Dankzij de van oorsprong Amerikaanse kunstenaar Whistler en zijn zwager Francis Seymour Haden kende de prentkunst in de tweede helft van de negentiende eeuw in Engeland een enorme opbloei. Met Rembrandt als grote voorbeeld zorgden zij voor een vernieuwing van vooral de etskunst. Hun vlotte en open opgezette etsen met een schetsmatig karakter tonen meestal landschappen of stadsgezichten, zoals hier de bedrijvigheid aan de Theems in Londen. Deze nieuwe Engelse grafiek werd al verzameld door de 'grondleggers' van het Prentenkabinet in het Museum Boijmans Van Beuningen, Domela Nieuwenhuis en Bierens de Haan, en is sindsdien een belangrijk aandachtsgebied gebleven.
Specificaties
Titel | Black Lion Wharf |
---|---|
Materiaal en techniek | Ets |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 150 mm Breedte 223 mm |
---|---|
Makers |
Graficus:
James Abbott McNeill Whistler
|
Inventarisnummer | BdH 23174 (PK) |
Credits | Uit de nalatenschap van Dr. J.C.J. Bierens de Haan, 1951 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1951 |
Vervaardigingsdatum | in 1859 |
Verzamelaar | Dr. J.C.J. Bierens de Haan |
Interne tentoonstellingen |
TEFAF - Collecting Collectors (2016) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Ets
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |