:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het feest van Herodes met op de achtergrond de Onthoofding van Johannes de Doper

Het feest van Herodes met op de achtergrond de Onthoofding van Johannes de Doper

Anoniem (in 1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het feest van Herodes met op de achtergrond de Onthoofding van Johannes de Doper
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in twee tinten bruine inkt, bruin gewassen, kaderlijnen in zwart krijt, deels uitgeknipt en deels gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 239 mm
Breedte 415 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Atelier: Frans Francken (I)
Inventarisnummer MB 1708 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in 1610
Signatuur '1610' gedateerd (boven de torendeur, in pen in bruine inkt)
Watermerk Postal horn in a shield (48 x 45mm, on P4-5 from below, just below the centre, PP27/26/26mm; vV, 9P, fine, cropped folio) similar to Heawood 2643-2645 (doc. Antwerp 1603-1606) and to Briquet 7862 (Probably French, documented in Brabant 1593) ). The same type of watermark, but smaller (31 x 31mm), is found in a drawing by Paul Bril in the museum’s collection (inv. no. N 51), dated 1608, and in an anonymous drawing (inv. no. N 108, a cropped plano sheet). [AE]
Conditie reparaties zichtbaar, vouwen, vlekken en vochtvlekken
Inscripties 'Francken Franck' (linksonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 297; Cat. 1869, nr. 167 (in beide als Frans Francken de Jongere); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De werkplaats van Frans Francken I en II herhaalde veelvuldig bepaalde motieven en composities. Deze tekening, waarop Salomé met een partner danst op het feest van Herodes, terwijl Johannes de Doper in de achtergrond onthoofd wordt, is daar een goed voorbeeld van. Gezien de duidelijke sporen van slijtage en de opnieuw opgewerkte en gewassen delen, moet deze compositie binnen de werkplaats vaak als model zijn gebruikt.

Het is een typische Francken-compositie en zij komt met variaties voor in diverse schilderijen van de oudere en de jongere Frans Francken. Eén van die schilderijen is gesigneerd en gedateerd: ANO 1609/DOF FRANCK/IN ET F.1 Dit zou kunnen wijzen op een auteurschap van Frans Francken de oudere. DOF staat voor ‘de oudere Frans’,die in dat geval niet alleen de maker van het schilderij (F voor ‘fecit’) is, maar ook de bedenker (IN voor ‘invenit’) van de compositie is. Door de eigenhandige datering van de tekening, een jaar nà het schilderij, kan worden aangenomen dat deze naar het schilderij of naar een ander voorbeeld is gemaakt. De compositie van deze tekening wordt vrijwel letterlijk herhaald in een ander schilderij uit de werkplaats van Frans Francken de jongere, dat zich in 1923 op de kunstmarkt bevond.2

Noten

1 Vadodara, Indaia, Baroda Museum & Picture Gallery, inv. nr. 856. Härting 1989, nr. 94, als Frans Francken de Jongere. Foto RKD. Zowel Ursula Härting (e-mail correspondentie 2010) als Natasja Peeters (e-mail correspondentie 2011) beschouwen de tekening op basis van een foto eerder als afkomstig uit de werkplaats van Frans Francken II, met de kanttekening dat we nauwelijks bekend zijn met het late werk van Frans Francken I.

2 Veiling, Wenen (Dorotheum), 22 March 1923, nr. 157, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker