:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Spijziging van de Armen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Spijziging van de Armen
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, wit gehoogd, kaderlijnen in pen in zwarte inkt, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 228 mm
Breedte 172 mm
Makers Tekenaar: Pieter Cornelisz. Kunst
Inventarisnummer N 5 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1531
Signatuur '1531' gedateerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk crowned shield with three French lilies and a housemark underneath (72 x 35mm, left of the centre, on P3 from the left; vH, 8P, fine, cropped folio), very similar to Piccard Online 128562 (doc. Riga, Latvia, 1530) and Briquet 1734 (French make, doc. Cleves 1537). The same type of watermark is found in a drawing (Portrait of Christian II of Denmark) by Jan Gossaert van Mabuse in the Lugt Collection, Fondation Custodia, Paris (Boon 1992, vol. I, p. 210, no. 116, vol. II, p. 94, ill.116). [AE]
Conditie vlekken
Inscripties '27' (verso, middenboven, stempel in blauwe inkt), 'N 3 6' (verso, rechtsboven, in potlood), 'N 5' (verso, rechtsonder, in potlood), 'Lucas Kranck. / L 8' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken L. Montfort (L.1035), E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 1936, nr. 60; Brussel 1937, nr. 17; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 19; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Beets 1909, pp. 11-12; Baldass 1915, p. 25; Dodgson 1924, p. 11, onder nr. 9; Hoogewerff III, 1939, p. 327; Halm/Degenhart/Wegner 1958, p. 44, onder nr. 39; Boon 1980, p. 141, onder nr. 99; J.R. Judson in Washington/New York 1986, p. 122, onder nr. 40; München 1989, p. 30, onder nr. 22; Stefes 2011, dl. 1, onder nr. 223; Collection Catalogue 2012 (online) Publicaties na 2012: J.P. Filedt Kok, W. Gibson, Y. Bruijnen e.a., Cornelis Engebrechtsz. A Sixteenth-Century Leiden Artist and his Workshop, Turnhout 2014, p. 289, no. D 21, p. 166, ill. 166
Materiaal
Object
Techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening maakt deel uit van een serie ontwerpen voor glasruitjes die met elkaar de zeven werken van barmhartigheid verbeelden, die grotendeels in het Nieuwe Testament bij Mattheus (Mat. 25: 31-46) zijn beschreven.1 Pieter Cornelisz tekende ontwerpen voor minimaal drie series. De serie uit 1531, waar deze tekening deel van uitmaakt, en die uit 1524 en 1532. Van de serie uit 1524 zijn zes tekeningen bewaard gebleven en kennen we twee glasruitjes.2 Drie bladen - Het begraven van de doden, Het verzorgen van de zieken en Het bevrijden van de gevangenen - zijn bewaard gebleven van de reeks uit 1532.3 Van de reeks uit 1531 is naast de Rotterdamse tekening nog één andere ontwerptekening bekend, Het begraven van de doden, die zich in München bevindt (afb. 1).4

Al vanaf de vijftiende eeuw werden de zeven werken van barmhartigheid in de Nederlanden weergegeven in een eigentijdse, alledaagse omgeving. Christus werd als getuige van de goede werken in de voorstellingen geïncorporeerd. Tevens werd Het begraven van de doden vaak begeleid door een Laaste Oordeel. Zo herkende men zich in de taferelen, zonder de bijbelse context uit het oog te verliezen.5 In de loop van de zestiende eeuw verdween het religieuze element steeds meer naar de achtergrond en ontwikkelden de voorstellingen zich langzaam maar zeker tot genretaferelen. Deze trend is goed zichtbaar in de drie reeksen van Pieter Cornelisz. In twee van de tekeningen uit 1524 is Christus, met een nimbus, nog afgebeeld. Bij de ontwerpen uit 1531 en 1532 komt hij niet meer voor.6

De tekenstijl van Pieter Cornelisz ontwikkelde zich in de loop der jaren nauwelijks, zoals deze drie gedateerde reeksen inzichtelijk maken. Bij alle drie verleent hetzelfde soort patroon van gebogen arceringen de compositie vorm en levendigheid. Ook zijn de korte, haaks op de plooilijnen geplaatste arceringen - de zogenoemde hechtingen of ritssluitingen - in elke tekening aanwezig.7 Bovendien tekende hij door de jaren heen dezelfde karikaturale koppen en dezelfde handen met onregelmatige en soms overdreven lange vingers.

