:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Panoramic Landscape with a River Valley

Panoramic Landscape with a River Valley

Anoniem (in circa 1590-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Panoramic Landscape with a River Valley
Material and technique Pen and brown ink, brown and blue wash, framing lines with the pen in brown ink, on three sides, possibly by the artist
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 122 mm
Width 410 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Jan van Stinemolen
Accession number MB 1773 (PK)
Credits Gift I.M. Hudig, 1930
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1930
Creation date in circa 1590-1600
Signature none
Inscriptions 'Montabar' (at upper left, in pen and brown ink), 'LB 143728,' (verso, at upper centre, in pencil), '124' (verso, at upper right, in pencil)
Mark none
Provenance Art dealer J.H.J Mellaart, London, Mheer; I.M. Hudig, Rotterdam, by whom presented to the museum, 1930
Exhibitions Rotterdam 2004b
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Voorbij een grote kale rots is in vogelvlucht een weids rivierlandschap te zien. De onbebouwde vlakte is begroeid met bomen. Een groep grillig gevormde bergen sluit de linkerzijde van het laagland deels af. Volgens een oude, mogelijk achttiende-eeuwse inscriptie linksboven, zou hier de omgeving van Montabaur, iets ten oosten van Koblenz, zijn weergegeven. De tekening biedt echter geen aanknopingspunten voor deze identificatie. Desondanks is het denkbaar dat het inderdaad een van de dalen in die omgeving betreft. Zo doorstromen de Lahn en de Rijn dit heuvelachtige gebied. Bovendien waren diverse Vlaamse schilders aan het einde van de zestiende eeuw actief in Frankenthal, dat ten zuiden van de streek rondom Koblenz ligt. De honderden verspreide boompjes in de lege vlakte geven de voorstelling een abstract en enigszins bevreemdend karakter. Om die reden werd de tekening bij binnenkomst in het museum geassocieerd met Hercules Seghers (1589/90-1637/38), die faam verwierf met zijn etsen van onherbergzame, fantastische landschappen. Frits Lugt schreef het blad toe aan de onbekende Jan van Stinemolen (1518-1589), waarvan slechts twee gesigneerde tekeningen bekend zijn.1 Deze verbeelden panorama’s van het Italiaanse eiland Ponza en van Napels.2 Stinemolens landschappen doen, dankzij de minutieus getekende grillige vormen, enigszins oriëntaals aan. Bij nadere beschouwing is dit rivierlandschap echter traditioneler van opzet. Vlot schetste de tekenaar de contouren van het landschap met pen in bruine inkt, waarbij hij nauwelijks arceringen gebruikte om de bergen verder te modelleren. Alleen in het rotsblok linksvoor zijn er een paar te zien. Daarna kleurde hij de voorstelling in met blauwe en bruine wassingen en werkte met behulp daarvan de tekening verder uit: het diepere blauw in het landschap weerspiegelt bijvoorbeeld de schaduw van de wolken. Dit is goed te zien in de vlakte rechts van de rivier.

De manier van tekenen, de compositie en het formaat wijzen in de richting van Frankenthaler schilders, als Joris Hoefnagel en Gillis van Coninxloo. De kunstenaar lijkt met name beïnvloed door de vroege berglandschappen van de laatstgenoemde, die deze gedurende zijn verblijf aldaar (tussen 1585 en 1590) en kort daarna maakte. Zo herinnert dit vergezicht aan diens tekening Weids landschap met burcht in Dresden, dat mogelijk van Coninxloo’s hand is (afb.).3 Het type compositie, de rots in bruine of blauwe wassing linksvoor, waarachter het panoramische landschap zich uitstrekt, vond veel navolging, zoals blijkt uit dit voorbeeld.

Footnotes

1 Notitie op op het passepartout.

2 Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv. nr. D 1205; Wenen, Albertina, inv. nr. 15.444; Van Regteren Altena 1932a, ills. 1-2.

3 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1095; Dittrich 1997, nr. 26.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist