:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Priscila Fernandes: Idleness' Owl

Priscila Fernandes gaat in 'Idleness' Owl' op zoek naar parallelle verhalen in een alternatieve collectiegids voor Boijmans. Fernandes verwijst naar kunstwerken in de collectie van Boijmans door zich het innerlijke (en enigszins fictieve) leven van de kunstwerken en hun makers voor te stellen. In Idleness’ Owl lees je het verhaal van een uil die in het depot leeft en wiens honger enkel gestild kan worden door kunst. Het verhaal, mede geschreven door Terje Øverås, is echter geen kinderboek en is met momenten even poëtisch als theoretisch. 

Op Zuid. presenteert Fernandes de originele wasschilderijen die deel zijn van de publicatie. Deze techniek, wat ook wel encaustiek genoemd wordt, is een proces van schilderen met hete bijenwas en pigmentkleuren op een warmtebron. Enkel wanneer de was en het papier warm is, is het mogelijk om te schilderen. Het is een zeer oude methode waarbij een kunstenaar zeer snel moet werken.

"rooting around in entrails slimy with unpalatable controversy
gnawing at bones of outdated ideas, even chewing the brim of an old hat
the owl does not shy away from any dinner invitation

the gastric chaos of the owl’s innards is a purgatory
where taste has been suspended and judgement averted
being eaten is a grace, being shat out is a forgiveness"

Via de inventarisnummers die te lezen zijn op elke pagina van de publicatie is het mogelijk om de schilderijen te zien die Fernandes gebruikt heeft als inspiratie. Kijk hier op de collectiepagina van Boijmans. 

De publicatie en de tentoonstelling is mede ontworpen door Studio Janne Beldman. 

Idleness' Owl

Bio

Priscila Fernandes is een beeldend kunstenaar. Haar praktijk bestaat uit een doorlopend onderzoek naar onderwijs, spel en de dialectiek van werk en vrije tijd. Ze heeft recent deelgenomen aan tentoonstellingen zoals Live Uncertainty - 32e Biënnale van São Paulo; Lesson 0 in Foundation Joan Miró in Barcelona; Back to the Sandbox: Art and Radical Pedagogy in het Reykjavik Art Museum; Play- grounds in Museum Reina Sofi a in Madrid; Those bastards in caps come to have fun and relax by the seaside instead of continuing to work in the factory, in TENT, Rotterdam en Leisure School in CIAJG, Guimarães. Andere publicaties van haar hand zijn: The Book of Aesthetic Education of the Modern School (2014) en The Waterslide of Abstract Art (2022). Samen met Edward Clydesdale Thomson is ze afdelingshoofd van BEAR (Base for Experiment Art and Research) aan ArtEZ in Arnhem.

De tekst werd mee geschreven door Terje Øverås. Øverås komt uit het hoge noorden en leeft solitair. Hij is conciërge en beheert de toiletten van het Septentrian College van Patafysica. In zijn vrije tijd drinkt hij thee en beklimt hij bergen.

'Idleness' Owl' is gemaakt als onderdeel van 'The Artist as Educator', lees meer over dit project hier