:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Projecten Zuid.

Bekijk hier de verschillende kunstprojecten die in de afgelopen tijd op Zuid. Boijmans Van Beuningen hebben plaatsgevonden. Heb je vragen of wil je meer weten over een project? Neem dan contact met ons op!

G.C. Heemskerk & Shani Leseman

#Commission 2024
Kunstenaars G.C. Heemskerk en Shani Leseman strijken neer op Zuid. Hun werk gaat over (onze relatie met) magie, rituelen, en niet-menselijk leven. Ze werken vaak samen: met elkaar en met anderen. Bij Zuid. Boijmans Van Beuningen geven ze vervolg aan een project wat ze al eerder zijn begonnen. Een project voor én met duiven. 

Duiven en mensen leven al duizenden jaren samen. Je zou kunnen zeggen dat de mens en de duif elkaar hebben gevormd. Duiven bemestten onze gewassen en hielpen ons met het brengen van goed en slecht nieuws. Ook in de kunst is de duif veel terug te vinden. Het is een belangrijk symbool geworden voor het uitbeelden van vrede, liefde, hoop of voor de heilige geest en heeft hiermee de kunst een grote dienst verleend.

Wat zou de kunst terug kunnen doen voor de duif? De mens heeft zich inmiddels op veel plekken zo ontwikkeld dat we de duiven niet meer nodig hebben. We zijn vergeten hoe duiven onderdeel zijn van onze geschiedenis. De tamme duiven zijn verwilderd geraakt en leven nu als straatdieren in de stad. Op zoek naar eten dat wij als afval op straat gooien. Hun leven is zwaar en niet zonder stress of pijn. 

Heemskerk en Leseman zijn de winnaars van de Open Call 2024. Van oktober 2024 tot januari 2025 gaan ze op zoek naar duiven op Rotterdam-Zuid, maar ook in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Ze benaderen de duiven niet langer als symbool, maar als individuen en misschien zelfs als makers van kunst. Vanuit de collectie en met het oog op het welzijn van de duif onderzoeken ze op wat voor manieren kunst kan bijdragen aan het leven van de duif.

Harm Goslink Kuiper

#Commission 2024
Harm Goslink Kuiper is kunstenaar, schilder, muzikant, componist, ontwerper, kinderboekenillustrator én instrumentenbouwer. Met zijn muziek, zijn kunstige zelfgebouwde Verbeelde Gitaren en andere instrumenten én met zijn schilderijen, vazen en lampen creëert hij zijn eigen Goslink-universum: een speelse en vrije wereld waarin alles lijkt om te vallen maar toch blijft staan.


Bij zijn speurtocht in de collectie was Goslink direct geraakt door de gravure Jubal en zijn muziekinstrumenten’ van Hans Sadeler uit 1583: een voor Goslink herkenbare, rommelige atelier-setting. Jubal, een bijbels figuur, wordt gezien als de vader van alle muzikanten en uitvinders van muziekinstrumenten. In de zomer van 2024 heeft Goslink Jubals instrumentbouw-atelier tot leven gewekt, en nagebouwd op ware grootte. Dit was het startschot voor zijn onderzoek. 

Ignace Cami

#Commission 2024
Ignace Cami (1986, België) is een interdisciplinair kunstenaar die oude dingen nieuw leven inblaast. Hij zoekt naar alledaagse zaken die door het verstrijken van de tijd losgekoppeld zijn geraakt en creëert manieren waarop ze in het heden opnieuw verbinding kunnen maken. Daarbij spelen in het bijzonder taal, geheugen en verhalen een centrale rol. Door op speelse wijze te experimenteren met verschillende vormen van cultureel erfgoed, getuigt Cami’s praktijk van zijn karakteristieke generositeit, waarbij mensen vaak worden uitgenodigd om te communiceren of deel te nemen. 

A Place at the Table vertrekt vanuit een object uit de collectie van het museum: een kleine middeleeuwse drinkkruik versierd met een gezicht en een puntige neus, die op een schilderij van de 16de-eeuwse kunstenaar Pieter Aertsen als een levend wezen een eigen kruk heeft gekregen aan de eettafel. Aan de hand van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, een serie workshops, technologische experimenten en probeersels trekt Cami deze vorm van inclusie door en vraagt zich af hoe deze kruiken er in onze huidige samenleving zouden kunnen uitzien.

Bij Zuid. Boijmans Van Beuningen krijgen kunstenaars en collectieven opdrachten om werk te maken dat nieuwe verbindingen zoekt tussen kunst, erfgoed en lokale gemeenschappen. Kunstenaars worden uitgenodigd om samenwerkingen aan te gaan met bewoners, kinderen en organisaties in de wijk. De projecten zijn participatief en gebaseerd op ideeën rondom collectief leren en social practices. 

Yi-Fei Chen

#Fellowship 2024
Yi-Fei Chen is een veelzijdige kunstenaar en ontwerper die in haar fellowship op Zuid onderzoekt hoe objecten mensen kunnen versterken door psychologie, creatief denken en zelfexpressie te combineren. Ze begeleidt deelnemers bij het ontwerpen van hun eigen gepersonaliseerde objecten, waardoor ze niet alleen hun creativiteit kunnen uiten, maar ook nieuwe perspectieven op zichzelf kunnen verkennen. Chen zal daarnaast haar eerdere thema van tranen voortzetten en een nieuw werk ontwikkelen dat gerelateerd is aan Tear Gun, haar kunstwerk dat in 2022 door het museum werd verworven.

Tijdens de Dutch Design Week van 2016 presenteerde ze Tear Gun, een object ontworpen om echte tranen te verzamelen en te bevriezen. Chen ontwierp dit symbolische kunstwerk om haar persoonlijke uitdaging te illustreren bij het uiten van haar gedachten en gevoelens.

Yi-Fei Chen
Foto: Ronald Smits, designer Yi Fei Chen en Design Academy Eindhoven. Yi-Fei Chen, 'Tear Gun' (2016).
Photo: Ronald Smits, designer Yi Fei Chen and Design Academy Eindhoven. Yi-Fei Chen, 'Tear Gun' (2016).
Photo: Ronald Smits, designer Yi Fei Chen and Design Academy Eindhoven. Yi-Fei Chen, 'Tear Gun' (2016).
Yi-Fei Chen, 'Tear Gun' (2016). Photo: Jian-Da Huang
Yi-Fei Chen, 'Tear Gun' (2016). Photo: Jian-Da Huang

Aan tafel

#Hosted 2024
Met wie zit jij aan de eettafel en wat eet je dan het liefst? Welke verhalen worden er bij jou aan tafel gedeeld en welke geluiden en geuren horen daar dan bij? Beeldend kunstenaar Malou Sumah doet onderzoek naar de eettafel als ontmoetingsplek en nodigt hiervoor verschillende buren van Boijmans uit om samen met haar aan tafel te gaan en met haar mee te werken aan een gezamenlijk textielwerk.

Het werk van Malou Sumah is geworteld in erfgoed en familieverhalen. Ze transformeert textiel en alledaagse objecten in dragers van nieuwe verhalen waarmee ze heden en verleden met elkaar verbindt. Malou Sumah is in april en mei met haar project Aan tafel te gast bij Zuid. Boijmans Van Beuningen.

Aan tafel
Beeld: Malou Sumah

Cihad Caner

#Fellowship 2023
Kunstenaar Cihad Caner maakte in 2023 de film '(Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972 or guest, host, ghost-ti' als onderdeel van zijn tijd aan de Rijksakademie in Amsterdam. Voor dit werk ging Caner op zoek naar sporen van de rellen meer dan 50 jaar geleden in de Afrikaanderwijk die deels ook plaats hadden om de hoek van De Hillevliet. De film is geen exacte vertelling van dit verhaal, maar bevraagt juist hoe we herinneren, de subjectiviteit hiervan en het collectieve geheugen. Voor deze film werkte Caner deels ook samen met Zuid voor een serie workshops op scholen in Rotterdam-Zuid. Als onderdeel van zijn Fellowship wordt dit werk nu verder gezet, en wordt er ook breder gekeken dan enkel de geschiedenis van de rellen in 1972. Dit onderzoek zal gepresenteerd worden tijdens een publiek programma aan het einde van het jaar. 

Cihad Caner
Beeld: Denzel Feurich

Kenny Gomes

#Fellowship 2023
De Rotterdamse woordkunstenaar Kenny Gomes is op zoektocht in de collectie Boijmans Van Beuningen naar objecten die vertellen over het transgenerationeel trauma van het Kaapverdiaanse slavernij- en koloniale verleden. Hij haakt hiermee aan op het doorlopend onderzoeksproject 'Unpacking Boijmans. Het koloniale verleden en de collectie'. De collectiestukken verrijken zijn woordkunst en inspireren deelnemers van workshops die hij op Zuid. Boijmans Van Beuningen zal organiseren. Dit alles vormt een queeste naar manieren om transgenerationeel trauma te verwerken.   

Kenny Gomes
Foto door: Denzel Feurich

Metincan Güzel

#Commission 2023
Voor dit project onderzoekt kunstenaar Metincan Güzel winkelinterieurs in Rotterdam-Zuid, wiens eigenaren veelal vanuit Turkije naar Nederland zijn gemigreerd. Metincan bekijkt deze interieurs als een verbeelding van de Turkse diaspora. Bepaalde elementen in de ruimtes creëren een magische omgeving die je meenemen naar een andere tijd en plaats. 
 

Het project heeft als doel de bewuste en onbewuste kennis van de Turkse diaspora te onthullen door het nabootsen van denkbeeldige ruimtes. Metincan merkte namelijk een theatrale gelijkenis in de manier waarop de interieurs worden samengesteld door de winkeliers: ze creëren podia die zowel het hier als het daar oproepen.  

De kennis die is opgedaan in het onderzoekonthult nieuwe perspectieven op politieke vraagstukken die komen kijken bij de diaspora. Een voorbeeld hiervan is het idee van jezelf thuis voelen en tegelijkertijd jezelf ontheemd voelen. Metincan opent met zijn werk een discussie over wat lokale kennis, artistieke productie en theatraliteit in deze context kunnen betekenen en biedt aan deze praktijken mogelijkheden om erkenning te krijgen binnen het culturele werkveld.

Metincan Güzel
Melis Tezkan

Cindy Horst, Daria Pugachova, Diala Brisly en Khalid Shatta

#Hosted*
Vier kunstenaars, die allen een persoonlijke ervaring hebben met oorlog en onderdrukking, komen gedurende twee maanden bij elkaar in Rotterdam om te onderzoeken hoe kunst nieuwe manieren mogelijk kan maken om ervaringen van conflict en onderdrukking over te brengen. 
De residentie wordt afgesloten met een festivalweek waarbij het werk van de kunstenaars onder andere te zien zal zijn bij Zuid. Boijmans Van Beuningen. Meer informatie hierover volgt later. 

*Deze residentie is georganiseerd door PRIO als onderdeel van het INSPIRE-project en wordt ondersteund door het Goethe-Institut, Verhalenhuis Belvedere en Zuid. Boijmans Van Beuningen.

Lees meer over de residentie
Cindy Horst, Daria Pugachova, Diala Brisly en Khalid Shatta
Beeld: Diala Brisly

Quentley Barbara

#Commission 2023
Beeldend kunstenaar Quentley Barbara maakt enorme kartonnen sculpturen van de mensen die een belangrijke rol spelen in zijn leven, met als doel hun verhalen te delen om anderen te inspireren en om de geportretteerden te motiveren en te ondersteunen. Hij gebruikt karton en ducttape om zijn werk te maken en laat vaak bewust imperfecties achter, omdat dit menselijke eigenschappen weerspiegelt. Momenteel werkt hij aan een portret van zijn goede vriend Johainel, die hij leerde kennen op Curaçao, waar ze beide geboren zijn. Ze verhuisden samen naar Nederland om te studeren en zaten naast elkaar in het vliegtuig. In Nederland werd Johainel ziek en werd hij gediagnosticeerd met MS; een ernstige aandoening die het zenuwstelsel aantast en waarvoor geen medicijn bestaat. Jaren geleden beloofde Quentley al aan zijn vriend dat hij een portret van hem zou maken. Met het werk wil hij zijn kracht laten zien, zijn verhaal vertellen, hem eren en hem steun bieden.   

Lees meer over dit project
Quentley Barbara
Beeld: Mark Bolk

Lotte Wieringa

#Fellowship 2023
Beeldend kunstenaar Lotte Wieringa onderzoekt in Deframing the Painting Frame hoe ze de traditionele schilderijlijst letterlijk uit zijn historische kader kan trekken door met andere mogelijke vormen te experimenteren. Het project wordt een groot vormenexperiment waarvan de uitkomst nog onbekend is. De oude schilderijlijsten en kunstwerken uit de Boijmans collectie zijn de rode draad binnen dit onderzoek.

Lotte's doel is om de schilderijlijst te onderzoeken als medium voor communicatie met de toeschouwer, hoe kan de lijst het beeldend narratief oprekken? Ze onderzoekt hiermee een nieuwe 'taal' binnen haar kunstenaarspraktijk. De lijst wordt onderzocht als de schakel tussen het schilderij en de ruimte waarin het schilderij gepresenteerd en gezien wordt. Voor de vervaardiging van de nieuwe lijsten gebruikt Lotte hedendaags gereedschap. Met een 3D-printer en digitale tekenprogramma's brengt Lotte de handarbeid van iemand die vele eeuwen geleden heeft geleefd opnieuw tot leven. 

Lotte Wieringa
Beeld: Lotte Wieringa

Gemma Medina Estupiñán en Alessandra Saviotti

#Fellowship 2023
Gemma Medina Estupiñán en Alessandra Saviotti van Arte Útil zijn benieuwd om te weten hoe het voelt om iets te geven/krijgen. Dit kan een cadeau zijn, maar je kan natuurlijk ook tijd geven of iemand vragen om je te helpen die iets kan wat jij niet kan. Gemma en Alessandra werken al samen sinds 2012 en zijn zeer geïnteresseerd in andere vormen van samen te leren en werken. Eén onderdeel van hun werk is het digitale archief, wat is opgezet door de kunstenaar Tania Bruguera naar aanleiding van haar tentoonstelling ‘Het museum van Arte Útil' (2012) bij het Van Abbemuseum. Nu gaan zij ook op zoek in de Hillevliet naar manieren waarbij we iets voor elkaar kunnen betekenen.  

Dit programma valt onder de samenwerking tussen RASL (Rotterdam Arts and Sciences Lab) en Zuid. Boijmans Van Beuningen. Dit zal samenkomen in een Summer Studio in juli 2023, Supporting Structures: Re-Imagining Ways to Wellbeing Through the Arts and Sciences.

Gemma Medina Estupiñán en Alessandra Saviotti
Alessandra Saviotti en Gemma Medina Estupiñán. Beeld: Wendy Varela

Archief Zuid.

Zuid. Boijmans Van Beuningen werkt met verschillende kunstenaars en organiseert regelmatig activiteiten. Bekijk hieronder het archief van de kunstprojecten, events, workshops en meer.

Meer over de projecten
Archief Zuid.
Beeld: Mark Bolk