:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een dromedaris

Studie van een dromedaris

Anoniem (in circa 1501-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een dromedaris
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 207 mm
Breedte 186 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Kopie naar: Semolei (Giovanni Battista Franco)
Inventarisnummer I 477 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1501-1600
Watermerk geen (vH, 7P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst Francesco Calzolari, Verona; Graaf Lodovico Moscardo, Verona; door zijn nazaten verkocht aan Luigi Grassi in 1905; Kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence; Frits Lugt, Maartensdijk, aangekocht op 20.10.1929, verkocht aan Koenigs; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (Venetiaans, begin 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze tekening werd door Franz Koenigs verworven als Venetiaans uit het begin van de zestiende eeuw. Op basis van een vergelijking met een vrijwel identieke tekening in Londen werd het blad later op naam van Giovanni Battista Franco (1498/1515-ca. 1561) gezet.[1] Die Londense tekening werd al in 1983 door Gere en Pouncey in verband gebracht met een andere studie van drie dromedarissen, ook in Londen, die met zekerheid aan Franco kon worden toegeschreven.[2] De drie dieren komen namelijk in dezelfde houdingen voor in diens prent Het verzamelen van Manna (ca. 1530-1560), in een van zijn getekende ontwerpen voor een majolica schotel in Londen en in zijn tekening met het inschepen van de Griekse vloot in Parijs.[3] De relatie tussen de twee staande dromedarissen in Rotterdam en Londen en de met zekerheid aan Franco toegeschreven tekeningen is echter niet overtuigend. De dieren lijken op elkaar, maar er zijn enkele cruciale verschillen. In Franco’s tekeningen neemt de dromedaris een andere houding aan en heeft daarnaast aan de achterpoten twee gespleten hoeven in plaats van tenen. Dit was een veelvoorkomende vergissing; ook Baccio Bandinelli (1488-1560) en Maarten van Heemskerck (1498-1574) beeldden het dier met gespleten hoeven af.[4] De dromedaris, in de elfde eeuw in Europa geïntroduceerd, werd door zestiende-eeuwse kunstenaars vaak gebruikt als exotische stoffage en om de beschouwer erop te wijzen dat de gebeurtenis in het Midden-Oosten plaatsvond. Omdat het dier niet veel voorkwam in Italië, werden studies zelden naar een levend model gemaakt. Ook Franco had blijkbaar geen kennis van de correcte anatomie van het dier en beeldde zijn exemplaar met tenen én hoeven af. De Rotterdamse dromedaris daarentegen is wél correct uitgebeeld: we zien vier poten, alle met twee tenen en nagels. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat deze tekening een kopie is naar de tekening van Franco. Op het blad bevindt zich bovendien nog een abklatsch van een tekening van een staand rund, 180 graden gedraaid.

Noten

[1] British Museum, inv. 1946,0713.348 (kopie naar Franco); Gere/Pouncey 1983, nr. 151.  

[2] British Museum, inv. SL,5237.86 (Franco); Gere/Pouncey 1983, nr. 151 en 117.

[3] Bartsch XVI.119.4; exemplaar in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP-P-OB-39.052; Popham was de eerste die dit opmerkte, zie Popham 1927-1928, p. 22; British Museum, inv. 1860,0616.39 (Franco); Musée du Louvre, inv. 4954 recto (Franco); Lauder 2009, nr. 42.

[4] Oxford, Christ Church, inv. 0093 (Bandinelli); Lloyd 1969, pp. 373-374; Museum Boijmans Van Beuningen, inv. N 180 (Van Heemskerck).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker