Jordaens heeft een karakteristieke tekenstijl met sterk aangezette contouren en gebruik van witte hoogsels en kleuren. Sommige van zijn tekeningen, vooral de compositiestudies, hebben grote formaten. In de Koninklijke Musea te Brussel bevindt zich een vrijwel even grote olieverfschets van Jordaens die grote overeenkomsten vertoont met deze tekening. Het schilderij waarvoor zij beide als voorbereiding hebben gediend, is niet bekend.
Specificaties
Titel | De besnijdenis van Christus |
---|---|
Materiaal en techniek | Rood en zwart krijt, bruin gewassen, penseel in waterverf en dekverf, de contouren aangezet met pen in bruin, wit gehoogd |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 500 mm Breedte 587 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Jacob Jordaens (I)
|
Inventarisnummer | MB 5014 (PK) |
Credits | Aankoop 1866 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1866 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1660 |
Interne tentoonstellingen |
Rubens, Jordaens, Van Dyck en tijdgenoten (2001) De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Bruin gewassen
> Wassen
> Gewassen
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Jacob Jordaens (I)
Antwerpen 1593 - Antwerpen 1678
Jacob Jordaens werkte als assistent van Rubens. Na de dood van Rubens maakte Jordaens nog een aantal schilderijen af die bestemd waren voor Spanje. De invloed...
Bekijk het volledige profiel