:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De verzoeking van de heilige Antonius

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De verzoeking van de heilige Antonius
Materiaal en techniek Bruine, grijze, roze, okergele en witte olieverf, gevernist
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 162 mm
Breedte 241 mm
Makers Tekenaar: Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)
Inventarisnummer I 542 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1620
Watermerk Onbekend, doorzicht belemmerd door de verflaag (vH, 5P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, waarschijnlijk verworven in 1929-1930; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1515 (D. Tintoretto); Rossi 1999, p. 46 n. 25
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze compositiestudie maakt deel uit van een omvangrijke, homogene groep van meer dan honderd gelijksoortige olieverfschetsen. In 1907 kwam het gros daarvan - 90 bladen - in het British Museum terecht, opgenomen in een laat zeventiende-eeuws album.[1] De verzamelaar Franz Koenigs kocht rond 1929-1930 zes afzonderlijke tekeningen, waarvan er zich nu vier in Rotterdam bevinden en twee in Amsterdam.[2] Gezien de opeenvolgende inventarisnummers (I 542-545) is het waarschijnlijk dat het hierbij om een samenhangende reeks ging, hoewel de voorgeschiedenis helaas onbekend is.

Het rijke gebruik van chiaroscuro maakt dat deze compositiestudies van een uitzonderlijke picturale kwaliteit zijn. De enige reden waarom ze bij de tekeningen zijn ondergebracht, is hun uitvoering op papier, wat bij experimenten op deze schaal een goedkoper alternatief voor doek was. Deze schetstechniek is kenmerkend voor Domenico Tintoretto en werd kort daarna ook overgenomen en verder ontwikkeld door noordelijke kunstenaars als Jacob Jordaens (1593-1678) en Peter Paul Rubens (1577-1640), hoewel laatstgenoemde de voorkeur gaf aan panelen en grotere formaten, en ook meerdere kleuren gebruikte.

Waarschijnlijk werd bij onze tekening een stuk van de onderkant afgesneden en waren de figuren oorspronkelijk volledig weergegeven, zoals in de meeste tekeningen uit deze groep het geval is. Dit kan ook worden afgeleid uit het feit dat ons blad kleiner is. De verzoeking van de heilige Antonius komt als onderwerp het vaakst voor in deze groep. De heilige is doorgaans centraal in de compositie afgebeeld, omringd door naakte vrouwen die hem met hun lichaam of met geschenken proberen te verleiden en andere omstanders die daaraan meedoen of hem op een andere manier belagen.[3] Om een indruk te krijgen van hoe onze tekening er oorspronkelijk moet hebben uitgezien, kan het werk het best worden vergeleken met een van de Londense tekeningen waarin de heilige eveneens op een steen aan de linkerkant zit en met zijn armen op een tafel leunt terwijl hij reageert op de demonen om hem heen.[4] In beide tekeningen staat er direct achter hem een schimmige figuur met een kroon op het hoofd. Wanneer we ons blad vergelijken met een ander blad in Londen, waarin de heilige centraal in de compositie in een identieke pose is afgebeeld, maar met gevouwen handen, lijkt het aannemelijk dat er ook nog een stuk van de linkerkant is afgesneden.[5]

Noten

[1] Het zogenaamde Del Carpio-album, genoemd naar Don Gaspar Mendez de Haro y Guzmán, Marchese del Carpio, de Spaanse ambassadeur aan het pauselijk hof die vermeld wordt op de titelpagina, gedateerd 1682; Londen, British Museum, inv. 1907,0717.1 tot 90. Het album werd na de aankoop in 1907 uit elkaar gehaald en de tekeningen werden gerestaureerd (de vernislaag werd verwijderd) en afzonderlijk gemonteerd. Hoewel de op de titelpagina op naam van Jacopo Tintoretto stonden, en als zodanig gepubliceerd door Colvin (1910), werden ze kort daarna herkend als werken van diens zoon Domenico en alle 90 opgenomen in de lijst van diens werken in Tietze/Tietze-Conrat (1944), nr. 1526. Zie ook de vermeldingen bij inv. I 543 en I 545.

[2] Rijksmuseum, inv. RP-T-1964-81 en RP-T-1964-82; Amsterdam 1981, nrs. 147 en 360. Deze twee tekeningen zijn via een van de erfgenamen van de verzamelaar in het museum gekomen.

[3] Er is ook een samenhangende groep tekeningen van de heilige omringd door agressieve beesten en demonische figuren; British Museum, inv. 1907,0717.64 tot 73.

[4] British Museum, inv. 1907,0717.52, afmetingen: 253 x 295 mm.

[5] British Museum, inv. 1907,0717.58, afmetingen: 255 x 316 mm.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Tintoretto (Domenico Robusti)

Venetië 1560 - Venetië 1635

Bekijk het volledige profiel