De compositie van Het voeden van de hongerigen heeft globaal dezelfde opbouw als de tekening uit 1524 in Berlijn (afb. 2). Beide voorstellingen tonen een binnenhof bij een patriciërswoning en zijn verdeeld in drie niveaus. Op de voorgrond wordt eten uitgedeeld aan een grote groep mensen. In het tweede plan wordt brood uitgereikt vanuit de deuropening van het huis en in de achtergrond lopen de inmiddels gevoede behoeftigen de poort uit. Door een aantal elementen te veranderen, verlevendigde Pieter Cornelisz aanzienlijk. De belangrijkste wijziging betreft de rijkelijk gedekte tafel, waar de armen zich tegoed doen aan lekkernijen, terwijl weldoeners met nog meer eten voor de tafel staan. Deze tafel neemt de plaats in van het podium in de tekening uit 1524, van waar af een weldoener brood uitdeelt aan de armen onder hem. Het maakt de voorstelling niet alleen minder statisch, maar het gaf Pieter Cornelisz ook gelegenheid een grotere variëteit aan rekwisieten af te beelden. Ook voor het huis en bij de poort is het drukker dan in de tekening uit 1524. De tekening is, in vergelijking met andere bladen van Pieter Cornelisz, zoals de twee overige tekeningen in dit museum (inv. nr. N 5 en N 11), nauwkeurig en in detail uitgewerkt en behoort daarmee tot de mooiste bladen binnen het oeuvre van de meester.

Noten

1 Zes van de werken zijn beschreven bij Mattheus (Mat. 25: 31-46), terwijl het zevende werk van barmhartigheid Het begraven van de doden, pas in de dertiende eeuw op initiatief van Paus Innocentius III (1198-1216) is toegevoegd. Hij ontleende het aan het apocrieve boek Tobit (Tobit 1: 17), waarin het wordt genoemd met het voeden van de hongerigen en het kleden van de naakten. Er bestond er een direct verband tussen de uitoefening van naastenliefde en het Laatste Oordeel.

2 Het verzorgen van de zieken en Het begraven van de doden, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nrs. RP-T-1879-A-6 en A-7; Het voeden van de hongerigen en het Herbergen van de reizigers, Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nrs. 1191, 1193; Het laven van de dorstigen, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 5378.; Het bevrijden van de gevangenen, Londen, The British Museum, inv. nr. 1921.10.12.5. Alle geïllustreerd in Leiden 2011, p. 341, nrs. 136.1-6. Glasruitjes: Het bevrijden van de gevangen, Londen, The British Museum, inv. nr. 1921.10.12.5; Het kleden van de naakten (geen voortekening van bekend). Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. OA 1169, ills. Leiden 2011, nrs. 135.2-3 en 137.2.

3 Reeks 1532: De zieken verzorgen en De doden begraven; Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nrs. 1189-1190. Het bevrijden van de gevangenen; voorheen Holkam Hall, Norfolk, Earl of Leicester , inv. nr. 4E6, geveild, London (Christie’s), 2 July 1991, nr. 62.

4 München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 41054. Afgebeeld in: Munich 1989, nr. 22, ill. 19. Dit blad is overigens iets groter (257 x 192 mm) dan het Rotterdamse blad.

5 ‘Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het mij gedaan’ (Matt. 25: 40).

6 In drie glasruitjes met drie van de zeven Werken van barmhartigheid, c. 1510-20, die gebaseerd zijn op vroege ontwerpen van Pieter Cornelisz. of waarop hij zich voor zijn ontwerpen heeft gebaseerd maakt Christus nog deel uit van de voorstellingen. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nrs. BK-NM-12231-A,C en D; New York 1996, p. 109-112, nos, 46-47 en Leiden 2011, p. 340, nrs. 135.1-3.

7 Uit recent IRR-onderzoek is overigens gebleken dat tijdgenoten, zoals Jacob Cornelisz. van Oostsanen en de Meester van Alkmaar in de ondertekening van hun schilderijen op dezelfde manier plooilijnen tekenden; Niessen 2010, p. 268 met verdere verwijzingen.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter Cornelisz. Kunst

Leiden circa 1490- 1560/1561

Bekijk het volledige profiel