Belangrijk onderdeel van de collectie grafiek zijn de bijna tweehonderd etsen van de Italiaanse kunstenaar-architect Giovanni Battista Piranesi. Hij leefde zijn architectonische fantasieën uit in een grote reeks etsen, waarmee hij tijdens zijn leven beroemd werd. Eerst beperkte hij zich tot meeslepende impressies van de enorme ruïnes uit de Romeinse Oudheid, later creëerde hij op papier eigen bouwwerken met een duizelingwekkend en hallucinerende werking, vooral in zijn serie 'Carceri' (kerkers). In de immense ruimtes vol trappen en bouwsels wordt de mens een steeds nietiger detail en gaat hij almaar meer verloren. Het hallucinerende karakter wordt nog versterkt doordat de ruimte ook perspectivisch steeds ingewikkelder en ondoorgrondelijker wordt.

Specificaties
Titel | De ophaalbrug |
---|---|
Materiaal en techniek | Ets |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 547 mm Breedte 408 mm |
---|---|
Makers |
Uitgever:
Giovanni Battista Piranesi
|
Inventarisnummer | L 1952/34 (PK) |
Credits | Aankoop met steun van / Purchase with support of: Stichting Lucas van Leyden 1952 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1952 |
Leeftijd maker | Circa 41 jaar |
Signatuur | linksonder: Piranesi F. |
Tentoonstellingen | Rotterdam 1953; Amsterdam 1997; Maastricht 1998; Rotterdam 1998; Sint-Niklaas 1999; Rotterdam 2006; Haarlem 2008; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1-2); Rotterdam 2015; Rotterdam 2019; Rotterdam 2022 |
Onderzoek |
Bestandscatalogus Piranesi |
Literatuur | Focillon 1918, no. 30; Hind 1922, no. 7; Rotterdam 1953, nos. 15-30, pl. 3; Robison 1986, no. 33; Wilton-Ely 1994, no. 32; Amsterdam 1997, no. VII, ill.; Maastricht 1998, pl. 9; Rotterdam 1998, ill.; Rotterdam 2006, ill.; Rotterdam 2015, no. 33 |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Ets
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |