:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Sketch of a Mountain Landscape, Tree and Vaulted Interior with a Wall Clock

Sketch of a Mountain Landscape, Tree and Vaulted Interior with a Wall Clock

Anoniem (in circa 1600-1650)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Sketch of a Mountain Landscape, Tree and Vaulted Interior with a Wall Clock
Material and technique Black chalk, pen and brush and brown and gray ink, brown and blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 252 mm
Width 385 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Jan Brueghel (I)
Accession number N 107 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark housemark 46V (30x10mm, PP24mm, on P4-5 from the left, below the centre of the left half; vH, 17P, very fine, cropped plano). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'p. breugel.' (at lower left, in black chalk), 'J. Breugel' (at lower right, in pen and brown ink), 'J. Breugel called velvet Breugel/ + 1642 ' (verso, at upper centre, in pencil; plus reads ‘deceased’)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, 1927 (Circle of Gillis van Coninxloo); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Geographical origin Italy > Southern Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Op deze tekening zijn drie voorstellingen in verschillende tekentechnieken samengebracht. In het midden is een pentekening in bruine inkt over zwart krijt te zien van een paar half ontwortelde boompjes tegen een rotswand. Rechts daarvan, uitgevoerd in grijze inkt met blauwe en bruine wassingen, is een berglandschap getekend met een berghut rechts op de voorgrond en een hoge berg achter een dal. Links van de boompartij, getekend en gewassen met penseel in bruine inkt, bevindt zich een interieur met gewelven, een hangklok en een laddertje, een boerenzwaluw op een tak en twee andere vogels.1

Van Regteren Altena schreef de tekening toe aan Jan Brueghel de Oude.2 De tekening heeft echter onvoldoende kwaliteit om een werk van deze kunstenaar te zijn: de boompartij in het midden is nogal mechanisch uitgevoerd, alsof hier een voorbeeld gekopieerd is. Bovendien doet de compositie eerder denken aan de tekenstijl van Paulus van Vianen, die in zijn landschapstekeningen regelmatig slechts een deel van de compositie in fijne penlijnen uitwerkte en de rest door middel van wassingen vaag liet. Een treffend voorbeeld daarvan is een bosgezicht in Budapest, waarop twee boomstronken gedetailleerd uitgewerkt zijn, tegen een lichte achtergrond van grijze wassingen.3 Mogelijk had de anonieme maker van het Rotterdamse blad dergelijke tekeningen van Paulus van Vianen gezien en liet hij zich daardoor inspireren.

Footnotes

1 De bovenste vogel, met de diep gevorkte staart is een (mannelijke) boerenzwaluw. Daaronder zijn nog één of twee vogels getekend. Mogelijk zijn het duiven of opnieuw (maar nu minder goed getypeerde) boerenzwaluwen. Met dank aan Frans Smeding.

2 Inventariskaart Boijmans, zonder datum.

3 Budapest, Szépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1399; Gerszi 1971, nr. 303; Gerszi 1982a, nr. 28; Paris 2008a, nr. 46. Andere voorbeelden zijn: Gerszi 1982a, nrs. 11, 26, 29, 38 (deze tegenwoordig in Londen, The Courtauld Institute of Art, inv. nr. D.1978.PG.321) en 52v.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist