:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
November en december

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel November en december
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 211 mm
Breedte 289 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Paul Bril
Inventarisnummer N 150 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk gekroonde initialen CC op een Lotharings kruis, in ligatuur (50 x 40 mm, op P2-3 van rechts; vH, 13P, bijgesneden plano, fijn) met contramerkk (huismerk in ligatuur, 16 x 10 mm, tussen P2-3 van links), gelijkend op Briquet 9324 (Frans, Lotharingen, gedocumenteerd 1588-1606 in Frankrijk), gemonteerd op een doubleerpapier zonder watermerk (vV, 10P). [AE]
Conditie verticale vouw in het midden, vlekken
Inscripties '443' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), 'f 27,,- Les 6 - Fes=' (verso, op oud passepartout, rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken L. van Parijs (L.2531, nr. 856), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur ’s-Hertogenbosch/Leuven 2002, p. 226 (nr. 49); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze twee anonieme landschappen zijn kopieën naar twee bladen uit de prentenreeks De twaalf maanden, die Aegidius Sadeler in 1615 graveerde naar ontwerp van Paul Bril.1 De prentenserie bestaat uit zes gravures die elk twee maanden van het jaar verbeelden, met daarboven de tekens van de dierenriem. Ze tonen bergachtige landschappen met boomgroepen en Italiaans aandoende architectuur, waarin mensen van verschillende rangen en standen zich bezighouden met seizoensgebonden activiteiten.2 Wat betreft iconografie past deze prentenserie geheel in de Vlaamse beeldtraditie van de twaalf maanden – een thema dat geïntroduceerd werd door Pieter Bruegel de Oude en door Pieter Brueghel de Jonge, Jacob en Abel Grimmer en Hans Bol werd voorgezet (zie inv. nrs. MB 2005/T2 (1-12).3

In de tekening Maart en april worden links bomen geknot en rechts planten in een hof gezet, terwijl een drietal burgers de werkzaamheden in de tuin komt bekijken. Boven het landschap bevinden zich de tekens Ram en Stier. Op November en december zijn houthakkers aan het werk en zit een varkenshoeder temidden van zijn dieren. Rechts staat een kudde geiten met twee herders, in de verte een kudde schapen. Voor het grootste huis op de achtergrond worden varkens geslacht – een bezigheid die past bij de decembermaand. Boven in de lucht zijn de tekens Boogschutter en Steenbok te zien.

De inscripties op de achterzijde duiden erop dat beide tekeningen ooit deel uitmaakten van een serie van zes. Het landschap en de architectuur tekende de anonieme kunstenaar rechtstreeks in pen in bruine inkt, terwijl hij de figuurtjes en dieren eerst in zwart krijt opzette. De fijne penvoering is vooral zichtbaar in de tekening Maart en april, namelijk in het loof van de bomen en van de potplanten in de tuin rechts. De gravures zijn nauwgezet gevolgd. Geen detail onbreekt, wel oogt het resultaat nogal stijf.

De prentenreeks van Sadeler naar ontwerp van Bril moet bijzonder geliefd geweest zijn, aangezien er naast deze twee tekeningen diverse geschilderde kopieën naar de gravures bekend zijn.4

Noten

1 Zie Hollstein XXI, 1980, p. 35, nr. 123-128. De tekeningen zijn kopieën naar nrs. 124 en 128.

2 De ontwerptekeningen van de prentenreeks zijn niet bekend. Wel is er van Paul Bril een andere serie van zeven tekeningen met maanden van het jaar bewaard gebleven, die wat betreft compositie en uitgebeelde activiteiten overeenkomsten vertoont met de prentenserie van Sadeler, zieWood Ruby 1999, nrs. 23-29, fig. 24-30.

3 Zie over de uitbeelding van de maanden en de jaargetijden in de Nederlanden tussen 1500 en 1750 het essay van Bruijnen in ’s-Hertogenbosch/Leuven 2002, pp. 51-81.

4 Zie voor voorbeelden ’s-Hertogenbosch/Leuven 2002, p. 226 (n. 48). Het Rijksmuseum te Amsterdam bezit een geschilderde kopie van de maanden november en december (voorheen toegeschreven aan Joos de Momper en Paul Bril), inv.nr. SK-A-2672.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker