:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Perseus en Andromeda

Perseus en Andromeda

Toegeschreven aan: Pseudo-Vinckboons (in circa 1575-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Perseus en Andromeda
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 135 mm
Breedte 211 mm
Makers Toegeschreven aan: Pseudo-Vinckboons
Vroegere toeschrijving: Chrispijn van den Broeck
Inventarisnummer N 33 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 5P, hetzelfde papier als inv.nr. N 32)
Conditie blauw inktvlekje rechtsboven
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Vastgeketend aan een rots wacht Andromeda, de dochter van een Ethiopische koning, tot de draak bij haar is aan wie zij geofferd zal worden. Volgens de Metamorfosen van Ovidius, waarin het verhaal beschreven staat (boek 4: 665-739), vloog Perseus toevallig over en werd hij op slag verliefd op de mooie Andromeda. Hij besloot haar te redden. Hier zien we hem met getrokken zwaard, op het paard Pegasus (die niet bij Ovidius wordt genoemd) door de lucht vliegen om Andromeda te ontzetten. Verderop langs de kust staan haar ouders en andere toeschouwers op het strand getuige van de gebeurtenissen.

Het verhaal van Perseus en Andromeda was vanaf de jaren 1580 een geliefd onderwerp en vooral in de prentkunst buitengewoon populair.1 Deze tekening was wellicht bedoeld als een eerste ontwerp voor zo’n prent. De tekening werd samen met een tekening Mucius Scaevola steekt zijn hand in het vuur (inv. nr. N 32), in 1923 aangekocht door Koenigs als ‘in de manier van Karel van Mander’. Daarna kende beide tekeningen toeschrijvingen aan Gillis van Valckenborch en Chrispijn van den Broeck.2 Ze is in ieder geval van dezelfde hand als de Mucius Scaevola en een tekening in Dresden, De onderhandeling tussen Scipio en Hannibal, die daar aan Chrispijn van den Broeck is toegeschreven.3 De kleine in contour geschetste figuren, hun elegante houdingen, de bladslag en de vlotte opzet van de achtergrondarchitectuur vertonen meer verwantschap met de tekenstijl van kunstenaars als Louis de Caullery, Sebastiaen Vrancx en de zogenaamde Pseudo-Vinckboons, ook wel de Meester van het Hermitage-schetsboek genoemd.4 De benadering van het landschap en de begroeiing is zelfs dusdanig goed te vergelijken met een tekening van deze laatstgenoemde kunstenaar, Hoffelijk gezelschap voor een waterpaleis in een berglandschap in Darmstadt, dat een toeschrijving aan deze anonymus te rechtvaardigen is.5

Noten

1 Sluijter 2000, pp. 36-37.

2 Zie voor een meer uitgebreide receptiegeschiedenis de tekst bij N 32, Mucius Scavola steekt zijn hand in het vuur, waar ook de huidige toeschrijving nader wordt toegelicht.

3 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1967-102; Ketelsen/Hahn 2011, p. 193, ill.

4 Zie Bleyervelts catalogustekst voor de tekening Gezelschap in de tuin van een kasteel, toegeschreven aan de Pseudo-Vinckboons in dit museum, inv. nr. H 10. Het museum bezit nog een tekening die aan de meester wordt toegeschreven, opnieuw een Gezelschap in de tuin van een kasteel, inv. nr. H 11. Zie ook Beaujean 1998 over de tekenstijl van Louis de Caullery.

5 Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. nr. AE 557, Bergsträsser 1979, nr. 34 (Louis de Caullery). Afgebeeld in Beaujean 1998, p. 401, ill. 5 (Pseudo-Vinckboons/Meester van het Hermitage-schetsboek). Beaujean geeft een opsomming van tekeningen die aan Pseudo-Vinckboons worden toegeschreven, p. 407, nr. 15.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pseudo-Vinckboons

werkzaam 1575-1624

Bekijk het volledige profiel