:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Aritmetica (Arithmetic)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Arithmetica, the personification of arithmetic, one of the seven liberal arts, is portrayed here. Goltzius made this quick sketch early in his career, probably based on two prints: a 1575 engraving of a Delphic sibyl sitting reading in a landscape and an engraving by Cornelis Cort of Arithmetica writing in a study, published in 1565.

Read more Read less

Collection book

Collection book Order

Specifications

Title Aritmetica (Arithmetic)
Material and technique Pen and brown ink, red-brown wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 198 mm
Width 180 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Previously attributed: Correggio (Antonio Allegri)
Accession number MB 1956/T 7 (PK)
Credits Purchased 1956
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1956
Creation date in circa 1580
Signature none
Watermark none (vH, 7P)
Inscriptions 'Aretmedica' (autograph, at upper centre, in pen and brown ink), '1367/ 451/ 142' (autograph, in pen and brown ink, on the writing tablet), 'hendrick goltzus' (verso, at upper centre, in pen and brown ink, in an old hand), '[…] iy / ho[..]' (verso, at centre right on theedge, in pen and brown ink)
Mark none
Provenance Wilton House sale, London (Sotheby’s), 5-9 October 1917, no. 410 (acc. to Reznicek 1961, nr. 159: sale catalogue not located); K.E. Maison, London; art dealer Kurt Meissner, Zurich; acquired by the museum, 1956
Exhibitions Rotterdam-New York-Fort Worth-Cleveland 1990, no. 21, col.ill.; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4); Paris/Rotterdam 2014, no. 51
Internal exhibitions Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Die Weltkunst XXV (1955), nr. 24, p. 25 (advertisement Galerie Meissner, as Hendrick Goltzius); Reznicek 1961, pp. 61, 143, no. 159; Luijten/Meij 1990, no. 21; Leja 1998, pp. 192, 194; New Hollstein 2012, vol. 1, p. lxxvi, n. 13
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Aritmetica, ofwel de Rekenkunde, is één van de zeven Artes liberales (vrije kunsten), het systeem van theoretische vakken dat ontleend werd aan de klassieke oudheid en dat men in de  Middeleeuwen beschouwde als grondslag voor alle menselijke kennis en wetenschappelijke vorming.1 Al sinds de twaalfde eeuw werden de zeven Artes liberales uitgebeeld als personificaties met attributen, bijvoorbeeld in de middeleeuwse kathedraalsculptuur. Ook in zestiende-eeuwse prentenseries komen de Artes liberales regelmatig voor.

Goltzius verbeeldde Aritmetica zittend op een stoel voor een landschap, rekenend op een schrijftafeltje vol cijfers. Zowel de figuur als de achtergrond zijn geschetst in afwisselend dikke en dunne penlijnen, in een uiterst vlotte tekenstijl. De contouren van Aritmetica’s uitgestrekte rechterbeen zijn volledig zichtbaar, alsof Goltzius aftastte hoe hij het been onder Aritmetica’s jurk het beste kon vormgeven of de draperieën er pas later overheen schetste. De pentekening is ingevuld met wassingen in een opmerkelijke kleur roodbruin, die in het gezicht, hals en kleding van de vrouw lichteffecten en schaduw creëren, alsof zij door een lichtbron van links beschenen wordt.

Aritmetica maakte oorspronkelijk deel uit van een reeks van zeven tekeningen met de Artes liberales, waarvan nog twee tekeningen met Retorica en Geometria bewaard zijn gebleven.2 Ook deze Artes liberales worden verbeeld door tamelijk grote en solide vrouwelijke personificaties, die evenals Aritmetica op een vlotte, schetsmatige manier zijn getekend en in dezelfde techniek met roodbruine wassingen uitgevoerd. Op alle drie de bladen houden de vrouwen hun attributen in de linkerhand, wat erop duidt dat de tekeningen bedoeld waren als ontwerpen voor een prentenserie: eenmaal spiegelbeeldig afgedrukt van de koperplaat, houden zij hun voorwerpen in de rechterhand.

Zowel Reznicek als Luijten dateren Aritmetica omstreeks 1580, op basis van de overeenkomsten in tekenstijl met twee eveneens rond 1580 ontstane tekeningen in Braunschweig met episoden uit De geschiedenis van Lucretia, die Goltzius maakte als ontwerpen voor zijn (ongedateerde) prentenserie met hetzelfde onderwerp.3 Vergelijkbaar zijn de vlotte penvoering en wassingen die Goltzius in deze tekeningen toepaste en ook doet Aritmetica sterk denken aan de spinnende vrouw rechts op Lucretia en haar dienstmaagden spinnen.4

Uit de tekening spreekt bovendien een duidelijke interesse in de tekenstijl van Frans Floris en diens navolgers, die een belangrijke inspiratiebron vormden vóór 1583, het jaar waarin Goltzius kennismaakte met het werk van Bartholomeus Spranger. Reznicek meende dat Goltzius zich voor deze tekening baseerde op de gravure Aritmetica van Cornelis Cort naar Frans Floris uit 1565, uitgegeven door Hiëronymus Cock.5 Het is heel goed mogelijk dat deze prent het iconografische voorbeeld was en bovendien heeft is de manier waarop Aritmetica haar lei vasthoudt op Floris’ prent geïnspireerd.6 Daarnaast wees Luijten op de treffende compositorische overeenkomsten tussen Aritmetica en de Sibylla Delphica, een gravure van Philips Galle naar Anthonie Blocklandt, uit een reeks met negen sibillen uit 1575.7 Zowel Aritmetica als de Sibylla Delphica zitten voor een landschap met links een donkere constructie, beide vrouwen hebben lange ledematen en hun kleding valt in dikke plooien naast hen op de grond.8 Maar vooral de overeenkomst in de positie van de benen, met de uitgestoken rechtervoet rustend tegen een steen, en de vergelijkbare verdeling van lichte en donkere partijen in prent en tekening, maken aannemelijk dat Goltzius deze gravure naast die van Frans Floris als basis voor zijn tekening heeft gebruikt.9

Later nam Hendrick Goltzius De zeven vrije kunsten nogmaals ter hand in een prentenserie die werd gegraveerd en uitgegeven door zijn zwager Cornelis Drebbel (1572-1633) en waarvan de ontwerptekeningen verloren zijn gegaan.10 De personificaties op deze voorstellingen maken door de toevoeging van figuren uit het dagelijks leven aan wie zij hun kunst onderwijzen, een meer genre-achtige indruk. Maar desondanks is deze latere Aritmetica van Goltzius – door haar houding en lichaamsbouw, haar blote armen, schrijfplankje en sluier – duidelijk geïnspireerd op de personificatie op de besproken tekening.

Footnotes

1 Hall 1974, pp. 278-279.

2 Düsseldorf, Kunstmuseum, zie Leja 1998, fig. 43-44; niet bij Reznicek 1961 en Reznicek 1993.

3 Reznicek 1961, p. 301; Luijten in Luijten/Meij 1990, p. 73. De tekeningen bevinden zich in Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nrs. Z 235-Z 236; Reznicek 1961, nrs. 140-141; Von Heusinger 1997, pp. 350-351 (onder nrs. 262-263). Zie voor de prentenserie New Hollstein 2012, nrs. 159-162; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 81.

4 Leja 1998, p. 194 wees op de overeenkomst tussen Geometria en de staande vrouw links op dezelfde tekening.

5 Reznicek 1961, p. 61, p. 301; New Hollstein 2000b, nr. 198; New Hollstein 2011a, dl. 2, nr. 131.

6 Leja wees daarvoor ook op een tweede ets van Aritmetica, naar Frans Floris, zie Leja 1998, p. 194, fig. 147; New Hollstein 2011a, nr. 123.

7 Luijten/Meij 1990, p. 73; New Hollstein 2001, nrs. 239-248; De Sibylla Delphica is nr. 241.

8 Ook in zijn serie Deugden en Ondeugden die omstreeks 1578 werd uitgegeven door Philips Galle, plaatste Goltzius grote, vrouwelijke personificaties tegen een landschap of een architectonische achtergrond, zie New Hollstein 2012, nrs. 96-111.

9 Zie voor de invloed van Frans Floris op de tekeningen met Rhetorica en Geometria, Leja 1998.

10 New Hollstein 2012, nrs. 699-705.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel