De verfijnde uitvoering, de fascinerende voorstelling en het ongewoon grote formaat maken dit blad tot een mijlpaal in de geschiedenis van de prentkunst. Niet voor niets is het de vroegste gravure die voluit gesigneerd is. De friesvormige compositie, vol beweging en geweld, doet denken aan reliëfs uit de klassieke oudheid. De anatomische belangstelling, met veel aandacht voor de spieren, is eveneens kenmerkend voor de kunst van de renaissance., De verfijnde uitvoering, de fascinerende voorstelling en het ongewoon grote formaat maken dit blad tot een mijlpaal in de geschiedenis van de prentkunst. Niet voor niets is het de vroegste gravure die voluit gesigneerd is. De friesvormige compositie, vol beweging en geweld, doet denken aan reliëfs uit de klassieke oudheid. De anatomische belangstelling, met veel aandacht voor de spieren, is eveneens kenmerkend voor de kunst van de renaissance.
Specificaties
Titel | Gevecht van naakte mannen |
---|---|
Materiaal en techniek | Gravure |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 397 mm Breedte 577 mm |
---|---|
Makers |
Graficus:
Antonio del Pollaiuolo
|
Inventarisnummer | DN 630/192 (PK) |
Credits | Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1923 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1470 - 1490 |
Verzamelaar | Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis |
Interne tentoonstellingen |
Tijdloze erotiek (2016) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Gravure
> Gegraveerd
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |