:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Misdienaar met kaars

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Misdienaar met kaars
Materiaal en techniek Zwart en gekleurd krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 269 mm
Breedte 148 mm
Makers Toegeschreven aan: Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte)
Inventarisnummer I 56 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1590
Watermerk ?Lam/beest in een cirkel met iets erop (47 x 39 mm, op P3 van 6P, vH)
Inscripties ‘B.B.no: 3 [..]’ (verso, m.r., pen en inkt), ‘23’ (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a) inv. B.B. no: 3[..], M. Marignane (L.1848), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Nicolò Sagredo (1606-1676); Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'B.B. no: 3[..]' in dorso), Venetië; - ; Anon., Lyon, tot 1915-20; Marie Marignane Patissou (c. 1880-1925, L.1848), Parijs; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Jacopo Bassano); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 485; Parijs 1935, nr. 512; Rotterdam 1938-39, nr. 38; Amsterdam 1953, nr. T.3; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 116, pl. 86; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 485; Parijs 1935, nr. 512; Rotterdam 1938-39, nr. 38; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 152, pl. 142,2 (J. Bassano); Amsterdam 1953, nr. T.3; Arslan 1960, vol.1, p. 368 (J. of F. Bassano); Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 116, pl. 86; Gibbons 1977, p. 15 (naar J. Bassano); Fischer 2018, pp. 56-57 n. 6.
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

In 1651 kreeg doge Nicolò Sagredo (1606-1676) voor zijn verzameling rechtstreeks een groot deel van de tekeningen uit het atelier van de familie Bassano in zijn bezit.[1] Vanwege het kenmerkende opschrift ‘B.B. no.3’ (Lugt 2103a) dat op de achterzijde van dit blad is aangebracht, is bijna zeker dat de Rotterdamse tekening tot deze collectie behoorde. De twee letters staan voor Bottega Bassanese, de werkplaats van de familie Bassano. Vanaf de jaren zestig van de zestiende eeuw was Jacopo Bassano hoofd van dit familiebedrijf en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de originele composities, terwijl zijn zoons Francesco, Giambattista (1553-1613), Leandro (1557-1622) en Girolamo (1566-1621) tot ver in de zeventiende eeuw zijn ideeën bleven uitvoeren en kopiëren.[2] Omdat de familieleden zo nauw samenwerkten, is het moeilijk de verschillende handen van elkaar te onderscheiden.[3] Dit geldt niet alleen voor de schilderijen, maar ook voor de vele tekeningen die bewaard zijn gebleven, waaronder dit blad met een misdienaar.

De jongeman, op de rug gezien, draagt een rode toga met daaroverheen een wit superplie. Hij houdt een lange brandende kaars voor zich. De compositie is kundig opgezet in zwart en gekleurd krijt en voor het weergeven van de plooien in het koorhemd is gebruik gemaakt van de tint van het papier. De misdienaar komt voor op het schilderij De besnijdenis van Christus uit de voormalige collectie van de Hertog van Orléans. Het doek zelf is niet overgeleverd, maar de laatachttiende-eeuwse prent naar het schilderij geeft een duidelijk beeld van de compositie.[4] In de begeleidende tekst wordt Jacopo Bassano als vervaardiger genoemd. Op basis van de relatie met dit schilderij schreven ook Tietze en Tietze-Conrat (1944) de Rotterdamse tekening aan Jacopo toe. Arslan (1960) twijfelde aan deze toeschrijving en opperde Jacopo of Francesco als mogelijke maker, terwijl Gibbons (1977) de tekening bestempelde als een werk ‘naar Jacopo’.[5]

Tegenwoordig zijn er nog zeker vijf geschilderde kopieën van De besnijdenis van Christus bekend die waarschijnlijk gebaseerd zijn op de ricordo in Princeton, toegeschreven aan Francesco Bassano.[6] Het architectonische fragment op de achtergrond en de niet voltooide toga van de jongen doen vermoeden dat onze tekening een kopie is naar het doek en geen voorstudie. De ruimte linksonder lijkt leeggelaten omdat op deze plek in het schilderij een vrouw met kind is afgebeeld. Van deze figuren is ook een tekening bewaard gebleven, eveneens uit de Collectie Koenigs en nu in Moskou (I 55).[7] Net als de ricordo in Princeton, konden deze bladen in de werkplaats bij het vervaardigen van kopieën van De besnijdenis van Christus worden gebruikt. De krijttekeningen van Jacopo zijn over het algemeen losser en energieker, en doen meer schilderachtig aan, terwijl de meer beschrijvende en gecontroleerde studies, zoals deze, vrijwel altijd aan zijn zoon Francesco worden toegeschreven.[8] Het Rotterdamse blad is daarom zeer waarschijnlijk door de laatste gemaakt.

Noten

[1] De werken gingen later over naar zijn neef Zaccharia Sagredo. Deze hypothese komt van Rearick 1995, p. 132. Zie ook Lugt Online, L. 2103a.

[2] Corsato 2010, p. 41.

[3] Dit werd in 1775 al aangekaart door Giambattista Verci. Corsato 2010, p. 41.

[4] Londen, British Museum, inv. 1855,0609.431. Later schreven Lili Fröhlich-Bum en Enrica Pan dit werk toe aan Jacopo’s zoon Francesco. Frölich-Bum 1932, pp. 113-114; Pan 1992, p. 139.  

[5] Arslan 1960, vol. 1, p. 368. Gibbons 1977, p. 15.

[6] Rennes, Musée des Beaux-Arts, inv. 794.1.18; Parijs (Sotheby’s) 18.03.2010; New York (Christie’s) 21.01.2010; Altenburg, Lindenau Museum; Sofia, Nieuwe Bulgaarse Universiteit, Collectie Daneci. De ricordo is nu in Princeton, Princeton University Art Museum, inv. inv. X1948-1252.

[7] Moskou, Pushkin Museum, inv. I 55, met het Sagredo-nummer ‘B.B. no: 5’; Elen 1989, nr. 321; Moskou 1995-1996, nr. 122.

[8] Fischer 2018, p. 54.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte)

Bassano del Grappa circa 1510 - Venetië 1592

Bekijk het volledige profiel