:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met gevleugelde putto en Christuskind

Studieblad met gevleugelde putto en Christuskind

Kopie naar: Correggio (Antonio Allegri) (in circa 1512-1544)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met gevleugelde putto en Christuskind
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 242 mm
Breedte 237 mm
Makers Kopie naar: Correggio (Antonio Allegri)
Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Giovanni Antonio Sogliani
Vroegere toeschrijving: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 15 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1512-1544
Watermerk geen / none (vV, 6P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst ‘chevalier’ J.W.J Wicar (1762-1834, L.2568, volgens Woodburn uit deze collectie), Lille/Rome; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, cat. Londen 1836b, zevende tentoonstelling, nr. 75 (Fra Bartolommeo); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-30 (Sogliani); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Londen 1836, tent. 7, nr. 75 (Fra Bartolommeo); Rotterdam 1997-1998
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 2723D (Sogliani); Shearman 1965, vol. 2, p. 382; Byam Shaw 1983, p. 29 n. 6, onder nr. 21
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

In de zevende tentoonstelling die Samuel Woodburn in 1836 samenstelde van tekeningen uit de Lawrence Collectie schreef hij dit werk toe aan Fra Bartolommeo (1472‑1517).[1] In 1938 nam Berenson het studieblad op in de lijst met werken van Giovanni Antonio Sogliani (1492‑1544).[2] Geen van beide toeschrijvingen zijn echter erg aannemelijk. Zoals ook Woodburn al opmerkte, is de figuur links gerelateerd aan een schilderij van Correggio (ca. 1489‑1534), Venus met Mercurius en Cupido in Londen.[3] Dat werk wordt rond 1524 gedateerd en is bekend van vele kopieën. Shearman herkende de figuur rechts[4] als een kopie van een tekening in Parijs[5] door Andrea del Sarto (1486-1530) voor het schilderij De Heilige Familie van Barberini in Rome,[6] dat hij kort na 1524 dateerde. Volgens Byam Shaw kan de tekening vrijwel rond dezelfde tijd als Del Sarto's studie zijn gemaakt,[7] maar de huidige auteur acht een datering in de tweede helft van de eeuw aannemelijker, zoals Carel van Tuyll van Serooskerken in 2019 opperde.[8] Wellicht is de tekening het werk van een Florentijns kunstenaar, afgaand op de stijl die doet denken aan tekeningen van Francesco Morandini (1544‑1579), ook bekend als il Poppi.

Noten

[1] Londen 1836, nr. 75.

[2] Berenson 1938, nr. 2723D

[3] National Gallery, inv. NG10.

[4] Shearman 1965, dl. 2, p. 382.

[5] Fondation Custodia, inv. 5253.

[6] Palazzo Barberini, inv. 2332.

[7] Byam Shaw 1983, p. 29 n. 6 onder nr. 21.

[8] Mondelinge mededeling van Carel van Tuyll van Serooskerken tijdens een expert meeting in het kader van het Boijmans‑Getty Paper Project, 10‑11.10.2019.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Correggio (Antonio Allegri)

Correggio circa 1489 - Correggio 1534

Bekijk het volledige profiel