:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Fish Market (the Element of Water)

The Fish Market (the Element of Water)

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Fish Market (the Element of Water)
Material and technique Black chalk (traces), pen and brush and brown ink, brown wash, white, black, red and ochre oil paint, framing lines with the brush and brown ink (original) and black ink (later)
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 209 mm
Width 304 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Joachim Beuckelaer
Accession number N 167 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark postal horn in a shield
Inscriptions 'D.1300 / 11' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a missing)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (Joachim Beuckelaer); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 1948, no. 1 (Joachim Beuckelaer); Gent 1986, no. 56
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1992, p. 18, under no. 5
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Place of manufacture Antwerp > Belgium > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Dit markttafereel met een viskraam behoort samen met een keukeninterieur en nog twee markttaferelen in dit museum (inv. nrs. N 169, N 166, N 168) tot een serie van de vier elementen. De vogelkraam (inv. nr. N 166) staat symbool voor lucht, de viskraam  voor water, de groente- en fruitkraam (inv. nr. N 168) verwijst naar de aarde en het keukentafereel (inv. nr. N 169) naar vuur. Daarnaast hebben de tekeningen een lichte erotische ondertoon, te oordelen naar de schalkse blikken en de insinuerende handelingen van de personages. Zo is de omhooggehouden kip bij De vogelmarkt een veel voorkomend erotisch motief in de zestiende- en zeventiende-eeuwse beeldende kunst. Het is een verwijzing naar het werkwoord ‘vogelen’ dat een ander woord is voor de liefde bedrijven.1

Van Het keukenstuk en De vogelmarkt  zijn geschilderde versies in de trant van Joachim Beuckelaer bekend.2 Vermoedelijk zijn zowel de tekeningen als de schilderijen op prototypen van Beuckelaer gebaseerd. Thematisch passen de voorstellingen in ieder geval goed binnen zijn oeuvre. In Londen bevindt zich namelijk van Beuckelaers hand een monumentale serie van vier schilderijen die ook een allegorie op de vier elementen vormt. De groep bestaat net als deze vier tekeningen uit drie markttaferelen en één keukenstuk.3 In de achtergrond van elk van deze werken is een Bijbels tafereel uitgebeeld, wat bij de Rotterdamse tekeningen en in de twee geschilderde versies ontbreekt. Ook het koppel dat aan de rechterzijde in De groentenmarkt  tegen elkaar aanleunt, is terug te voeren op een motief dat zijn oorsprong vindt bij Beuckelaer.4 Daarnaast bevat de achterzijde van de tekening met de viskraam een onuitgewerkte contourschets in zwart krijt van nog een keukenstilleven, waarvan in ieder geval de gebogen figuur aan de linkerzijde ook goed op Beuckelaer geïnspireerd zou kunnen zijn.

Drie van de tekeningen, De vismarkt, De groentemarkt en Het keukenstuk laten sporen van een ondertekening in zwart krijt zien. De composities zijn vervolgens opgezet met schetsmatige contourlijnen, waarna de kunstenaar de voorstellingen verder vormde aan de hand van bruine wassingen, witte hoogsels en enkele kleuren in olieverf. De combinatie van technieken wijst er op dat ze mogelijk zijn bedoeld als hulpmiddel om schilderijen in prent om te kunnen zetten. Zo produceerden Peter Paul Rubens en zijn werkplaats kopieën naar zijn schilderijen in vrijwel dezelfde techniek, die daarna werden doorgegriffeld om in prent te worden gebracht.5 De techniek verschafte de graveur nauwkeurige informatie over volumes en gradaties van licht en donker.6 Bij geen van deze vier bladen zijn echter sporen van doorgriffeling zichtbaar. De schilderachtige techniek spreekt voor een datering van de bladen in het eerste kwart van de zeventiende eeuw.

Footnotes

1 Gent 1986, p. 118; De Jongh 1968, pp. 24-25.

2 Beide Kunsthandel Artur Ramon, Barcelona, 1990. Lowenthal 1986, p. 173, nrs. C-107 en C-108.

3 Londen, National Gallery, inv. nrs. NG 6585-6588, Verbraeken in Gent 1986, pp. 124-130, nos. 8-12, ills.

4 Zie voorbeelden van dit motief in Gent 1986, pp. 137-138, onder nr. 16.

5 New York 2005, nos. 53, 55-57.

6 Leeflang 2003, p. 9.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist