:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Faun en nimf met twee putti

Faun en nimf met twee putti

Anoniem (in circa 1510-1525)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Faun en nimf met twee putti
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, doorgedrukt, onregelmatig afgesneden aan de bovenzijde
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 161 mm
Breedte 283 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Piero di Cosimo
Inventarisnummer I 458 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1510-1525
Watermerk geen (vH, 7P)
Inscripties 'Manner of Piero di Cosimo - Nympf + Satyr' (verso, #, potlood), '13' (idem, l.o., potlood), '52' (idem, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Piero di Cosimo ?); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doordrukken > Doorgedrukt > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Het thema van de rustende of slapende vrouw of nimf die belaagd wordt door een hitsige satyr was aan het eind van de vijftiende en het begin van de zestiende eeuw in heel Italië populair. Een houtsnede in het in 1499 verschenen boek Hypnerotomachia Poliphili wordt vaak beschouwd als de katalysator van deze iconografische traditie.[1] Variaties op het thema circuleerden in alle media, waaronder tekeningen, prenten en bronzen medailles.

Op de tekening in Rotterdam leunt de halfnaakte vrouw of nimf ontspannen op haar rechterzij. Haar aandacht wordt getrokken door twee putti die zich naast haar bevinden. De staande putto wijst met zijn linkerhand op zijn geslachtsdeel, maar wekt niet de indruk de vrouw te willen provoceren. Zij heeft eerder iets te vrezen van de grijnzende satyr die haar van rechts belaagt. Deze heeft zijn hand op haar schouder gelegd en een van zijn harige poten tussen haar voeten geplaatst. Toch kan de satyr de vrouw vooralsnog niet verontrusten. De op antieke leest geschoeide voorstelling heeft daardoor iets speels en luchtigs.

Sinds 1929 is aan deze tekening een hypothetische toeschrijving aan Piero di Cosimo (1462-1521) verbonden, waarbij de iconografie waarschijnlijk richtinggevend is geweest. Een vergelijking met Piero’s tekening Liggende vrouw in een landschap met twee naakte figuren laat echter zien dat diens tekenstijl veel krachtiger was.[2] Evenmin staat vast dat de hier besproken tekening in Florence ontstond, want het gebruik van schuine parallelle arceringen ter invulling van de neutrale achtergrond trof men vooral in Noord-Italië aan. Zoals Dennis Geronimus liet weten, vertoont de compositie overeenkomsten met de rond 1510 te dateren prent Slapende nimf met twee kinderen die door twee satyrs wordt belaagd van Benedetto Montagna (ca. 1480-1541).[3] Aangezien er geen tekeningen van deze kunstenaar bekend zijn, laat zich moeilijk inschatten of het Rotterdamse blad in diens nabije omgeving ontstond. De datering van de tekening valt ruwweg tussen 1510 en 1525.

Noten

[1] Meiss 1966.

[2] Londen, British Museum, inv. 1902,0822.6.

[3] Londen, British Museum, inv. 1845,0825.755; Hind 1938-1948, vol. V, p. 179, nr. 13. Schriftelijke mededeling van Dennis Geronimus, 04.08.2020.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker