:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Woman Carrying a Pail of Water

Woman Carrying a Pail of Water

Anoniem (in circa 1565-1570)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Woman Carrying a Pail of Water
Material and technique Pen and brush in two shades of brown ink
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 130 mm
Width 84 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Pieter Bruegel (I)
Accession number N 174 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1565-1570
Signature none
Watermark none (vV, 5P)
Inscriptions 'BRVEGEL' (at lower left, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark unknown collector (his mark not in Lugt online), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Joseph Daniël Böhm (1794-1865), Vienna; his (†) sale, Vienna (Posonyi), 4 December 1865 sqq., no. 1205, together with another sheet, kr. 4.90 to Alexander Posonyi [copy RKD]; Dr. Max Strauß, Vienna, his sale, Vienna (Miethke), 2 May 1906, no. 16 (‘Brueghel-Schule’), Sch. 5; (?) Art dealer Gustav Nebehay, Berlin/Vienna [Nebehay 1983]; Edwin Czeczowiczka (1877-1971), Vienna; his sale (‘Eine Wiener Sammlung’), Berlin (Ball, Graupe) 12.05.1930, no. 48 (as Pieter Bruegel), RM 3200 to art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam, for Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1930; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Den Bosch 1967, no. 63; Rotterdam 2001, no. 7.21 (anoniem)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature De Tolnay 1965, p. 390, no. 10a (verso: as attributed to Hieronymus Bosch); Arndt 1968, p. 20; Ironside 1973, p. 161; Van Beuningen 1973, p. 36, no. 10a (verso: as Hieronymus Bosch?); Unverfehrt 1980, p. 47 (Circle of Pieter Bruegel); Gibson 1996, p. 161 (Hieronymus Bosch); M. Royalton Kisch in Rotterdam/New York 2001, p. 34 (Circle of Pieter Bruegel)
Material
Object
Geographical origin Italy > Southern Europe > Europe
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Op de recto en verso van dit blad zijn twee figuren op de rug gezien. De voorzijde toont een vrouw die in haar linkerhand een zware emmer draagt, waardoor ze naar rechts hangt. Op de keerzijde wordt een man op de rug gezien. Hij draagt een slappe hoed en heeft een mantel los over zijn rechterschouder hangen. Hoewel de mantel anders doet vermoeden, is hier mogelijk een armoedzaaier getekend. De kraagloze, wijde halsopening van zijn shirt duiden daarop. Het zou bovendien kunnen dat de man geen broek en schoenen draagt.1 De vrouw is alleen getekend in pen en penseel in bruine inkt, terwijl de mannenfiguur ook nog in zwart krijt is voorbereid. Hoewel de studie aan de voorzijde zwaarder is aangezet en meer schaduwwerking laat zien, zijn de figuren duidelijk van dezelfde hand.

Terwijl de vrouw altijd met Pieter Bruegel de oudere in verband is gebracht, zag De Tolnay verwantschap tussen deze man en twee bladen met studies van bedelaars die hij aan Hieronymus Bosch toeschreef. Hij beschouwde de tekening als een vroeg werk van Bosch, waarin de kunstenaar vooruitliep op de ‘Naer het leven’- tekeningen die toen nog aan Pieter Bruegel werden toegeschreven, maar waarvan inmiddels is gebleken dat ze door Roelandt Savery (1576-1639) zijn getekend. De toeschrijving vond weinig weerklank. De tekenstijl van beide voorstellingen, met de korte, some gehaakte arceringen, weerspiegelt eerder die van Bruegel, in wiens omgeving het blad dan ook moet worden geplaatst.2

Rugfiguren zoals deze, zijn een geliefd motief in het werk van de kunstenaar en worden door hem toegepast als repoussoir in veelfigurige composities, zoals de man helemaal rechts in de met Bruegel geassocieerde Aanbidding der koningen in Brussel.3 De rugfiguur in deze tekening doet denken aan een tekening van Vier pratende mannen in Parijs, dat rond 1565 wordt gedateerd.4 In tegenstelling tot de trefzeker getekende figuur in die tekening, is de Rotterdamse man uitgevoerd in voorzichtige, en enigszins slappe contouren, die aan de onderzijde van de mantel bovendien niet doorlopen. Dit maakt het aannemelijk dat de man terug gaat op een voorbeeld en dat het hier geen zelfstandige studie betreft.5 Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de vrouw. Wellicht weerspiegelt de tekening een verloren studieblad van Pieter Bruegel, waarin de meester inderdaad vooruitloopt op de ‘naer het leven’ tekeningen die Roelandt Savery zo’n veertig jaar later vervaardigde.6

Footnotes

1 Constatering van Koreny 2012, p. 422.

2 Boon was de eerste die voorstelde de tekening aan de omgeving van Pieter Bruegel te geven. Den Bosch 1967, nr.63. Zie verder bibliografie.

3 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 3929; Sellink 2007, nr. X2 (kopie naar Bruegel?), ill.

4 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 19740; Mielke 1996, nr. 59, ill.

5 Koreny 2012, p. 420. Royalton Kisch meent dat het hier om een zelfstandige studie gaat. Royalton Kisch In Rotterdam/New York 2001, p. 34.

6 Zie de inleiding van Yvonne Bleyerveld op de acht ‘naer het leven’ tekeningen van Roelandt Savery in Museum Boijmans Van Beuningen. Koreny p. 422.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist