:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Braziliaans landschap met het offer van Manoah

Braziliaans landschap met het offer van Manoah

Frans Post (in 1648)

Vraag maar raak

  • Julian vroeg

    In 1644 was Johan Maurits al weer vetrokken naar Europa. Wat deed Post nog in Nederlands-Brazilië en hoe werd zijn werk/leven beïnvloed door de Portugese opstand?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Julian, Het schilderij is 1648 gedateerd maar toen was Post alweer terug in Haarlem. Met Johan Maurits keerde hij in 1644 terug naar Nederland. Wel bleef hij op basis van zijn tekeningen uit Brazilië zijn hele leven Braziliaanse thema’s schilderen. Voor zover we weten kunnen we geen invloed zien van de Portugese opstand. Mocht je nog meer willen weten, kun je wellicht deze boeken uit onze bibliotheek raadplegen (bibliotheek@boijmans.nl): Frans Post in Brazil (Exemplaarnummer A.2015/0262 Plaatscode Tijds.Burlington (1942)); Frans Post (1612-1680): Maler des verlorenen Paradieses = painter of paradise lost = pintor do paraíso perdido (Exemplaarnummer T.2006/405 Plaatscode 78/2/C/060). Groet, Friso en Xin.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Post situeert hier een bijbelse offerscène in een Braziliaans landschap. Hij verbleef destijds enkele jaren in het gevolg van prins Johan Maurits van Nassau in Brazilië. Daar legde hij in tekeningen en schilderijen de inheemse flora en fauna vast. Op dit schilderij zien we ook Zuid-Amerikaanse planten en bomen en een gordeldier.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Braziliaans landschap met het offer van Manoah
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 167 cm
Hoogte 193 cm
Makers Schilder: Frans Post
Inventarisnummer 1693 (OK)
Credits Aankoop 1935
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1935
Vervaardigingsdatum in 1648
Signatuur datering : op de stam van de boom op de voorgrond links ; F.Post 3.27.1648 signatuur: op de stam van de boom op de voorgrond links; # * F.Post 3.27.1648
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Frans Post. Dieren in Brazilie (2016)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur R.C. Smith, 'The Brazilian Landscapes of Frans Post,' Art Quarterly 1 (1938), pp. 238-267, esp. pp. 254 (fig. 13), 258 en 262, nr. 11; exh. cat. Maurits de Braziliaan, Den Haag (Mauritshuis) 1953, nr. 17; Museum Boymans-van Beuinngen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 105; J. de Sousa-Leão, Frans Post. 1612-1680, Amsterdam 1973, p. 63, nr. 9; A. Blankert et al., exh. cat. Gods, saints and heroes: Dutch painting in the age of Rembrandt, Washington (National Gallery of Art), Detroit (Institute of Arts) & Amsterdam (Rijksmuseum) 1980, pp. 266-267, nr. 77; Agenda Museum Boijmans van Beuningen 1985 (EN ROUTE), afb. 24; A. Chong, ‘Ruins of the Cathedral of Olinda, Brazil, 1662,’ in P.C. Sutton, Masters of the 17th-century Dutch landscape painting, Boston 1988, pp. 415-416; J. Giltaij, Hondertvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 153; K. Schmidt-Loske & K. Wettengl, ‘Framing the frame: Frans Post’s View of Olinda, Brazil (1662),’ The Rijksmuseum Bulletin 68, 2 (2020), pp. 101-125, op pp. 120-121.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Frans Post

Haarlem 1612 - Haarlem 1680

Bekijk het volledige profiel