:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Aritmetica (Rekenkunde)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Uitgebeeld is Aritmetica, de personificatie van de rekenkunde, een van de zeven vrije kunsten. Goltzius maakte deze snelle schets vroeg in zijn loopbaan, waarschijnlijk op basis van twee prenten: een gravure uit 1575 met een in een landschap zittende lezende sibille van Delphi en een gravure van Cornelis Cort van een in een studeervertrek schrijvende Aritmetica, uitgegeven in 1565.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Aritmetica (Rekenkunde)
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, roodbruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 198 mm
Breedte 180 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Vroegere toeschrijving: Correggio (Antonio Allegri)
Inventarisnummer MB 1956/T 7 (PK)
Credits Aankoop 1956
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1956
Vervaardigingsdatum in circa 1580
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 7P)
Conditie verso: doorslag van de inkt, bruine inktvlekken, mechanische schade aan de bovenzijde
Inscripties 'Aretmedica' (eigenhandig, middenboven, in pen in bruine inkt), '1367/ 451/ 142' (eigenhandig, op het schrijfplankje, in pen in bruine inkt), 'hendrick goltzus' (verso, middenboven, in pen in bruine inkt, in een oud handschrift), '[…] iy / ho[..]' (verso, rechtsmidden op de rand, in pen in bruine inkt)
Merkteken geen
Tentoonstellingen Rotterdam/New York 1990, nr. 21; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 51; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Die Weltkunst XXV (1955), nr. 24, p. 25 (advertentie Galerie Meissner, als Hendrick Goltzius); Reznicek 1961, pp. 61, 143 en nr. 159; Luijten/Meij 1990, nr. 21; Leja 1998, pp. 192, 194; New Hollstein 2012, dl. 1, p. lxxvi (nr. 13); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Aritmetica, ofwel de Rekenkunde, is één van de zeven Artes liberales (vrije kunsten), het systeem van theoretische vakken dat ontleend werd aan de klassieke oudheid en dat men in de  Middeleeuwen beschouwde als grondslag voor alle menselijke kennis en wetenschappelijke vorming.1 Al sinds de twaalfde eeuw werden de zeven Artes liberales uitgebeeld als personificaties met attributen, bijvoorbeeld in de middeleeuwse kathedraalsculptuur. Ook in zestiende-eeuwse prentenseries komen de Artes liberales regelmatig voor.

Goltzius verbeeldde Aritmetica zittend op een stoel voor een landschap, rekenend op een schrijftafeltje vol cijfers. Zowel de figuur als de achtergrond zijn geschetst in afwisselend dikke en dunne penlijnen, in een uiterst vlotte tekenstijl. De contouren van Aritmetica’s uitgestrekte rechterbeen zijn volledig zichtbaar, alsof Goltzius aftastte hoe hij het been onder Aritmetica’s jurk het beste kon vormgeven of de draperieën er pas later overheen schetste. De pentekening is ingevuld met wassingen in een opmerkelijke kleur roodbruin, die in het gezicht, hals en kleding van de vrouw lichteffecten en schaduw creëren, alsof zij door een lichtbron van links beschenen wordt.

Aritmetica maakte oorspronkelijk deel uit van een reeks van zeven tekeningen met de Artes liberales, waarvan nog twee tekeningen met Retorica en Geometria bewaard zijn gebleven.2 Ook deze Artes liberales worden verbeeld door tamelijk grote en solide vrouwelijke personificaties, die evenals Aritmetica op een vlotte, schetsmatige manier zijn getekend en in dezelfde techniek met roodbruine wassingen uitgevoerd. Op alle drie de bladen houden de vrouwen hun attributen in de linkerhand, wat erop duidt dat de tekeningen bedoeld waren als ontwerpen voor een prentenserie: eenmaal spiegelbeeldig afgedrukt van de koperplaat, houden zij hun voorwerpen in de rechterhand.

Zowel Reznicek als Luijten dateren Aritmetica omstreeks 1580, op basis van de overeenkomsten in tekenstijl met twee eveneens rond 1580 ontstane tekeningen in Braunschweig met episoden uit De geschiedenis van Lucretia, die Goltzius maakte als ontwerpen voor zijn (ongedateerde) prentenserie met hetzelfde onderwerp.3 Vergelijkbaar zijn de vlotte penvoering en wassingen die Goltzius in deze tekeningen toepaste en ook doet Aritmetica sterk denken aan de spinnende vrouw rechts op Lucretia en haar dienstmaagden spinnen.4

Uit de tekening spreekt bovendien een duidelijke interesse in de tekenstijl van Frans Floris en diens navolgers, die een belangrijke inspiratiebron vormden vóór 1583, het jaar waarin Goltzius kennismaakte met het werk van Bartholomeus Spranger. Reznicek meende dat Goltzius zich voor deze tekening baseerde op de gravure Aritmetica van Cornelis Cort naar Frans Floris uit 1565, uitgegeven door Hiëronymus Cock.5 Het is heel goed mogelijk dat deze prent het iconografische voorbeeld was en bovendien heeft is de manier waarop Aritmetica haar lei vasthoudt op Floris’ prent geïnspireerd.6 Daarnaast wees Luijten op de treffende compositorische overeenkomsten tussen Aritmetica en de Sibylla Delphica, een gravure van Philips Galle naar Anthonie Blocklandt, uit een reeks met negen sibillen uit 1575.7 Zowel Aritmetica als de Sibylla Delphica zitten voor een landschap met links een donkere constructie, beide vrouwen hebben lange ledematen en hun kleding valt in dikke plooien naast hen op de grond.8 Maar vooral de overeenkomst in de positie van de benen, met de uitgestoken rechtervoet rustend tegen een steen, en de vergelijkbare verdeling van lichte en donkere partijen in prent en tekening, maken aannemelijk dat Goltzius deze gravure naast die van Frans Floris als basis voor zijn tekening heeft gebruikt.9

Later nam Hendrick Goltzius De zeven vrije kunsten nogmaals ter hand in een prentenserie die werd gegraveerd en uitgegeven door zijn zwager Cornelis Drebbel (1572-1633) en waarvan de ontwerptekeningen verloren zijn gegaan.10 De personificaties op deze voorstellingen maken door de toevoeging van figuren uit het dagelijks leven aan wie zij hun kunst onderwijzen, een meer genre-achtige indruk. Maar desondanks is deze latere Aritmetica van Goltzius – door haar houding en lichaamsbouw, haar blote armen, schrijfplankje en sluier – duidelijk geïnspireerd op de personificatie op de besproken tekening.

Noten

1 Hall 1974, pp. 278-279.

2 Düsseldorf, Kunstmuseum, zie Leja 1998, fig. 43-44; niet bij Reznicek 1961 en Reznicek 1993.

3 Reznicek 1961, p. 301; Luijten in Luijten/Meij 1990, p. 73. De tekeningen bevinden zich in Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nrs. Z 235-Z 236; Reznicek 1961, nrs. 140-141; Von Heusinger 1997, pp. 350-351 (onder nrs. 262-263). Zie voor de prentenserie New Hollstein 2012, nrs. 159-162; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 81.

4 Leja 1998, p. 194 wees op de overeenkomst tussen Geometria en de staande vrouw links op dezelfde tekening.

5 Reznicek 1961, p. 61, p. 301; New Hollstein 2000b, nr. 198; New Hollstein 2011a, dl. 2, nr. 131.

6 Leja wees daarvoor ook op een tweede ets van Aritmetica, naar Frans Floris, zie Leja 1998, p. 194, fig. 147; New Hollstein 2011a, nr. 123.

7 Luijten/Meij 1990, p. 73; New Hollstein 2001, nrs. 239-248; De Sibylla Delphica is nr. 241.

8 Ook in zijn serie Deugden en Ondeugden die omstreeks 1578 werd uitgegeven door Philips Galle, plaatste Goltzius grote, vrouwelijke personificaties tegen een landschap of een architectonische achtergrond, zie New Hollstein 2012, nrs. 96-111.

9 Zie voor de invloed van Frans Floris op de tekeningen met Rhetorica en Geometria, Leja 1998.

10 New Hollstein 2012, nrs. 699-705.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel