:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Vismarkt in de winter

Vraag maar raak

  • Nobels vroeg

    Johan Huizinga heeft het in hoofdstuk 20 (het beeld en het woord) over dit schilderij , in vergelijking met het Lam Gods van Jan van Eyck! Ik vraag me af waarom hij precies dat schilderij vernoemt ..... iemand enig idee?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo, Huizinga heeft het niet over de tekening MB 288 (PK) maar over het schilderij inv.nr. 1992 (OK) zie hier: https://www.boijmans.nl/collectie/kunstwerken/3252/vismarkt-bij-avond. Hij vergelijkt een werk uit de Middeleeuwen met een werk uit de zeventiende eeuw. Waarom hij bij dat laatste kiest voor De Witte en waarom specifiek dit werk kan ik niet zeggen. Het is natuurlijk wel een prachtig werk en De Witte werd tijdens het interbellum misschien wel hoger gewaardeerd dan nu. Met vriendelijke groet, Peter van der Coelen, Conservator prenten en tekeningen.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Vismarkt in de winter
Materiaal en techniek Potlood, pen in bruine inkt, bruin en grijs gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 125 mm
Breedte 202 mm
Makers Tekenaar: Emanuel de Witte
School van: Rembrandt van Rijn
Inventarisnummer MB 288 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1650-1660
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Emanuel de Witte

Alkmaar 1617 - Amsterdam 1692

In de jaren 40 ging Emanuel de Witte in de leer bij de Delftse stillevenschilder Evert van Aelst. In 1652 verhuisde hij naar Amsterdam. De Witte schilderde...

Bekijk het volledige profiel