:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor de geknielde kleine Johannes in 'De Alba Madonna'

Studie voor de geknielde kleine Johannes in 'De Alba Madonna'

Rafaël (Raffaello Sanzio) (in circa 1509-1511)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor de geknielde kleine Johannes in 'De Alba Madonna'
Materiaal en techniek Metaalstift, op wit geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 115 mm
Breedte 104 mm
Makers Tekenaar: Rafaël (Raffaello Sanzio)
Inventarisnummer I 110 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1509-1511
Watermerk geen (vV, 3P)
Inscripties '19' (m.b., pen in bruine inkt), '75' (r.b., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L1023a)
Herkomst Cavaliere Benvenuti, Florence; Groothertog van Toscane; Keizer Karl van Oostenrijk; Julius Licht, Berlijn/Wenen; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (toegeschreven aan Rafaël); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 632; Groningen 1949, nr. 41; Rotterdam 1952, nr. 92; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 61, pl. 46; Rotterdam 1997-1998; Londen 2004, nr. 95; Haarlem 2012, nr. 20; Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Externe tentoonstellingen Rafaël en zijn school (2012)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Passavant 1860, p. 428, nr. 160; Ruland 1876, pp. 68, XXV, 10; Fischel 1912, pp. 295, 299, nr. 7, ill.; Amsterdam 1934, nr. 632, ill.; Juynboll 1938, p. 20; Fischel 1939, p. 187, fig. IIIc; Fischel 1941, p. 367, nr. 355; Groningen 1949, nr. 41; Haverkamp Begemann 1952, nr. 92; Haverkamp Begemann 1957, nr. 39, ill.; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 61, pl. 46; Jaffé 1962, p. 233; Forlani Tempesti 1969, nr. 131; Oppé 1970, p. 80, fig. 142; Dussler 1971, p. 35; Wasserman 1978, pp. 58-60, fig. 22; Washington 1982-1983, p. 173, fig. 17; Knab/Mitsch/Oberhuber 1983, nr. 387, ill.; Joannides 1983, nr. 279; Londen 1983, p. 143; Elen 1993, p. 207; Parijs 1983-1984, p. 290; Elen 1995, onder nr. 47; Londen 2004, nr. 95, ill.; Collectieboek 2011, p. 151, ill.; Haarlem 2012, nr. 20, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Rafaël, 'De Alba Madonna', ca. 1510, olieverf op paneel (overgezet op doek), diameter 94.5 cm. Washington, National Gallery of Art (Andrew W. Mellon Collection). Foto National Gallery of Art, Washington

Deze kleine tekening is alom geaccepteerd als eigenhandig werk van Rafaël. Sinds het blad in 1860 door Passavant voor het eerst werd gepubliceerd, staat het op naam van deze kunstenaar. Het is de kleinste van drie bewaard gebleven voorstudies voor Rafaëls bekende tondo-schilderij De Alba Madonna, nu in Washington (afb.).[1] Op het schilderij is een zittende Maria in een landschap afgebeeld, leunend tegen een boomstronk, haar blik gefixeerd op het kruisje in de omhooggehouden hand van het naakte Christuskind op haar schoot. De kleine Johannes knielt voor hen. In de plooi van zijn kameelharen kleed bewaart hij pas geplukte bloemen. In zijn linkerhand houdt hij een eenvoudig houten kruisje dat in de tekening slechts summier met een lijntje is aangeduid. Rafaël concentreert zich in deze voorstudie op de figuur van de knielende Johannes; van Maria is alleen de rechterknie als uitgespaarde contour herkenbaar. Op het schilderij is te zien dat zij met haar rechterhand de schouder van Johannes aanraakt, terwijl het naakte Christuskind op haar schoot met uitgestrekte rechterarm het kruisje vastpakt, daarmee symbolisch zijn uiteindelijke lot - de passie - accepterend. Zowel in de tekening als op het schilderij kijkt Johannes op naar het handje van het serieus kijkende Christuskind.

In Lille bevindt zich een groot dubbelzijdig betekend blad, met op de recto een roodkrijtstudie van de gehele compositie en op de verso een studie van alleen de zittende Maria.[2] De compositiestudie toont Johannes, gehurkt en met op zijn schoot een lammetje dat hij met gestrekte armen aan het Christuskind lijkt aan te bieden. De rechterarm van het Christuskind is met pen in bruine inkt voltooid in de definitieve houding, maar hier ontbreekt het kruisje. De Rotterdamse figuurstudie staat dichter bij het schilderij en moet daarom later zijn vervaardigd dan de compositietekening in Lille. Wel verschilt deze in details van het schilderij, zoals de houding van de rechterhand van Johannes die hier een uiteinde van zijn kleed vasthoudt en in het schilderij gedeeltelijk verscholen is achter het rechterbeen van het Christuskind.

Opmerkelijk is dat Rafaël deze tekening niet in dezelfde techniek (rood krijt) uitvoerde als de compositiestudie en de detailstudie in Lille, maar in plaats daarvan met de tamelijk ouderwetse metaalstift. Het papier werd daartoe eerst geprepareerd met vochtig gemaakt beendermeel dat met een kwast werd aangebracht. Van Rafaël zijn verschillende tekeningen in deze techniek bekend. De nummers ‘19’ en ‘75’ middenboven en rechtsboven doen vermoeden dat het gaat om een blad uit een verloren gegaan tekeningenboekje, zoals het zogenaamde carnet rose.[3] Daarvan worden in andere musea acht losse blaadjes bewaard, met overeenkomstige afmetingen en nummering, en allemaal betekend met metaalstift op een roze grondering.[4] Het Rotterdamse blad is echter iets kleiner en de grondering is wit in plaats van roze, waardoor het niet zeker is of het ooit tot dat ene tekeningenboekje heeft behoord of tot een soortgelijk ander boekje.

Noten

[1] National Gallery of Art, Andrew W. Mellon Collection, inv. 1937.1.24; Londen 2004, nr. 93, ill. De opdracht voor het schilderij was mogelijk van paus Julius II Della Rovere. Het zou tijdens de Sacco di Roma (Plundering van Rome) in 1527 zijn geroofd uit de sacristie van de Sint-Pietersbasiliek.

[2] Musée des Beaux-Arts, inv. PL 456 (recto), 457 (verso); Londen 2004, nr. 94, ill.

[3] Fischel (1939). Diens hypothese is betwijfeld door Pouncey/Gere (1962), die er geen overtuigende materiële aanwijzingen voor zagen.

[4] Cleveland Museum of Art, inv. CMA 78.37; Lille, Musée des Beaux-Arts, inv. PL 436-438, 454/455, 479, 484; Londen, British Museum, inv. Pp. 172, 1866.7.14.79; Elen 1995, nr. 47, afb. 24; Londen 2004, nrs. 92, 96, 97.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Rafaël (Raffaello Sanzio)

Urbino 1483 - Rome 1520

Bekijk het volledige profiel