:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naakte man en vrouw

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naakte man en vrouw
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 241 mm
Breedte 208 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 507 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1650
Inscripties “5” [of 3?]” (recto, r.b, pen in inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Romeins, 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Twee naakte figuren zijn naast elkaar getekend, beiden met hun hoofd naar beneden gericht. De man is met pen in inkt, fijne arceringen en sterk aangezette contourlijnen weergegeven. Hij lijkt naar voren te lopen en houdt zijn handen voor zijn gezicht. De vrouw rechts van hem is in zwart krijt en met eveneens sterke contouren neergezet. Zij staat stil en probeert haar bovenlichaam met gekruiste armen te bedekken. De houding van de man doet sterk denken aan Adam in het fresco De uitdrijving uit het paradijs (ca. 1425) van Masaccio (1401-1428). Dit beroemde werk in de Brancacci-kapel in Florence diende als voorbeeld voor vele andere verbeeldingen van dit Bijbelverhaal.[1] Zo is in de ‘loggia di Raffaello’ van het Apostolisch Paleis De uitdrijving (ca. 1518-1519) op een vergelijkbare manier door de werkplaats van Rafaël (1483-1520) verbeeld. Ook hier stapt Adam met zijn linkerbeen naar voren en houdt uit schaamte en wanhoop zijn handen voor zijn gelaat. De vrouwelijke figuur in onze tekening komt daarentegen niet overeen met Masaccio’s of Rafaëls Eva. De onnatuurlijke houding van haar lichaam doet zelfs vermoeden dat ze naar een zittend figuur is gekopieerd. Zo komt de positie van haar benen sterk overeen met die van Susanna in de prent van Christoffel Jagher (1596-1652/1653), naar een schilderij van Peter Paul Rubens (1577-1640).[2] Omdat de vrouw ook in een andere techniek is vervaardigd, is het waarschijnlijk dat ze op een later moment aan het blad is toegevoegd.

Op de achterzijde staat in het midden een soldaat met een staf in zijn rechterhand. Hugo Chapman suggereerde als eerste dat deze figuur is gebaseerd op één van de Romeinse soldaten in het centrale deel van Michelangelo’s (1475-1564) De kruisiging van de heilige Petrus (ca. 1542-1549).[3] De positie van de armen en zijn kleding wijken enigszins af, maar de rest van de figuur komt inderdaad redelijk overeen. Linksboven is in penseel het hoofd van een tweede figuur weergeven en rechts zijn in pen in inkt drie lichtjes geschetste studies van een raam of architectonische omlijsting te zien.

Het omkaderde handgeschreven nummer in de rechterbovenhoek van de voorzijde suggereert dat het hier mogelijk om een folio uit een tekeningenboek gaat.[4] Al sinds de vijftiende eeuw was er een sterke traditie om het werk van grote meesters, onder wie Michelangelo en Rafaël, na te tekenen, om op die manier de hand te oefenen en zo een beter kunstenaar te worden.[5] Zowel Adam als de soldaat zijn gebaseerd op fresco’s in het Apostolisch Paleis, het woon- en werkpaleis van de paus. Deze schilderingen werden al aan het einde van de zestiende eeuw in prentvorm uitgebracht. Het kan dus ook zijn dat de anonieme tekenaar niet de schilderingen zelf maar deze prenten als bron gebruikte.[6]

Noten

[1] Genesis 3:24.

[2] Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP-P-OB-39.799; Hollstein Dutch 1-1(2). 

[3] Opmerking tijdens een online expert meeting, 10.09.2020. Michelangelo’s fresco is geschilderd in de Cappella Paolini, de sacramentskapel voorafgaand aan de Sixtijnse Kapel die zich in het Apostolisch Paleis in Vaticaanstad bevindt.

[4] Deze suggestie komt van Albert Elen, d.d. 1 augustus 2018.

[5] Het gebruik van profiel en de strakke contouren kunnen erop wijzen dat de tekenaar een beeldhouwer of een ontwerper van stucwerk was. Dit is opgemerkt door Furio Rinaldi tijdens een online expert meeting, 10.09.2020.

[6] Zie bijvoorbeeld Londen, British Museum, inv. V,4.21 en V,2.48.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker