'Mon Premier Amour' is een van de grotere schilderijen van Man Ray uit de vroege jaren 50. Daarnaast is het ook een zeldzaam voorbeeld van geometrische abstractie in het oeuvre van deze kunstenaar. Het model van het schilderij is geïnspireerd op collages van gekleurd papier en airbrushschilderingen. Die laatste techniek gebruikte hij vooral in de periode tussen 1917 en 1920. De titel van het werk, vertaald 'Mijn eerste liefde', is waarschijnlijk een verwijzing naar deze techniek, die hij al vroeg in zijn carrière toepaste.
Specificaties
Titel | Mon premier amour (Mijn eerste liefde) |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 189 cm Breedte 219 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Man Ray
|
Inventarisnummer | 2797 (MK) |
Credits | Schenking Man Ray, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1952 |
Signatuur | rechtsonder: Mon premier amour Man Ray 1952 |
Inscripties | rechtsonder: Mon premier amour Man Ray 1952 |
Gerechthebbenden | © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2018 |
Herkomst | Collectie kunstenaar |
Tentoonstellingen | Man Ray, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 24.09.1971 – 07.11.1971, Parijs (Musée national d’art moderne) 07.01.1972 – 28.02.1972, Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art) 18.03.1972 – 07.05.1972 Man Ray, Inventionen und Interpretationen, Frankfurt (Frankfurter Kunstverein) 14.10.1979 – 23.12.1979, Bazel (Kunsthalle Basel) 20.01.1980 – 24.02.1980 Bilderstreit, Keulen (Museum Ludwig) 08.04.1989 – 02.07.1989 Man Ray, Antwerpen (Galerie Ronny van de Velde) 18.09.1994 – 18.12.1994 Man Ray, Londen (Serpentine Gallery) 18.01.1995 – 12.03.1995 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Binnenste Buiten. Museum Boijmans Van Beuningen op bezoek, Rotterdam (Kunsthal) 06.02.2010 – 16.05.2010 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017 |
Interne tentoonstellingen |
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013) Collectie - surrealisme (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) Man Ray (2018) Dal nulla al sogno (2018) Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) Only the Marvelous is Beautiful (2022) A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | R. Hammacher-Van den Brande, A. Jouffroy, A. Schwarz, Man Ray, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Parijs (Centre Georges Pompidou), Humlebaek (Louisiana Museum of Modern Art), Rotterdam 1971, pp. 15, 123, cat.nr. 44 R. Penrose, Man Ray, Londen 1975, pp. 178-179, afb. 119 A. Schwarz, Man Ray: The Rigour of Imagination, New York 1977, p. 124, afb. 207 Man Ray, J. Man Ray, M.A. Foresta, Self Portrait, Londen 1988, p. 203 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 82 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
In het najaar van 1971 organiseert Renilde Hammacher-Van den Brande, destijds hoofdconservator moderne kunst van Museum Boijmans Van Beuningen, de eerste overzichtstentoonstelling van Man Ray in Nederland.[1] In totaal worden 287 werken getoond, variërend van schilderijen, collages, tekeningen, aquarellen, gouaches, objecten en rayografieën tot cliché verres, boeken en grafiek. De tentoonstelling geeft daarmee een indruk van de veelzijdigheid van het oeuvre. In de catalogus die bij de expositie verschijnt, typeert Hammacher de kunstenaar als volgt: ‘Man Ray is één van de stoutmoedigste baanbrekers van de kunst van onze tijd’.[2]
In het museumarchief bevindt zich een uitgebreide briefwisseling rond de tentoonstelling tussen conservator en kunstenaar.[3] Over en weer wordt in het Frans gecorrespondeerd over bruiklenen, kunsttransporten en geldzaken. Na afloop van de tentoonstelling schrijft Hammacher aan Man Ray: ‘Ik heb mijn directeur [J.C. Ebbinge Wubben] laten weten dat u eventueel bereid bent om uw grote doek “Mon Premier Amour” aan het museum te schenken. Uw voornemen heeft hem zeer getroffen. Uw schenking wordt in dank aanvaard. Dit belangrijke werk zal een ereplaats krijgen in de nieuwe vleugel van het museum, die volgend jaar geopend wordt’.[4]
Mon premier amour is een zeldzaam geometrisch abstract doek in het oeuvre van de kunstenaar, met kleurige vlakken die als een collage over elkaar heen vallen. De titel verwijst naar een uitspraak van Man Ray: ‘Na allerlei soorten werk te hebben verricht ben ik weer terug bij mijn eerste liefde, de schilderkunst, en ik ben haar trouw gebleven’.[5] Twee technieken waar de kunstenaar al ruime ervaring mee heeft vinden hun weerslag in dit werk: collage en aerografie. Al in zijn vroegste werken past Man Ray de collagetechniek toe. Een goed voorbeeld is de serie Revolving Doors (1916-1917) die bestaat uit stukken papier bevestigd op een papieren ondergrond. In dezelfde periode experimenteert hij met aerografie: het opbrengen van kleur met behulp van een op basis van lucht werkende verfspuit om een zacht fotografisch effect te krijgen (zie ook The Rope Dancer Accompanies Herself with Her Shadows).[6] In het olieverfschilderij Mon premier amour is de kleur aangebracht met een spuit die normaliter dient ter verdelging van insecten, waarna Man Ray de verf met een paletmes gladstreek.[7]
Het gelijknamige werk op papier in de museumcollectie is een voorstudie voor het olieverfschilderij. Aansluitend op de genereuze gift van Man Ray schrijft Hammacher aan de kunstenaar dat het museum graag meer werk wil aanschaffen, in het bijzonder ‘De collage “Mon premier amour” [sic], die zo prachtig samengaat met het grote schilderij’.[8] Man Rays antwoord is positief. Nog hetzelfde jaar, 1972, wordt de aankoop gedaan.
Noten
[1] De tentoonstelling is na Rotterdam, ook te zien in het Musée nationale d’Art moderne, Parijs (januari-februari 1972) en in het Lousiana Museum of Modern Art, Humlebaek, Denemarken (maart-april 1972).
[2] Rotterdam/Parijs/Humlebaek 1971-1972, p. 5.
[3] Archief MBVB, objectmap Man Ray, Mon premier amour.
[4] Brief van 18 november 1971.
[5] Bourgeade 1972, p. 137.
[6] Schwarz 1980, p. 43.
[7] Schwarz 1980, p. 131.
[8] Brief van Renilde Hammacher-Van den Brande aan Man Ray, d.d. 18 november 1972, archief MBVB, objectmap Man Ray, Mon premier amour.
Alles over de maker
Man Ray
Philadelphia 1890 - Parijs 1976
De Amerikaanse kunstenaar Emmanuel Radnitzky, die zichzelf Man Ray zou gaan noemen, startte zijn carrière als graveur en reclameontwerper. In New York maakte...
Bekijk het volledige profiel