:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Een vrouw die een emmer water draagt

Een vrouw die een emmer water draagt

Anoniem (in circa 1565-1570)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Een vrouw die een emmer water draagt
Materiaal en techniek Pen en penseel in twee tinten bruine inkt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 130 mm
Breedte 84 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Pieter Bruegel (I)
Inventarisnummer N 174 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1565-1570
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 5P)
Conditie reparaties linksonder, aan de linkerzijde vier deuken c. 2,5 a 3 cm van elkaar;
Inscripties 'BRVEGEL' (linksonder, in pen in lichtbruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken onbekende verzamelaar (merk niet in Lugt online), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Joseph Daniël Böhm (1794-1865), Vienna; his (†) sale, Vienna (Posonyi), 4 December 1865 sqq., no. 1205, together with another sheet, kr. 4.90 to Alexander Posonyi [copy RKD]; Dr. Max Strauß, Vienna, his sale, Vienna (Miethke), 2 May 1906, no. 16 (‘Brueghel-Schule’), Sch. 5; (?) Art dealer Gustav Nebehay, Berlin/Vienna [Nebehay 1983]; Edwin Czeczowiczka (1877-1971), Vienna; his sale (‘Eine Wiener Sammlung’), Berlin (Ball, Graupe) 12.05.1930, no. 48 (as Pieter Bruegel), RM 3200 to art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam, for Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1930; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; on loan to the museum since 1940
Tentoonstellingen Den Bosch 1967, no. 63; Rotterdam 2001, no. 7.21 (anoniem)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur De Tolnay 1965, p. 390, nr. 10a (verso: als toegeschreven aan Hieronymus Bosch); Arndt 1968, p. 20; Ironside 1973, p. 161; Van Beuningen 1973, p. 36, nr. 10a (verso: als Hieronymus Bosch?); Unverfehrt 1980, p. 47 (omgeving van Pieter Bruegel); Gibson 1996, p. 161 (Hieronymus Bosch); M. Royalton Kisch in Rotterdam/New York 2001, p. 34 (ongeving van Pieter Bruegel); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Op de recto en verso van dit blad zijn twee figuren op de rug gezien. De voorzijde toont een vrouw die in haar linkerhand een zware emmer draagt, waardoor ze naar rechts hangt. Op de keerzijde wordt een man op de rug gezien. Hij draagt een slappe hoed en heeft een mantel los over zijn rechterschouder hangen. Hoewel de mantel anders doet vermoeden, is hier mogelijk een armoedzaaier getekend. De kraagloze, wijde halsopening van zijn shirt duiden daarop. Het zou bovendien kunnen dat de man geen broek en schoenen draagt.1 De vrouw is alleen getekend in pen en penseel in bruine inkt, terwijl de mannenfiguur ook nog in zwart krijt is voorbereid. Hoewel de studie aan de voorzijde zwaarder is aangezet en meer schaduwwerking laat zien, zijn de figuren duidelijk van dezelfde hand.

Terwijl de vrouw altijd met Pieter Bruegel de oudere in verband is gebracht, zag De Tolnay verwantschap tussen deze man en twee bladen met studies van bedelaars die hij aan Hieronymus Bosch toeschreef. Hij beschouwde de tekening als een vroeg werk van Bosch, waarin de kunstenaar vooruitliep op de ‘Naer het leven’- tekeningen die toen nog aan Pieter Bruegel werden toegeschreven, maar waarvan inmiddels is gebleken dat ze door Roelandt Savery (1576-1639) zijn getekend. De toeschrijving vond weinig weerklank. De tekenstijl van beide voorstellingen, met de korte, some gehaakte arceringen, weerspiegelt eerder die van Bruegel, in wiens omgeving het blad dan ook moet worden geplaatst.2

Rugfiguren zoals deze, zijn een geliefd motief in het werk van de kunstenaar en worden door hem toegepast als repoussoir in veelfigurige composities, zoals de man helemaal rechts in de met Bruegel geassocieerde Aanbidding der koningen in Brussel.3 De rugfiguur in deze tekening doet denken aan een tekening van Vier pratende mannen in Parijs, dat rond 1565 wordt gedateerd.4 In tegenstelling tot de trefzeker getekende figuur in die tekening, is de Rotterdamse man uitgevoerd in voorzichtige, en enigszins slappe contouren, die aan de onderzijde van de mantel bovendien niet doorlopen. Dit maakt het aannemelijk dat de man terug gaat op een voorbeeld en dat het hier geen zelfstandige studie betreft.5 Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de vrouw. Wellicht weerspiegelt de tekening een verloren studieblad van Pieter Bruegel, waarin de meester inderdaad vooruitloopt op de ‘naer het leven’ tekeningen die Roelandt Savery zo’n veertig jaar later vervaardigde.6

Noten

1 Constatering van Koreny 2012, p. 422.

2 Boon was de eerste die voorstelde de tekening aan de omgeving van Pieter Bruegel te geven. Den Bosch 1967, nr.63. Zie verder bibliografie.

3 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 3929; Sellink 2007, nr. X2 (kopie naar Bruegel?), ill.

4 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 19740; Mielke 1996, nr. 59, ill.

5 Koreny 2012, p. 420. Royalton Kisch meent dat het hier om een zelfstandige studie gaat. Royalton Kisch In Rotterdam/New York 2001, p. 34.

6 Zie de inleiding van Yvonne Bleyerveld op de acht ‘naer het leven’ tekeningen van Roelandt Savery in Museum Boijmans Van Beuningen. Koreny p. 422.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker