:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Schetsblad met berglandschap, boom en gewelfd interieur met hangklok

Schetsblad met berglandschap, boom en gewelfd interieur met hangklok

Anoniem (in circa 1600-1650)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Schetsblad met berglandschap, boom en gewelfd interieur met hangklok
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in penseel in bruine en grijze inkt, gewassen in bruin en blauw
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 252 mm
Breedte 385 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Jan Brueghel (I)
Inventarisnummer N 107 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk housemark 46V (30x 10 mm, PP24mm, on P4-5 from the left, below the centre of the left half; vH, 17P, very fine, cropped plano). [AE]
Conditie recto: bruine vlekken, vouwen, in het midden een verticale vouw; verso papier- en lijmresten, doorslag van de inkt
Inscripties 'p. breugel.' (linksonder, in zwart krijt), 'J. Breugel' (rechtsonder, in pen in bruine inkt), 'J. Breugel called velvet Breugel/ + 1642 ' (verso, middenboven, in potlood, plusje betekent ‘overleden’)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Op deze tekening zijn drie voorstellingen in verschillende tekentechnieken samengebracht. In het midden is een pentekening in bruine inkt over zwart krijt te zien van een paar half ontwortelde boompjes tegen een rotswand. Rechts daarvan, uitgevoerd in grijze inkt met blauwe en bruine wassingen, is een berglandschap getekend met een berghut rechts op de voorgrond en een hoge berg achter een dal. Links van de boompartij, getekend en gewassen met penseel in bruine inkt, bevindt zich een interieur met gewelven, een hangklok en een laddertje, een boerenzwaluw op een tak en twee andere vogels.1

Van Regteren Altena schreef de tekening toe aan Jan Brueghel de Oude.2 De tekening heeft echter onvoldoende kwaliteit om een werk van deze kunstenaar te zijn: de boompartij in het midden is nogal mechanisch uitgevoerd, alsof hier een voorbeeld gekopieerd is. Bovendien doet de compositie eerder denken aan de tekenstijl van Paulus van Vianen, die in zijn landschapstekeningen regelmatig slechts een deel van de compositie in fijne penlijnen uitwerkte en de rest door middel van wassingen vaag liet. Een treffend voorbeeld daarvan is een bosgezicht in Budapest, waarop twee boomstronken gedetailleerd uitgewerkt zijn, tegen een lichte achtergrond van grijze wassingen.3 Mogelijk had de anonieme maker van het Rotterdamse blad dergelijke tekeningen van Paulus van Vianen gezien en liet hij zich daardoor inspireren.

Noten

1 De bovenste vogel, met de diep gevorkte staart is een (mannelijke) boerenzwaluw. Daaronder zijn nog één of twee vogels getekend. Mogelijk zijn het duiven of opnieuw (maar nu minder goed getypeerde) boerenzwaluwen. Met dank aan Frans Smeding.

2 Inventariskaart Boijmans, zonder datum.

3 Budapest, Szépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1399; Gerszi 1971, nr. 303; Gerszi 1982a, nr. 28; Paris 2008a, nr. 46. Andere voorbeelden zijn: Gerszi 1982a, nrs. 11, 26, 29, 38 (deze tegenwoordig in Londen, The Courtauld Institute of Art, inv. nr. D.1978.PG.321) en 52v.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker