:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
17 June 2020

Hoe kijken mbo studenten naar het museum?

geschreven door Inèz Veldman Onderwijs Museum Boijmans Foto: Marwan Magroun

Hoe kijken mbo studenten naar het museum? Ze komen er weinig, in ieder geval niet snel vanuit eigen initiatief. En er werken? Dat is niet iets wat op hun radar staat. Wij zouden dat graag doorbreken. Met het project KUNST/WERK vragen we mbo studenten met een frisse blik vanuit hun vakmanschap naar het museum te kijken. We starten met studenten van Zadkine Startcollege richting verkoop & ondernemen en horeca.

De horecaman, de insta expert en de fotograaf
De studenten maken tijdens het workshop-traject kennis met een aantal professionals. Stefan Leatemia is hoofd horeca van Museum Boijmans Van Beuningen. Hij vertelt dat hij nooit een studie heeft afgerond maar door hard te werken opgeklommen is tot hoofd. Van het niet afronden van een opleiding heeft hij geen spijt, zegt hij. Maar met een diploma op zak was het misschien allemaal iets sneller gegaan. Mila Stolk is social media manager van het museum. Ze vertelt dat het niet altijd eenvoudig is om mensen warm te krijgen voor nieuwe ideeën, maar je moet ze niet gelijk loslaten en soms eigenwijs zijn. De studenten zullen van hun ideeën over het museum van de toekomst een tentoonstelling maken op instagram. Ook maken de studenten kennis met Marwan Magroun, een fotograaf. Hij is een Rotterdamse jongen van de straat en is nu een succesvolle fotograaf. Hij zal de studenten tijdens het traject portretteren.

Op de stoel van de directeur
Vanwege de corona maatregelen konden de eerste workshops uitsluitend online plaatsvinden, maar dan versoepelen de maatregelen een beetje waardoor we in kleine groepjes op 1,5 meter afstand in de klas met elkaar verder kunnen denken. Kunstenaar Maarten Bel nodigt de studenten uit om denkbeeldig plaats te nemen op de stoel van de directeur en hun ideeën te spuien over hoe je meer jongeren naar het museum kunt krijgen: geen idee is fout of slecht, van het ene idee kom je weer op een ander idee. De mogelijkheden zijn tijdens het spuien onbeperkt.
Het moet nog even op gang komen. “Wat moet je in een museum doen?”, vraagt Ghislaine, “Plaatjes kijken?”
“Wat zou je er willen doen?”, vraagt Maarten. “Als bijvoorbeeld rapper Boef een rondleiding zou geven, zou je dan naar het museum gaan?”
“Nee, maar wel als Chris Brown komt!” reageert ze lachend.
“Maar dan kom je toch niet meer voor de kunst?,” merkt Angela op.
“Misschien de eerste keer niet, maar daarna is misschien wel je interesse gewekt.”

‘Als jongere denk je gewoon anders’
“Kunst is niet saai,” zegt Imanuel, “het is perceptie. Als jongere denk je gewoon anders. Naar een museum gaan komt niet in je op ofzo.”
“Is dat het museumgebouw?” vraagt Hadya verbaasd als ze een afbeelding van de buitenkant ziet, “het lijkt wel een ziekenhuis of een gevangenis. Je moet aan de buitenkant laten zien wat het voor gebouw is!” Het depotgebouw, dat is wel goed, vinden ze. Een nieuwe naam zou ook een goed idee zijn. Of misschien een tentoonstelling gelijk bij de metrohalte, zodat je er gewoon langs komt en er niet naar toe hoeft. Of een lopende band zodat je niet zo ver hoeft te lopen. Of beter nog: een museum drive in mét welkomsdrankje. Ideeën genoeg, even later hangt het bord vol.

Vervolg
Vanaf 6 juli zullen de resultaten in de vorm van een tentoonstelling te zien zijn op instagram van Museum Boijmans Van Beuningen. Het project is de start van een samenwerking met studenten van meer mbo beroepsopleidingen volgend studiejaar. Dit project stelt zich ten doel om een betere aansluiting tussen de culturele sector en het mbo te realiseren. 
Dit project is mogelijk dankzij de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ van Fonds 21.

De namen van de studenten in dit artikel zijn vanwege privacyredenen gefingeerd.