:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Aankomst op een heksensabbat

Aankomst op een heksensabbat

Toegeschreven aan: Jacques de Lajoue (in circa 1750-1760)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

‘Weet u dan wie de kunstenaar is?’ wordt mij achter in de veilingzaal gevraagd na de succesvolle bieding op deze als anoniem Frans gecatalogiseerde tekening, die nogal wat belangstelling trekt. ‘Geen idee, maar ik heb het gevoel dat de onderbieder het me straks gaat vertellen’, antwoord ik, als ik zie wie het volgende kavel met de pendanttekening koopt, een even groot blad met een soortgelijke hekserijvoorstelling van dezelfde kunstenaarshand. Later die dag word ik inderdaad benaderd door een Parijse kunsthandelaar, vergezeld van de verzamelaar voor wie hij heeft geboden. Zij zijn erg teleurgesteld dat de eerste tekening aan hun neus is voorbijgegaan en nieuwsgierig waarom Museum Boijmans Van Beuningen hem heeft aangekocht. Dat is omdat deze ‘kapitale’ tekening in technische en artistieke zin meesterlijk is uitgevoerd, met een intrigerende thematiek, goed passend in onze rijke collectie Franse achttiende-eeuwse tekenkunst. Dat de kunstenaar onbekend is, doet daar niets aan af. Integendeel: het is een uitdaging om daar alsnog achter te komen en het is een feit dat, wanneer de tekening wel toegeschreven was geweest, er veel hoger zou zijn geboden. Ik word voorgesteld aan Eunice Williams, een bekende Amerikaanse deskundige op het gebied van de Franse tekenkunst, die beide tekeningen beschouwt als werk van Antoine-François de Saint-Aubert. Deze toeschrijving kan mij echter niet overtuigen op basis van het beperkte vergelijkingsmateriaal. Voortgezet onderzoek levert hopelijk meer inzicht op. De identiteit van de tekenaar van deze macabere nachtelijke voorstelling blijft dus voorlopig onzeker.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Aankomst op een heksensabbat
Materiaal en techniek Rood krijt, lichtrood gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 270 mm
Breedte 440 mm
Makers Toegeschreven aan: Jacques de Lajoue
Vroegere toeschrijving: Claude Gillot
Inventarisnummer MB 2010/T 2 (PK)
Credits Aankoop 2010
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2010
Vervaardigingsdatum in circa 1750-1760
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Jacques de Lajoue

Parijs 1687 - Parijs 1761

Bekijk het volledige profiel