:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Rotslandschap met ijzersmelterij

Rotslandschap met ijzersmelterij

Anoniem (in circa 1620)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Rotslandschap met ijzersmelterij
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 204 mm
Breedte 266 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Lucas van Valckenborch
Inventarisnummer N 50 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1620
Signatuur geen
Watermerk posthoorn in een schild (op P2-3 van boven, vV, 7P)
Conditie vlek rechtsboven, breuken, beschadiging linksonder en rechtsonder hoeken
Inscripties '11028/d l d' (verso, linksmidden, in potlood), 'J 2', '12 – f', 'P. Brill', 'L 58' en 'J/2' (verso, midden, van boven naar beneden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Wied 1971, p. 220, nr. G 13-14 (mogelijk een vroege Joos de Momper); Wied 1990, p. 213, nr. G 15 (niet Lucas van Valckenborch); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De traditionele toeschrijving van deze tekening aan Lucas van Valckenborch wordt terecht door Alexander Wied afgewezen en ook gesuggereerde toeschrijvingen aan Paul Bril en Joos de Momper komen niet in aanmerking.1 De lijnen waarmee het landschap is getekend, tonen weinig variatie, waardoor het geheel een vlakke indruk maakt. Dat Koenigs en Lütjens desondanks het berglandschap met Lucas van Valckenborch associeerden is niet verwonderlijk: Valckenborch schilderde veel rotslandschappen met ertsmijnen en hoogovens. Wellicht is de voorstelling gekopieerd naar een dergelijk, nu onbekend schilderij. Op de keerzijde van het blad maakte de kunstenaar aan de rechterzijde een krijttekening, die hij deels uitwerkte in dezelfde kleur inkt als het landschap aan de voorzijde. De pentekening toont een merkwaardig tafereeltje. Een man ligt tegen een boom te rusten, terwijl een tweede man zich voorover buigt. Daarnaast is nog een half afgesneden jongetje te zien, dat ergens op lijkt te wijzen. Hoe de figuren tot elkaar in relatie staan is onduidelijk, de rustende man met hoed doet in ieder geval denken aan de vele tekeningen, schilderijen en prenten met pastorale figuren die rustend of slapend in landschapjes werden afgebeeld en die vanaf de jaren 1620, dankzij Abraham Bloemaert met name in Utrecht grote populariteit genoten.2 Anders dan het landschap op de voorzijde is dit tekeningetje mogelijk een eigen inventie van de kunstenaar. Beide tekeningen kunnen rond 1620 gedateerd worden.

Noten

1 Inscriptie in potlood op de achterzijde van het blad. Wied zelf suggereerde een jonge Joos de Momper als auteur van deze tekening. Wied 1971.

2 Zie bijvoorbeeld Abraham Bloemaerts Pastoraal herderspaartje in een landschap uit 1627, Hannover, Niedersächsisches Landesgalerie, inv. nr. PAM 917, ill. in Utrecht/Schwerin 2011, nr. 72.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker