinden. De Aanbidding van Maria en kind door de Heilige Benedictus en Catharina, getekend rond 1590 in München en Het Mariavisioen van de heilige Willem, getekend rond 1600, in een Duitse privécollectie zijn daar voorbeelden van.1 Volk-Knüttel nam de tekening echter terecht niet op in haar recente catalogue raisonné van de kunstenaar.2 De lijnvoering is minder krachtig dan bij Candido’s tekeningen en de figuren hebben nauwelijks volume. De verwantschap met het werk van Candido en andere kunstenaars, die rond dezelfde tijd in München actief waren, maken het aannemelijk dat de maker van de tekening in zijn omgeving gesitueerd moet worden3 Op basis van een foto suggereerde Diefenthaler een toeschrijving aan Christoph Schwarz (c. 1548-1592 München).4 Schwarz schilderde in de jaren 1580 een serie votiefvoorstellingen met Madonna en kind op klein formaat koper, in opdracht van Hertog Wilhelm V van Bavaria, waarvoor deze tekening, volgens Diefenthaler, een voorstudie zou kunnen zijn.5

Noten

1 München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 1992, Volk-knüttel 2010, Z 35, Z 17 en Privéverzameling Freising; Volk-Knüttel 2010, Z 32.

2 Volk-Knüttel 2010.

3 Thea Vignau-Wilberg (e-mail correspondentie 2011) merkte op dat het opschrift Petro Candidi in plaats van Pietro spreekt voor een Duitse herkomst van de tekening. Deze opmerking wordt ondersteund door een tekening Christus in Gethsemane uit de omgeving van Peter de Witte in Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 1999-T9, die zich in ieder geval in de zeventiende en achttiende eeuw nog in Leipzig (L.2731 en L.1391) bevond. Op de verso heeft deze tekening in potlood tevens de inscriptie: Petro Candido.

4 E-mail correspondentie november 2011.

5 E-mail correspondentie november 2011. S.-K. Diefenthaler werkt momenteel aan haar dissertatie Studien zu Christoph Schwarz (um 1548 –1592 München) aan de Universiteit van Augsburg.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker