:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Panoramisch berglandschap met een rivierdal

Panoramisch berglandschap met een rivierdal

Anoniem (in circa 1590-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Panoramisch berglandschap met een rivierdal
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en blauw gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt aan drie zijden, mogelijk door de kunstenaar
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 122 mm
Breedte 410 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Jan van Stinemolen
Inventarisnummer MB 1773 (PK)
Credits Schenking I.M. Hudig, 1930
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1930
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1600
Signatuur geen
Watermerk none (?) in the drawing (vV, ?P); in the old mount a watermark large crowned heraldic eagle with a standing oval heart shield, with unknown figure, an anchor in [each] claw, surrounded in the top half by the motto [SUB UMBRA] ALARUM TUARUM ("Under the shadow of thy wings") (197x89mm, fragment, right half, at the upper edge, vV, 4P), probably early 19th-c. (+DIGIT)(AE 11.05.2012)
Conditie beschadigingen langs bovenzijde, foxing
Inscripties 'Montabar' (linksboven, in pen in bruine inkt), 'LB 143728,' (verso, middenboven, in potlood), '124' (verso, rechtsboven, in potlood)
Merkteken geen
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur jaarverslag 1930, p. 6 (omgeving Hercules Seghers, ca. 1620); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Voorbij een grote kale rots is in vogelvlucht een weids rivierlandschap te zien. De onbebouwde vlakte is begroeid met bomen. Een groep grillig gevormde bergen sluit de linkerzijde van het laagland deels af. Volgens een oude, mogelijk achttiende-eeuwse inscriptie linksboven, zou hier de omgeving van Montabaur, iets ten oosten van Koblenz, zijn weergegeven. De tekening biedt echter geen aanknopingspunten voor deze identificatie. Desondanks is het denkbaar dat het inderdaad een van de dalen in die omgeving betreft. Zo doorstromen de Lahn en de Rijn dit heuvelachtige gebied. Bovendien waren diverse Vlaamse schilders aan het einde van de zestiende eeuw actief in Frankenthal, dat ten zuiden van de streek rondom Koblenz ligt. De honderden verspreide boompjes in de lege vlakte geven de voorstelling een abstract en enigszins bevreemdend karakter. Om die reden werd de tekening bij binnenkomst in het museum geassocieerd met Hercules Seghers (1589/90-1637/38), die faam verwierf met zijn etsen van onherbergzame, fantastische landschappen. Frits Lugt schreef het blad toe aan de onbekende Jan van Stinemolen (1518-1589), waarvan slechts twee gesigneerde tekeningen bekend zijn.1 Deze verbeelden panorama’s van het Italiaanse eiland Ponza en van Napels.2 Stinemolens landschappen doen, dankzij de minutieus getekende grillige vormen, enigszins oriëntaals aan. Bij nadere beschouwing is dit rivierlandschap echter traditioneler van opzet. Vlot schetste de tekenaar de contouren van het landschap met pen in bruine inkt, waarbij hij nauwelijks arceringen gebruikte om de bergen verder te modelleren. Alleen in het rotsblok linksvoor zijn er een paar te zien. Daarna kleurde hij de voorstelling in met blauwe en bruine wassingen en werkte met behulp daarvan de tekening verder uit: het diepere blauw in het landschap weerspiegelt bijvoorbeeld de schaduw van de wolken. Dit is goed te zien in de vlakte rechts van de rivier.

De manier van tekenen, de compositie en het formaat wijzen in de richting van Frankenthaler schilders, als Joris Hoefnagel en Gillis van Coninxloo. De kunstenaar lijkt met name beïnvloed door de vroege berglandschappen van de laatstgenoemde, die deze gedurende zijn verblijf aldaar (tussen 1585 en 1590) en kort daarna maakte. Zo herinnert dit vergezicht aan diens tekening Weids landschap met burcht in Dresden, dat mogelijk van Coninxloo’s hand is (afb.).3 Het type compositie, de rots in bruine of blauwe wassing linksvoor, waarachter het panoramische landschap zich uitstrekt, vond veel navolging, zoals blijkt uit dit voorbeeld.

Noten

1 Notitie op op het passepartout.

2 Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv. nr. D 1205; Wenen, Albertina, inv. nr. 15.444; Van Regteren Altena 1932a, ills. 1-2.

3 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1095; Dittrich 1997, nr. 26.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker