:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Elisa en het wonder van de olie van de weduwe van de profeet

Elisa en het wonder van de olie van de weduwe van de profeet

Pieter de Jode (I) (in circa 1600-1630)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Elisa en het wonder van de olie van de weduwe van de profeet
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt , bruin gewassen, doorgegriffeld, kaderlijnen in zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 184 mm
Breedte 279 mm
Makers Tekenaar: Pieter de Jode (I)
Inventarisnummer MB 2009/T 28 (PK)
Credits Aankoop 2009
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2009
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1630
Signatuur geen
Watermerk crescent, possibly surmounted by a small star or flower (near the centre, on P4 from the top; vV, 7P), somewhat similar to Heawood 849 (Venice, 1550). [AE]
Conditie doorslag van de inkt, lijmresten
Inscripties 'FH [ineen] / N196' (verso, linksonder, in zwart krijt), 'No 426' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), '350' en (ondersteboven) '3' (verso, midden, in potlood of zwart krijt)
Merkteken C.P. van Eeghen (niet in Lugt online)
Tentoonstellingen Amsterdam 1958b, no. 45; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 7); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 104; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VII, Prenten & Tekeningen (2010)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 2009; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit blad is het laatste uit een reeks van vier tekeningen die De geschiedenis van Elisa tot onderwerp hebben en door Nicolaes Rijckmans in prent gebracht werden.1 Voor Elisa knielt de weduwe van een godvruchtige profeet, die hem vertelt dat schuldeisers dreigen haar kinderen mee te nemen. Elisa zegt dat zij samen met haar zonen alle lege vaten moet gaan halen die zij vinden kan, om ze te vullen met een onuitputtelijk kruikje olie in haar huis. Met deze op wonderbaarlijke wijze verkregen voorraad olie kan zij haar schulden afbetalen (2 Kon. 4:1-7).

De eerste tekening uit deze serie – die twee scènes toont, namelijk de hemelvaart van Elia en Elisa scheidt het water van de Jordaan met de mantel van Elia (2 Kon. 2:11-14) – werd in 1992 in New York geveild.2 De tweede en derde tekening, Elisa reinigt het water van Jericho (2 Kon. 2:19-22) en Elisa vervloekt de kinderen van Bethel (2 Kon. 2:23-24) bevinden zich in Brussel.3 Al in 1833, bij de veiling van de collectie Jacob de Vos in Amsterdam, waren nog maar drie van de vier tekeningen bij elkaar.

In de besproken tekening is het clair-obscur fraai en doeltreffend, zoals bijvoorbeeld de uitgestoken linkerhand van de weduwe, die mede door de schaduw op haar mantel schijnbaar naar voren komt.

Pieter de Jode de Oude moet veel ontwerpen voor prenten hebben getekend.4 Toch kunnen slechts weinige van zijn tekeningen direct met prenten in verband gebracht worden. Naast zijn voortekeningen voor de prentenserie De geschiedenis van Jefta (zie inv. nrs. MB 1714 en MB 1733), kennen we nog enkele andere voorbeelden.5 Vaak is echter niet met zekerheid te zeggen of  tekeningen van Pieter de Jode als prentenontwerpen bedoeld zijn en blijft het bij hypothesen.6

Noten

1 Hollstein XX, p. 201, nrs. 7-10; In Hollstein IX, p. 209 ten onrechte als de profeet Elia (nr. 75-86: ‘12 plates: Scenes from the Old Testament, including 4 plates: The History of the Prophet Eliah’).

2 New York, Christie 15 januari 1992, nr. 132.

3 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, De Grez 1913, nrs. 1938-1939.

4 Schapelhouman 1987, p. 60; Hollstein IX, p. 209, geeft een lijst van gravures naar ontwerp van Pieter de Jode.

5 Een tekening met een portret van Teresa van Avila werd door Cornelis Galle gegraveerd, zie Schapelhouman 1987, pp. 60-61, nr. 38. In Londen, The British Museum bevindt zich een tekening van Elisabeth van Hongarije die J.B. Barbé in prent bracht, zie Hind 1923, p. 109, nr. 1. Een tekening met Het offer van Abraham in Dresden werd door Egbert van Panderen gegraveerd, zie Dittrich 1968, pp. 116-118.

6 Zie Schapelhouman 1987, nrs. 41, 42, 43, 44, 47 (alle vijf als mogelijke ontwerpen voor gravures); Boon 1992, p. 232, nr. 129 (Het Laatste Avondmaal, vermoedelijk een ontwerptekening voor een gravure). In Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, bevindt zich een tekening met Heilige knielend voor een altaar (De Grez 1913, nr. 1940), die is doorgriffeld, mogelijk ten behoeve van een gravure.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter de Jode (I)

Antwerpen 1573 - Antwerpen 1634

Bekijk het volledige profiel