:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De vismarkt (het element Water)

De vismarkt (het element Water)

Anoniem (in circa 1600-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De vismarkt (het element Water)
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen en penseel in bruine inkt, bruin gewassen, olieverf in oker, zwart, rood en wit, kaderlijnen met de penseel in bruine inkt (origineel) en met de pen in zwarte inkt (later)
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 209 mm
Breedte 304 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Joachim Beuckelaer
Inventarisnummer N 167 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk posthoorn in een schild
Conditie verticale vouw rechtsonder, scheurtjes linksonder; gaatje in de linkerbovenhoek; doorslag van de inkt
Inscripties 'D.1300 / 11 (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a niet aanwezig)
Tentoonstellingen Rotterdam 1948, no. 1 (Joachim Beuckelaer); Gent 1986, no. 56
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Boon 1992, p. 18, onder nr. 5; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Antwerpen > België > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Dit markttafereel met een viskraam behoort samen met een keukeninterieur en nog twee markttaferelen in dit museum (inv. nrs. N 169, N 166, N 168) tot een serie van de vier elementen. De vogelkraam (inv. nr. N 166) staat symbool voor lucht, de viskraam  voor water, de groente- en fruitkraam (inv. nr. N 168) verwijst naar de aarde en het keukentafereel (inv. nr. N 169) naar vuur. Daarnaast hebben de tekeningen een lichte erotische ondertoon, te oordelen naar de schalkse blikken en de insinuerende handelingen van de personages. Zo is de omhooggehouden kip bij De vogelmarkt een veel voorkomend erotisch motief in de zestiende- en zeventiende-eeuwse beeldende kunst. Het is een verwijzing naar het werkwoord ‘vogelen’ dat een ander woord is voor de liefde bedrijven.1

Van Het keukenstuk en De vogelmarkt  zijn geschilderde versies in de trant van Joachim Beuckelaer bekend.2 Vermoedelijk zijn zowel de tekeningen als de schilderijen op prototypen van Beuckelaer gebaseerd. Thematisch passen de voorstellingen in ieder geval goed binnen zijn oeuvre. In Londen bevindt zich namelijk van Beuckelaers hand een monumentale serie van vier schilderijen die ook een allegorie op de vier elementen vormt. De groep bestaat net als deze vier tekeningen uit drie markttaferelen en één keukenstuk.3 In de achtergrond van elk van deze werken is een Bijbels tafereel uitgebeeld, wat bij de Rotterdamse tekeningen en in de twee geschilderde versies ontbreekt. Ook het koppel dat aan de rechterzijde in De groentenmarkt  tegen elkaar aanleunt, is terug te voeren op een motief dat zijn oorsprong vindt bij Beuckelaer.4 Daarnaast bevat de achterzijde van de tekening met de viskraam een onuitgewerkte contourschets in zwart krijt van nog een keukenstilleven, waarvan in ieder geval de gebogen figuur aan de linkerzijde ook goed op Beuckelaer geïnspireerd zou kunnen zijn.

Drie van de tekeningen, De vismarkt, De groentemarkt en Het keukenstuk laten sporen van een ondertekening in zwart krijt zien. De composities zijn vervolgens opgezet met schetsmatige contourlijnen, waarna de kunstenaar de voorstellingen verder vormde aan de hand van bruine wassingen, witte hoogsels en enkele kleuren in olieverf. De combinatie van technieken wijst er op dat ze mogelijk zijn bedoeld als hulpmiddel om schilderijen in prent om te kunnen zetten. Zo produceerden Peter Paul Rubens en zijn werkplaats kopieën naar zijn schilderijen in vrijwel dezelfde techniek, die daarna werden doorgegriffeld om in prent te worden gebracht.5 De techniek verschafte de graveur nauwkeurige informatie over volumes en gradaties van licht en donker.6 Bij geen van deze vier bladen zijn echter sporen van doorgriffeling zichtbaar. De schilderachtige techniek spreekt voor een datering van de bladen in het eerste kwart van de zeventiende eeuw.

Noten

1 Gent 1986, p. 118; De Jongh 1968, pp. 24-25.

2 Beide Kunsthandel Artur Ramon, Barcelona, 1990. Lowenthal 1986, p. 173, nrs. C-107 en C-108.

3 Londen, National Gallery, inv. nrs. NG 6585-6588, Verbraeken in Gent 1986, pp. 124-130, nos. 8-12, ills.

4 Zie voorbeelden van dit motief in Gent 1986, pp. 137-138, onder nr. 16.

5 New York 2005, nos. 53, 55-57.

6 Leeflang 2003, p. 9.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker